Penge

Vouchers kan ombyttes til kontanter, fastslår ny afgørelse

SAS mener ikke, at den konkrete afgørelse danner præcedens. Det synes Forbrugerrådet Tænk ellers.

Hvis du har modtaget en såkaldt voucher - et elektronisk tilgodebevis - fordi din flyrejse sidste år blev aflyst, kan du kræve at få dine penge udbetalt som kontanter.

Også selvom der står noget andet i de vilkår, du tidligere har sagt god for.

Det slår en ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet fast.

- Den er helt afgørende, for der var rigtig mange, der sidste forår tog imod en voucher fra et flyselskab, siger Vagn Jelsøe, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk og et af de fire medlemmer i Forbrugerklagenævnet, der behandlede sagen, til TV 2.

Han fortsætter:

- Henvend dig bare til dit flyselskab og sig: ”Se den her afgørelse. Jeg vil have mine penge tilbage”. Hvis de protesterer, ved du, at du kan gå til Forbrugerklagenævnet.

4627 kroner og store perspektiver

Nævnet har taget stilling til en konkret sag, hvor en forbruger i februar sidste år købte en returbillet fra København til Los Angeles.

Rejsen skulle finde sted i april 2020, men coronapandemien lukkede verden ned og gjorde det umuligt at flyve til USA. Det fik flyselskabet til at tilbyde kunden en voucher, der skulle bruges inden december 2020.

Efterfølgende ønskede kunden dog at få sine penge tilbagebetalt i stedet for at modtage voucheren, men det nægtede flyselskabet.

Til Forbrugerklagenævnet har manden forklaret, at han udelukkende valgte en voucher, fordi han ikke vidste, at han havde mulighed for at kræve sine penge retur.

Samtidig har flyselskabet sagt, at voucheren ikke kan refunderes.

Men det har et flertal i Forbrugerklagenævnet altså afvist, og derfor får flykunden sine 4627 kroner retur. Dertil skal lægge et mindre rentebeløb.

Gælder uanset aftalevilkårene

Ifølge Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk er afgørelsen særligt vigtig, fordi mange flyselskaber sidste år udelukkende præsenterede kunderne for valget mellem at ombooke eller at få en voucher.

Men allerede dengang skulle kunderne også have haft mulighed for at vælge at få deres penge tilbage, har blandt andre EU-Kommissionen slået fast.

- Uanset om der står i aftalevilkårene - og det gør der i mange af de her vouchers - at de ikke kan indløses i kroner og ører, så er svaret, at det har kunderne faktisk krav på, siger Vagn Jelsøe.

Et af de selskaber, der tilbød sine kunder en voucher uden at gøre opmærksom på, at de kunne få refunderet deres billetter, er SAS.

I en mail til TV 2 skriver SAS' pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, at flyselskabet har noteret sig afgørelsen. SAS vil nu gennemlæse den grundigt, før de beslutter sig for, hvordan de vil forholde sig til sagen.

Men Alexandra Lindgren Kaoukji mener ikke, at denne ene sag kan danne præcedens.

- Det her er én særlig case. Hver kundesag vurderes konkret, og derfor kan vi ikke generelt udtale os om, hvilke muligheder kunder har, skriver pressechefen.

Vidtrækkende konsekvenser

Selvom den konkrete sag handler om en flyrejse til USA, rummer afgørelsen langt mere vidtrækkende perspektiver, mener Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk.

Det, som Forbrugerklagenævnet tog stilling til, går nemlig mere bredt på vouchers og elektroniske tilgodebeviser i det hele taget.

Derfor er det heller ikke kun flybranchen, der bør nærlæse afgørelsen, men også koncertarrangører og andre, der har givet deres kunder et elektronisk tilgodebevis.

Desuden er der god grund til at spidse ører, hvis den voucher, man modtog sidste år, er udløbet inden man har fået den brugt.

- Det en generel afgørelse, der er i overensstemmelse med hvad Forbrugerombudsmanden - som er myndighed på det her område - tidligere har sagt: at vouchers skal kunne udløses fuldt ud i kontant, også hvis man ikke når at bruge dem, inden indløsningsfristen er udløbet, siger Vagn Jelsøe.