Politik

Ida Auken: Jeg advarede EU-Kommissionen adskillige gange

Ida Auken (R) forsøgte som miljøminister adskillige gange at råbe EU-Kommissionen op om bilfabrikanters snyd med udledning af sundhedsfarlige stoffer, men til ingen nytte.

- Sådan er det nogen gange i politik. Man kæmper en brav kamp. Men det var ikke muligt at komme videre med sagen, siger Ida Auken til Ritzau.

Blev lagt ned

Financial Times afslører mandag, at Ida Auken som minister i 2013 advarede kommissionen om problemet med for høje udledninger fra biler.

- Med støtte fra den daværende miljøkommissær, Janez Potocnik, forsøgte jeg at lægge pres på kommissionen. Jeg havde adskillige bilaterale møder med folk i kommissionen.

- Vi havde i lang tid vidst, at testresultaterne af bilers udledning af farlige stoffer ikke matchede virkeligheden. Men kommissionen stod fast på, at den tidsplan, der lå for at gøre noget ved luftkvaliteten, ikke skulle ændres, siger Ida Auken til Ritzau og tilføjer:

- Vi blev simpelthen lagt ned.

Håber, at skandale får skred i tingene

Nu håber hun, at VW-skandalen og afsløringen af den tyske bilfabrikants snyd med millioner af bilers reelle udledning af de farlige NOx-partikler kan få sat skred i tingene i Bruxelles.

- Jeg var meget vred over, at man kunne se gennem fingre med mine henvendelser. Den nuværende kommission har egentlig lagt den såkaldte luftkvalitetspakke i graven. Det her kan måske få kommissionen, og den danske regering, til at slå ind på en ny kurs, siger hun til Ritzau.

- Men det er ærgerligt, at der skal en skandale til. Jeg afskyr, når virksomheder sætter en grøn dagsorden og lader som om, at de gør noget for folks sundhed uden at levere det konkrete indhold.

Tidslinje: Skandalen i Volkswagen

  1. 2015

    1. Afsløring: VW mistænkt for at snyde

      USA's miljø-beskyttelsesagentur, EPA, afslører, at man har afsløret snyd med VW-koncernens biler i USA.

      Bilfabrikanten Volkswagen AG risikerer en bøde på op til 17 mia. kroner for at have installeret software-udstyr i diesel-biler, der kan snyde de målinger, som måler giftige udslip, lød det. Bilerne indholdt software, som slukker for udslips-kontrollen, når man kører normalt, siger Cynthia Giles fra EPA på et pressemøde.

      Ifølge EPA drejer det sig om 482.000 VW- og Audi-biler solgt siden 2008.

    2. Volkswagen siger undskyld

      Topchef hos Volkswagen, Martin Winterkorn, siger for første gang offentligt, at han er ked af det. I en erklæring søndag siger han, at han er ked af, at hans koncern har fusket med software i forbindelse med udslip af giftstoffer fra VW-dieselbiler.

      - Personligt er jeg dybt ked af, at vi har krænket vore kunders og offentlighedens tillid, siger Martin Winterkorn i erklæringen. Han meddelte, at VW vil få lavet en ekstern undersøgelse.

    3. VW-aktier styrtdykker

      Nyheden om selskabets snyd, milliardbøden og indrømmelsen rammer bilgigantens aktier som en hammer, da børserne åbner efter weekenden. Aktierne i Volkswagen falder mandag 19 procent til 131,30 euro ved formiddagens aktiehandlen i Frankfurt.

    4. Topchef: We totally screwed up!

      Volkswagens topchef i USA, Michael Horn, indrømmede ved et arrangement i Brooklyn, New York, mandag aften, at VW havde været uærlig over for både lovgivere og offentligheden. Beskeden var klar: We totally screwed up.

    5. Kæmpe nedjustering: 11 millioner biler skal rettes

      Volkswagen bremser  op i forhold til 2015's forventninger og sætter 6,5 milliarder euro - eller godt 48 milliarder kroner - til side i sagen. Ifølge VW skal 11 millioner biler rettes.

    6. Ny nedtur på Børsen for VW

      Nedturen fortsætter tirsdag for Volkswagen. Volkswagens aktier falder over 17 procent på den tyske børs efter en mandag, hvor den store nedtur startede med beskyldninger i USA om svindel med dieseldrevne bilers udledninger.

