Penge

Abonnementer hitter i Danmark – økonom advarer om skjulte udgifter

Danskerne bruger cirka 30 milliarder om året på abonnementstjenester. Det viser tal fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. Christoffer Laursen Hald / TV 2 NYHEDERNE

Danskerne bruger cirka 30 milliarder kroner om året på abonnementsordninger. Det er især streaming, internet og telefoni, vi har abonnement på.

Uanset om det er barberblade, kaffekapsler, dagligvarer, underbukser eller sågar legetøj til ens kæledyr, kan man få det leveret på abonnementsordning.

Ifølge en analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, havde danskerne sidste år abonnementer, der blev tegnet på internettet, til en værdi af 30 milliarder kroner.

Det svarer til, at hver eneste dansker bruger mere end 5.000 kroner om året på abonnementsordninger, de har tilmeldt sig via nettet. Forsikringer tæller ikke med i denne opgørelse.

- I en travl hverdag kan vi nogle gange glemme nogle af de basale ting, vi har brug for. De her abonnementsordninger er kommet for at blive, og forbrugerne har taget det til sig, siger Per Østergaard Jacobsen, der er detailekspert og ekstern lektor ved Copenhagen Business School.

Skjulte udgifter

I november lancerede Danske Bank en såkaldt abonnementshjælper, der skal gøre det lettere at få overblik over betalingsaftaler og abonnementer. Hjælperen, der er en del af kundernes netbank, skal samtidig gøre det lettere at opsige aftaler og abonnementer, man ikke benytter sig af, men stadig betaler til.

- Der kan være nogle skjulte abonnementer, som du måske ikke lige ser i din netbank, selvom de trækker penge hver eneste måned. Det kan være det klassiske fitnessabonnement, du ikke får brugt, eller hvis du har tilmeldt dig et abonnement på en netbutik for at få en god pris på en vare, siger Louise Aggerstrøm, der er privatøkonom i Danske Bank.

Det er særligt streamingtjenester som Netflix og Spotify, som en stor del af danskerne holder abonnement på. Men også tv-pakker, internet og telefoni har mange et abonnement på. Det viser tal fra FDIH.

Ifølge en opgørelse fra Danske Bank har hver person i gennemsnit 11 abonnementer. Ifølge Louise Aggerstrøm er der visse abonnementer, vi nærmest ikke kan være foruden, men ofte har man også nogle, der med fordel kunne opsiges.

- Fordi du ikke står i en købssituation, hvor du skal beslutte dig for, om du vil købe den her ting, så er der risiko for, at du kommer til at overse det. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad folk bruger deres penge på, men det er en rigtig god idé at have et overblik over, hvad ens penge går til.

- Convenience er en stor ting, fordi vi har travlt

En af dem, der tjener penge på danskernes appetit for abonnementsordninger, er Michael Hansen. Han er ejer og stifter af to virksomheder, der via abonnementsordninger sælger henholdsvis kaffekapsler og barberblade.

Han ser en god forretning i at gøre kunder til abonnenter og mener, at tendensen kun kommer til at blive endnu mere udtalt de næste år.

- Det handler i bund og grund om at skabe nogle abonnementer, der giver mening for forbrugeren. Convenience-varer er en stor ting i Danmark, fordi vi har travlt med at gøre karriere og travlt med at hente børn. Så vi er faktisk villige til at betale nogle penge for at få leveret de her varer hjem til os, uden at vi skal bekymre os om det, siger Michael Hansen.