Penge

Bilejer ville levere ny bil tilbage på grund af fejl - pris: 149.000 kroner

Claus Andersen kan ikke få Mercedes-Benz til at tage den defekte bil tilbage.

Forhandler tilbød at købe Claus Andersens defekte bil tilbage. Tilbuddet var bare meget lavere, end hvad forhandleren selv havde solgt bilen for.

Baby, you can drive my car, sang John Lennon og Paul McCartney i 1965.

54 år senere ville Claus Andersen ønske, at han kunne sige det samme om sin bil, en perlemorshvid Mercedes C 300.

Problemet er, at selv om Claus Andersen 17. januar betalte 450.000 kroner for sin fabriksnye bil hos Mercedes-Benz CPH i Søborg, kan han ikke invitere hverken venner, 'baby' eller bekendte med på en prøvetur.

Bilen står nemlig på fabrikken i Stuttgart. Og der skal den blive stående et stykke tid endnu.

At bilen er havnet i Tyskland, skyldes, at Claus Andersen hurtigt opdagede flere defekter ved sin nye Mercedes – blandt andet, at den begyndte at ryste voldsomt, når hastigheden kom over 80 km/t.

Det fik Claus Andersen til at kontakte Berlingske, hvor han står frem og beretter om en bilhandel, der er gået helt i vasken.

- Min tillid til Mercedes er væk, siger Claus Andersen til TV 2.

Den frustrerede bilejer fortæller, at han har forsøgt sig med flere løsninger for at få en velkørende bil – herunder nye hjul og en afbalancering af bilen. Intet hjalp. Heller ikke flere værkstedsbesøg.

- De erkender fejl på bilen, men jeg kan ikke få afstemt forventningerne med dem. De vil ikke fortælle mig noget, siger han.

Et klassisk problem

Claus Andersen har tidligere kørt Mercedes, så han kender bilmærket.

- Jeg ville gerne have en premiumbil med en god køreoplevelse. Derfor valgte jeg igen Mercedes, siger han.

Køreoplevelsen må Claus Andersen dog se langt efter, for hans bil har nu stået på fabrikken i Stuttgart siden midten af april.

Casper Schad, advokat hos FDM, fortæller, at Claus Andersens sag ikke er et særsyn.

- Vi bliver kontaktet flere gange om dagen af bilkøbere, der er frustrerede over bilforhandlerne. Det er et klassisk problem.

Samtidig modtog Ankenævn for biler ifølge Berlingske i alt 599 klager i 2018. Heraf var 443 klager over køb af nye eller brugte biler. I 45,1 procent af sagerne, der blev behandlet, fik forbrugerne enten fuldt medhold eller medhold.

Elastisk lov

Claus Andersen og alle andre forbrugere i Danmark er beskyttet af købeloven.

- Men loven har nogle elastiske formuleringer, der kan give udfordringer, siger Casper Schad.

Elastikken giver dog ifølge Schad mening i nogle tilfælde.

- Sælgere af dyre varer skal have flere muligheder for at reparere varer end sælgere af billigere varer, siger Casper Schad.

Muligheden for længere reparationstid handler om, at ved dyre varer er flere penge på spil for sælger.

Hvis det er en klassisk problemstilling, som Claus Andersen er havnet i, er det mindst lige så klassisk, at forhandlerne slår sig i tøjret.

- Købeloven giver forbrugerne en række rettigheder, men det kræver, at parterne bliver enige. Her siger bilforhandlerne, at de ifølge købeloven har ret til at reparere en vare. Her oplever mange bilejere så, at forhandlerne lige skal prøve at reparere bilen en gang til, en gang til og så lige en gang til. Det fører til, at mange bilejere oplever, at forhandlerne låser dem fast, siger Casper Schad.

Svært at finde kompromis

Fordi købeloven giver forhandlerne ret til at reparere en vare, kan det være svært at finde et kompromis. Ikke mindst fordi der er mange penge involveret.

Kommer køber og sælger frem til, at bilen ikke kan repareres, har køber krav på at få alle penge tilbage – minus en afskrivning per kørt kilometer.

Her ligger afskrivningen fra halvanden til to kroner per kilometer. For Claus Andersen vil det betyde et tab på 5000-6000 kroner.

Claus Andersen har forsøgt at ophæve handlen, hvilket han har ret til ifølge købeloven. Det har sælger dog ikke accepteret. I stedet har Mercedes-Benz CPH tilbudt at købe bilen tilbage.

Når man læser det, virker det ikke til, at der er meget forskel på at ophæve handlen eller købe bilen tilbage. I realiteten er forskellen stor.

Mercedes-Benz har nemlig tilbudt at købe bilen tilbage for 149.000 kroner mindre, end Claus Andersen gav for bilen i begyndelsen af året.

- Det er jo slet ikke et tilbud, siger Claus Andersen, der føler, at Mercedes-Benz CPH forsøger at trække tiden.

Sig nej til lånevogn

Mens sagen har stået på, har Mercedes-Benz CPH stillet en lånevogn til rådighed for Claus Andersen.

Set med forbrugerøjne kan dette være et problem. Ifølge Casper Schad fra FDM giver brug af en lånebil et indtryk af, at det er ok, at sælger bliver ved med at reparere på vognen.

Han anbefaler derfor, at forbrugere siger nej tak til lånebiler – også selv om det betyder, at de ikke har en bil til rådighed.

Det vil nemlig stille forbrugeren bedre, hvis sagen når til Ankenævnet for biler og eventuelt en retssag.

Claus Andersen sendt en klage til Ankenævnet og kontaktet en advokat.

- Mercedes-Benz CPH har det motto, at de først er tilfredse, når kunden er tilfreds. Lad mig sige det sådan, at jeg er meget langt fra at være tilfreds, siger Claus Andersen.

TV 2 har uden held forsøgt at få en kommentar fra Lars Simper, direktør i Mercedes-Benz i København.

- Grundlaget for at ophæve handlen er ikke til stede. Der er en reklamation inden for seks måneder fra købet, hvor formodningsreglen kommer i betragtning, og derfor er løsningen at reparere bilen. Ophævelse af handlen, hvis bilen ikke kunne repareres, havde været en anden sag. Men ophævelse er ikke i spil. Han har bedt os om at købe bilen tilbage, og det har vi givet ham en pris på, siger Lars Simper til Berlingske.