Politik

Elbæk: Kunne ikke opstille uden de sociale medier

Se #DKPOL på TV 2 PLAY her

Alternativet meddeler på Twitter, at partiet nu har samlet de lidt mere end 20.000 vælgererklæringer, der kræves for at opstille til Folketinget.

- Kære alle - så er der nyt fra @alternativet_ optællingshold. Og det er gode nyheder: Vi er over målstregen, skriver Uffe Elbæk på Twitter.

Dermed er den tidligere kulturminister klar til at gøre comeback, hvis vælgerne vil det, når statsministeren indenfor det næste halve års tid trykker på valgknappen.

De sociale medier har spillet en stor rolle for muligheden for at opstille, fortæller stifter og politisk leder i Alternativet, Uffe Elbæk.

- Vi har ikke haft en krone til at køre kampagner for, så hvis vi ikke havde haft de sociale medier i forhold til at komme ud til potentielle støtter, var vi aldrig kommet hertil.

Det er ikke første gang, politikeren bruger de sociale medier til at komme af med en stor nyhed. Da han i 2012 stoppede som kulturminister, kom nyheden i første omgang på Uffe Elbæks Facebook-profil.

Se klippet fra magasinet #DKPOL øverst i artiklen.

Se #DKPOL på TV 2 PLAY her

#DKPOL

Se med på TV 2 NEWS hver mandag kl. 18.10, når Benjamin Rud Elberth og Astrid Haug analyserer det politiske spin på de digitale og sociale medier.

De vil fremhæve de mennesker fra maskinrummene i partierne, der gør det virkelig godt, og belyse, hvordan de laver kampagner, digitale tryk og af og til snyder medierne.

Troels Strægaard Runge knuser tallene og udpeger vindere og tabere på de digitale slagmarker.

De læser alt, hvad der bliver skrevet på #dkpol, hvor du også kan blande dig under udsendelsen.

Se eller gense udsendelserne på TV 2 PLAY.

Astrid Haug

  • Astrid Haug (1978) er selvstændig rådgiver og hjælper virksomheder og organisationer med strategisk brug af sociale medier. 
  • Formand for Dansk Kommunikationsforening og har udgivet to bøger om sociale medier på Gyldendal, senest "Sig du kan li' mig - indholdsstrategi for sociale medier".
  • Uddannet cand.mag. i medievidenskab og har de sidste ti år arbejdet med den nyeste udvikling indenfor sociale medier og politisk kommunikation.
  • Tidligere community manager på Berlingske med ansvar for sociale medier på redaktionen, pressechef i Københavns Kommune og på Christiansborg, særlig rådgiver i Kulturministeriet samt som frivillig kampagnemedarbejder for Demokraternes præsidentkandidat John Kerry i 2004.

Benjamin Rud Elberth

  • Benjamin Rud Elberth er digital chef hos PR-bureauet Geelmuyden Kiese.
  • Tidligere digital kampagneleder hos Socialdemokraterne.
  • Cand.mag. i dansk og Master i Cross-Media Communication.
  • Han rådgiver om digital strategi, taktik og kommunikation samt, hvordan man flytter magt og holdninger med nettet, bedriver public affairs og digital lobbyisme.
  • Du kan se ham i magasinet #dkpol på TV 2 NEWS sammen med Astrid Haug.