Penge

Singledag vinder frem og får danskerne på tilbudsjagt

Singledag blev startet af kinesiske virksomheder tilbage i 2009.

Flere virksomheder har særlige tilbud i forbindelse med den kommercielle mærkedag, der fremover kan vinde større udbredelse.

Den såkaldte singledag, hvor det at være single bliver fejret, har så småt gjort sit indtog i Danmark. Markeringen, som kommer fra Kina, finder sted mandag.

Og flere virksomheder herhjemme har taget dagen til sig og har ligesom kinesiske virksomheder fundet ud af, at markeringen kan være en god forretning.

Det fortæller Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv.

- Singledag er stadig et relativt nyt fænomen i Danmark. Det vil sige, at dagen stadig ikke har det helt store omfang som for eksempel black friday.

- Men vi forventer, at det er en dag, der bliver stadig stærkere markeret. Og vi kan se, at der er flere kæder, der har taget dagen til sig og annoncerer gode tilbud, siger Henrik Hyltoft.

Traditionen stammer fra Kina

I Kina er salget på singledag vokset år for år. Især landets største e-handelsselskab, Alibaba, tjener stort på dagen.

Sidste år solgte Alibaba varer for et beløb svarende til lidt over 200 milliarder danske kroner 11. november.

Friske tal fra Alibaba viser, at den kinesiske forbrugsfest allerede har slået tidligere salgsrekorder i år. Bare på den første time blev der solgt for 100 milliarder Yuan, som svarer til over 96 milliarder kroner, hos den kinesiske gigant inden for internethandel. Det kan BBC oplyse.

Kan blive udbredt herhjemme

I Danmark er der gode muligheder for, at singledag bliver mere udbredt.

- Potentialet er vel i virkeligheden i nogenlunde samme størrelse som black friday.

- Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både black friday og singledag er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud og bruger tid på at jagte.

- Så på den måde passer det rigtig godt til danskernes tilbudskultur, siger Henrik Hyltoft.

Selvom man i Danmark er glad for et godt tilbud, betyder det ikke, at dage som singledag og black friday, hvor der handles i stor stil, sender forbruget i vejret.

- Danskernes forbrug er generelt set stagnerende, når vi kigger på detailhandlen. Så på den måde er der ikke tale om en forbrugsfest, men snarere flytter man forbruget rundt, siger Henrik Hyltoft.

Kinesiske Alibaba holdt sit første store singledag-udsalg 11. november 2009.