    7. Medie: Tyskland og EU kendte til snyde-software

      Tirsdag aften afdækker Die Welt, at den tyske forbundsregering og EU kendte til den form for manipulation med software, som Volkswagen har benyttet sig af i USA.

      Det viser et svar fra det tyske transportministerium til partiet De Grønne fra 28. juli, skrev den tyske avis Die Welt.​ Af svaret fremgår det dog ikke, om man kendte til det konkrete tilfælde.

    8. Krisemøde hos VW: Nu skal ansvaret placeres

      Jorden brænder under Volkswagen, der har indkaldt til krisemøde onsdag aften. Det er koncernens 'tunge drenge', forretningsudvalget, der samles. De skal finde en løsning på Volkswagens krise. Ifølge TV 2-korrespondent Niels H. Bünemann drejer det sig om at placere et ansvar. Ét af punkterne er, om Martin Winterkorn kan blive siddende som topchef i Volkswagen.

    9. Chefen for det hele går af

      Den øverste chef for Volkswagen, Martin Winterkorn, træder tilbage. Det meddeler bilfabrikken efter et krisemøde.

       - Som bestyrelsesformand påtager jeg mig ansvaret for de omtalte uregelmæssigheder i dieselmotorer og har derfor bedt inspektionsrådet sammen med mig at træffe aftale om at afslutte mine funktioner som bestyrelsesformand for koncernen Volkswagen. Jeg gør dette i virksomhedens interesse, skønt jeg ikke er bevidst om at have begået fejl, lød det fra Martin Winterkorn efter fratrædelsen.

    10. Volkswagen indrømmer svindel i Europa

      Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, meddeler, at Volkswagen har indrømmet, at det europæiske marked også er berørt af skandalen, hvor VW har installeret software i 11 millioner biler. Dermed er bilernes reelle udledning af den giftige gas NOx blevet skjult under test.

      Der skal nu udføres stikprøvekontroller. De skal ikke gennemføres under typiske testforhold. I stedet skal det foregå under mere realistiske omgivelser for en bil og dens ydeevne - ude på vejene, lyder det.

        

    11. Andre bilmærker mistænkes

      En talsmand for Volkswagens datterselskab Skoda bekræfter, at flere af Skodas modeller modeller: Skoda Fabia, Skoda Roomster, Skoda Octavia og Skoda Superb produceret i årene 2009 til 2013 delvist blev udstyret med de berørte dieselmotorer.

      Ifølge den tyske avis Bild er der ingen problemer med nyere modeller, men mediet skriver, at også Audi og Seat, der er en del af VW-koncernen, kan være involveret i sagen.

      Også BMW er blevet viklet ind i den tyske dieselskandale.

      BMW's aktie falder med mindst otte procent på børsen i Frankfurt, efter at et tysk bilmagasin har skrevet, at bilmærkets dieselbiler har overskredet grænserne for udslip af giftstoffer, skriver AFP.

    12. Topmøde i Volkswagen: Hvem bliver den nye topchef?

      Fredag bliver der igen afholdt topmøde i Volkswagen. Volkswagens bestyrelse forventes at udpege en ny administerende direktør fredag efter Martin Winterkorn, som onsdag forlod Volkswagen. Den øverste chef hos Porsche, Matthias Müller, er favorit til at overtage den tomme plads for enden af bordet hos skandaleramte Volkswagen. Ifølge Ritzau er forventningen, at flere topfolk i folkevognsselskabet vil forlade deres stillinger.

    13. Matthias Müller bliver ny topchef

      62-årige Matthias Müller kommer fra en stilling som chef for sportsvognsmærket Porsche, som også er ejet af Volkswagen AB. Han har mere end 30 års erfaring hos bilfabrikanten og hans vigtigste budskab er at han vil bugsere verdens største bilfabrikants image og aktier op af grøften igen.

    14. Audi, Skoda og Seat bekræfter at være ramt

      Seat er det sidste af de tre bilmærker til at bekræfte, at de er involveret i skandalen. Mens 700.000 af Seats biler indeholder snydesoftware, har Audi og Skoda oplyst, at henholdsvis 2,1 og 1,2 millioner af deres dieselbiler er produceret med det lille program.

  2. 2016

    1. VW indgår i forlig

      Volkswagen ingår i et forlig, som kommer til at koste dem næsten 100 milliarder kroner.

