Kunde får fjernet gæld på 236.000 kroner: - Der må være rigtig mange fejl
Danske Bank har slettet gæld for over 20 milliarder kroner hos inkassokunder. Det betyder, at Lona Martinsen i dag er gældfri.
Lona Martinsen blev lettet, da hun onsdag fik en god nyhed.
Den 73-årige kvinde bliver fri af sin inkassogæld på 236.000 kroner hos Danske Bank.
- Der falder en sten fra mit hjerte, så jeg faktisk bliver lidt lettet, siger Lona Martinsen.
Hun er nemlig blandt de 90.000 kunder i Danske Bank, der får slettet deres gæld, efter at Danske Bank i årtier har inddrevet gæld ulovligt.
Opkrævede gælden ulovligt
Sidste år besøgte TV 2 Lona Martinsen i hendes hjem i Sorø. Dengang fik hun sin gæld sat i bero, mens banken forsøgte at få regnet sagerne igennem.
Tilbage i 2020 kunne TV 2 og Berlingske nemlig fortælle, at Danske Bank i årevis ulovligt havde opkrævet for meget i gæld fra tusindvis af kunder. Det skete på trods af utallige interne advarsler om problemerne i bankens inkassoafdeling.
Men onsdag oplyste Danske Bank, at de nu fjerner gælden for 90.000 inkassokunder og afsætter yderligere 650 millioner kroner til at kompensere kunder, der er blevet opkrævet for meget. Det betyder, at al gæld fra før oktober 2020 i bankens inkassosystem nu er slettet.
De fejlbehæftede opkrævninger har stået på i lang tid og har berørt et meget stort antal kunder.
Foruden de cirka 90.000 inkassokunder, der nu får deres gæld streget af Danske Bank, er i omegnen af 155.000 andre kundesager tidligere blevet lukket, uden at kunderne har fået besked. Det vil sige, at 245.000 kunder alt i alt nu kan se frem til beskeden om, at deres gæld er slettet.
Samlet gæld for over 20 milliarder
Danske Bank afviser at oplyse det samlede beløb, der er slettet gæld for, men via interne dokumenter lækket fra banken har TV 2 kunnet afsløre, at der samlet er slettet gæld for over 20 milliarder kroner.
Administrerende direktør i Danske Bank, Carsten Egeriis, vil ikke stille op til interview om sagen eller kommentere det slettede beløb, men udtaler i en pressemeddelelse:
- De historiske fejl, vi har opdaget i vores inkassosystemer, afspejler på ingen måde den bank, vi ønsker at være, og vi beklager dybt disse fejl og konsekvenserne for de berørte kunder, udtaler topchefen.
Har stor mistro
Lona Martinsen er overrasket over, at hun nu får slettet sin inkassogæld.
- Det er jo ikke bare noget, man fjerner, så der må være rigtig mange fejl, som man ikke kan løse, siger hun.
Der skal dog meget til, før hun får tillid til Danske Bank igen.
- Jeg bliver glad, men samtidig er min mistro så stor, så jeg stoler ikke på noget, før jeg har set det, siger Lona Martinsen.