Penge

Markant pakkeboom overrasker – men forbruget er mindre i år

Selvom danskerne har givet den gas under årets store tilbudsuge, så er forbruget faktisk faldet sammenlignet med sidste år.

På Amagerbrogade i København slæber det grønklædte pakkebud fire kasser ovenpå hinanden ind gennem den smalle automatiske dør til Slikhytten.

- Der kommer mange flere endnu, siger han, mens han er på vej ud efter næste favnfuld af københavnernes pakker.

Dagens levering lyder på 119 pakker, men der er ikke plads til dem i butikkens baglokale, hvor de ellers skulle stå i orden efter pakkenummer og firma.

Nu står de, hvor der er plads rundt i butikken, som primært sælger bland-selv-slik.

Buddet placerer pakkerne foran varer, så kunder, der ellers ville have købt Nutella eller kiks, ikke kan komme til det.

Årets travleste periode

At der bliver bragt mange pakker til danskerne i disse dage er noget, de mærker hos Bring, hvis bude bærer grønne jakker. De leverer flere pakker, end de plejer i perioden under og efter black friday, fortæller Bjarne Lauritsen, der er administrerende direktør i Bring.

- De absolut travleste dage, vi har på hele året, er de her dage efter black friday, siger han.

Det samme oplever de hos Postnord. Firmaet har 4000 biler ude at køre i den her tid, fortæller Lene Reipuert, der er distributions- og pakkechef i Postnord.

- Vi har utroligt travlt. Det er vores absolut største dage. Ugen efter black friday, hvor ordrerne begynder at komme igennem, er virkelig vores peak.

Begge distributionsfirmaer fortæller, at de er overrasket over, at der er så mange pakker i en tid med usikkerhed i økonomien.

Men selvom det virker som om, danskerne har givet den gas under årets store tilbudsuge, er forbruget faktisk faldet sammenlignet med sidste år.

Forbruget er mindre i år

De usædvanligt store prisstigninger, inflationen har givet, har tilsyneladende holdt de danske forbrugere en smule tilbage.

I år lå black friday-salget næsten 5 procent lavere i kroner og øre end sidste år. Det viser tal fra Danske Bank, der er baseret på kortforbruget hos omkring en million forbrugere i Danmark.

- Når vi kigger på, hvor mange penge vi brugte i kroner og øre, så lander vi lidt svagere end sidste år, fortæller privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm.

Det skal dog også ses i lyset af, at vi under coronapandemien gik amok i onlinehandel, og derfor er markedet ved at normalisere sig nu, lyder det.

- I kroner og øre er vi nogenlunde tilbage ved det niveau, der var i 2019, men priserne er altså noget helt andet end i 2019, fortæller Louise Aggerstrøm.

Billigere gaver

Også hos mobilbetalingsappen Mobilepay har de set en stigning i antallet af transaktioner.

Deres tal viser dog samtidig, at danskerne under black week-handlen har sparet lidt på pengene. I gennemsnit brugte danskerne 652 kroner per ordrer sidste år, hvor en ordre i år lå på 634 kroner.

En af de danskere, som var på jagt efter julegaver under black week, er Tina Skjellerup.

På en af de sidste dage af tilbudsugen sikrede hun sig de næstsidste julegaver, og tirsdag fik hun så en sms om, at pakkerne kunne hentes.

Pakkerne indeholder gaver til hendes børn og forældre, og i år har hun gjort brug af de gode tilbud.

- Så kunne jeg måske få nogle lidt større julegaver, end hvis jeg ikke havde købt dem på tilbud, fortæller hun, mens hun forsøger at putte en af de talrige pakker fra Slikhytten i cykelkurven.