      65 milliarder kroner skal bruges på at reparere eller tilbagekøbe de skandaleramtebiler. Bilejerne vil blive tilbudt minimum 35.000 kroner i kompensation foruden tilbagekøbsprisen. Derudover har Volkswagen indvilget i at betale lidt over 18 milliarder kroner til en fond drevet af den amerikanske miljøstyrelse. Pengene skal betales over tre år og gå til udbedring af miljøskader.

      Desuden skal Volkswagen investere 13 milliarder kroner over ti år i "nul-emissions-teknologi".

    2. Ingeniøren: Knap hver 20. danske bil er repareret

      Selvom alle biler skulle være repareret inden udgangen af 2016, er kun 4,5 procent af de danske dieselbiler, der var omfattet af svindlen i august. 

       

    3. Kompensation til bilforhandlere

      Volkswagen indgår en aftale om at betale mere end 1,2 milliarder dollar - knap 8 milliarder danske kroner - i kompensation til 650 amerikanske bilforhandlere. 

    4. Ny softwarefusk opdages

      Myndighederne i Californien finder endnu et snydesystem i biler fra Volkswagen. Der er tale om en software installeret i en række biler hos Audi, som skifter indstillingerne i gearingen, så de udleder mindre CO2.

      Dog ændrer softwaren kun på gearingen, når man ikke rører ved rattet. Bliver rattet brugt, slår softwaren fra.

    5. Volkswagen giver kæmpebeløb til miljøfond

      VW går med til at betale mere end 200 millioner amerikanske dollar til en fond, der er oprettet for at bekæmpe forurening fra dieselpartikler.

       

       

  3. 2017

    1. Verdens bedst sælgende bilkoncern

      På trods af skandalen indtager Volkswagen pladsen som den bedst sælgende bilkoncern i verden. I løbet af 2016 steg Volkswagens sidste år med 3,8 procent og afhændede dermed 10,3 millioner køretøjer. 

    2. Volkswagen erklærer sig skyldig i fusk

      Den tyske bilfabrikant Volkswagen AG har erklæret sig skyldig i fusk med diesel-biler ved en domstol i den amerikanske by Detroit.

Fakta: Det skrev Auken til EU-kommissærer om dieselbiler

I januar 2013 skrev miljøminister Ida Auken (R, dengang SF) på vegne af den danske regering til EU's industri- og miljøkommissærer.

I brevet advarede hun kommissærerne om, at Danmark og andre lande havde svært ved at leve op til miljøkrav på grund af udledning fra dieselbiler.

Brevet fik EU's daværende miljøkommissær, Janez Potocnik, til at advare EU-Kommissionen om, at bilfabrikanter snød med de europæiske test af bilernes udledning af NOx-partikler.

Herunder er nogle udpluk fra Ida Aukens brev oversat fra engelsk til dansk:

* - Jeg har modtaget vigtig information om, at det allerede i dag står klart, at Euro 6-normerne for personbiler og lette erhvervskøretøjer ikke vil medføre den reduktion i NOx-udledningen, som det er fastlagt i forordningen.

- Det er en alvorlig trussel for Danmark og andre medlemslande i forsøget på at leve op til grænseværdien for nitrogendioxid (NO2) i Luftkvalitetsdirektivet, fordi de lave NOx-værdier i Euro 6 er afgørende for at kunne leve op til direktivet.

* - Vi må derfor ændre kommissionens regulativ for typegodkendelser af motorkøretøjer med hensyn til udledning fra lette person- og arbejdskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og med hensyn til adgangen til reparations- og vedligeholdelsesinformation.

* - Jeg er blevet fortalt, at europæiske bilproducenter rent faktisk er i stand til at leve op til Euro 6-grænserne for NOx-udledning på det amerikanske marked. Derfor synes der ikke at være nogen tekniske barrierer for at opnå de samme reduktioner i køretøjer på det europæiske marked.

- Jeg kan forstå, at kommissionens forslag om et godkendelsessystem, der sikrer reel reduktion i NO2-udledning, ikke vil være klar til at træde i kraft før tidligst 2018. Problemerne omkring Euro-standarderne for dieselkøretøjer har været kendt i mere end ti år, og det er uacceptabelt at vente i yderligere seks år.

- Jeg opfordrer derfor kommissionen til at handle på den kritiske situation så hurtigt som muligt.

Kilder: Financial Times