Penge

Flere Black Friday-tilbud er slet ikke tilbud

Butikskæden Bilka har fået bøder for mere end 3,7 millioner kroner for at bryde reglerne.

Det kan virke fristende, når butikker lokker med rabatter på 30, 40 eller 50 procent – eller endnu mere. Men der er god grund til at se sig for, når man går på tilbudsjagt på Black Friday.

En stor analyse fra sammenligningsportalen Pricerunner viser nemlig, at mellem hvert fjerde og hvert femte tilbud slet ikke er så godt endda.

22 procent af de varer, som Pricerunner har holdt øje med, er således såkaldte falske tilbud. Det vil sige, at butikkerne har hævet prisen i ugerne eller månederne op til Black Friday for at få udsalgsprisen til at fremstå mere attraktiv.

- Det er årets største udsalgsdag, og man kan sagtens gøre sig et kup. Men vi kan se, at næsten en fjerdedel af tilbuddene er falske, altså at priserne er sat op i løbet af efteråret for så at blive dumpet lige inden Black Friday, siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker ved Pricerunner.

Lav din egen research

Black Friday har gang på gang de seneste år sat nye rekorder for danskernes købelyst.

Men hvert år advarer tjenester som Pricerunner om risikoen for falske tilbud, og derfor kan danskerne ikke stole blindt på de slagtilbud, de falder over. Ifølge Mads Reinholdt, der er direktør for Forbrugerrådet Tænk, er det et problem:

- Forbrugerne bliver nødt til at lave noget mere research selv, end de måske er vant til. Man kan godt blive forblændet af, at rabatten ser stor ud, men det er ikke ensbetydende med, at prisen er lav, siger Mads Reinholdt.

Et skeptisk folkefærd

I løbet af efteråret gennemførte Pricerunner en anden undersøgelse, hvor de spurgte danskerne, om de stolede på butikkernes tilbud. Ifølge Katrine Barslev angav blot to procent af de adspurgte, at de troede på tilbuddene.

- Vi har en skepsis som folkefærd, som jeg synes er fin. Den enkelte er nødt til selv at gå ind som en slags ekspert og undersøge det her, siger forbrugeranalytikeren.

Hun tilføjer, at interessen da også har været overvældende:

Ved midnatstid, da Black Friday formelt blev skudt i gang, og mange butikker løftede sløret for deres tilbud, var der således dobbelt så mange kunder forbi Pricerunners hjemmeside som samme tidspunkt sidste år.

Sammenlignet med en almindelig fredag var interessen 60 gange større, fortæller Katrine Barslev.

Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen

Store forskelle

Undersøgelsen fra Pricerunner, der begyndte i august, og som har undersøgt prisudviklingen på 36.000 produkter, viser desuden, at der er stor forskel på, hvor der snydes med prisen.

Værst står det til i de tre kategorier ”ting til hjemmet”, ”elektronik” og ”tøj og sko”.

Opgørelsen fra Pricerunner viser eksempelvis, at syv af ti tilbud på maling er falske tilbud, mens det er cirka fire ud af ti tilbud på møbler, støvsugere og lamper, der bør få alarmklokkerne til at bimle.

I den modsatte grøft er det særligt i kategorien ”personlig pleje”, at der er tale om meget få falske tilbud.

Butikker må ikke snyde

Men faktisk kan de falske tilbud ikke kun bringe butikkerne i uføre med kunderne – de kan også være på kant med loven.

For at sikre, at sammenligningen af før-og-nu-priser sker på et retvisende grundlag, skal førprisen have været gældende i ”en længere sammenhængende periode”.

I praksis svarer det til seks uger, skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Det er samtidig vildledende markedsføring, hvis en butik sætter prisen kunstigt op i seks uger for derefter at reklamere med ”udsalg” eller ”tilbud”, skriver Forbrugerombudsmanden.

Men trods de – ifølge Pricerunner – mange tilfælde er der kun blevet afsagt to domme for brud på disse regler de seneste år. Det oplyser Forbrugerombudsmanden til TV 2. I begge tilfælde er det butikskæden Bilka, der har fået bøder på henholdsvis 700.000 og tre millioner kroner.

- Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er, udtalte forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i forbindelse med Bilkas store bøde, der faldt sidste forår.

Fra både Pricerunner og Forbrugerrådet Tænk lyder opfordringerne til forbrugerne på, at man skal indberette det til ombudsmanden, hvis man støder på et falsk tilbud på Black Friday.

Sådan kan du undgå falske tilbud på Black Friday

  1. Tjek varens prishistorik

    Gå ind på en prisportal og find det produkt, hvis pris skal tjekkes.

    Her er det muligt at se, hvad varen har været prissat til tidligere, såfremt butikken har oplyst det til prisportalen.

    Nogle steder kan det være nødvendigt at logge ind for at se længere tid tilbage.

    Forbrugerrådet Tænk har lavet en større guide til prisportaler, som du kan se her.

  2. Vælg periode og tjek de udenlandske priser

    Det er muligt at indsnævre sin søgning ved at se på en bestemt periode, varen har været til salg i herunder på sidste års Black Friday.

    Samtidig er der mulighed for at sammenligne med de udenlandske priser på det valgte produkt.

  3. Tjek op på andre forhandlere

    Sammenlign det ønskede produkt med andre butikker, der forhandler den samme vare.

    Det er ikke sikkert, prisen er den samme hos alle forhandlere på tilbudsdagen.

    Vær desuden opmærksom på, at ikke alle tilbud optræder på alle prisportaler, ligesom der nogle steder kan være særlige rabatter, tilbudskoder eller andet, der ikke indgår.

Kilde: Pricerunner & Forbrugerrådet Tænk