Hver anden ser supermarkedsture som en sur pligt

En ny international rapport fra Nielsen Institute peger p√•, at knap halvdelen af verdens befolkning ser dagligvareindk√łb som en sur tjans.

Indk√łb af t√łj, l√¶kkert design til boligen eller de helt store investeringer i form af ny bil er noget, der efterlader de fleste med varme kinder og en god f√łlelse i maven. Kommer det til indk√łb af dagligvarer, er vi noget hurtigere til at vende mundvigene nedad. 

I en ny international unders√łgelse har Nielsen Institute spurgt forbrugere i 61 lande om deres indk√łbsvaner. Selvom landene adskiller sig p√• mange omr√•der, lyder det alligevel samstemmende fra i alt 46 pct. af de 30.000, der har deltaget i unders√łgelsen, at dagligvareindk√łb er en sur tjans. Det skriver foodculture.dk. 

Et behov der skal dækkes

Den manglende gl√¶de ved at shoppe f√łdevarer overrasker dog ikke professor ved Aarhus Universitet Lars Esbjerg, der forsker i detailhandel og forbrugeradf√¶rd.

- Indk√łb af dagligvarer er en hyppigt tilbagevendende aktivitet, der prim√¶rt er meget nytteorienteret. Vi har et behov, der skal d√¶kkes. Det kan for eksempel v√¶re, at vi mangler m√¶lk eller toiletpapir og d√©t er bare ikke ting, der er s√¶rligt sp√¶ndende at handle ind. N√•r det s√• samtidig er noget, vi skal g√łre igen og igen, tager det forn√łjelsen ud af oplevelsen, siger Lars Esbjerg og tilf√łjer:

- Mange er ogs√• under tidspres, n√•r de handler ind. De skal m√•ske n√• at hente b√łrn og hjem at lave mad, eller de skal videre til en fritidsaktivitet. S√• bliver indk√łbsoplevelsen noget, der bare skal bare overst√•s.

Endnu ikke offentliggjorte tal fra et andet rapportarbejde tyder p√•, at det i Danmark st√•r s√¶rlig grelt til med den manglende indk√łbslyst. Is√¶r hos de unge under 35 √•r, der ogs√• g√•r under betegnelsen Generation Y, ligger trangen til at tilbringe mere end fem minutter i supermarkedet lavt. 

Butikker har ikke det, forbrugerne eftersp√łrger 

Der er mange gode grunde til, at de adspurgte i Nielsen Institutes unders√łgelse har sv√¶rt ved at m√łnstre begejstring for dagligvareindk√łb. Blandt andet oplevelsen af, at mange butikker ikke har det, forbrugerne eftersp√łrger, at de ikke forst√•r forbrugernes behov, og at de tilbud butikkerne skilter med, simpelthen ikke er gode nok. 

I Danmark kan vi dog ikke alene skyde skylden for den ringe lyst til at handle ind på supermarkederne.

- Danskerne er virkeligt d√•rlige til at planl√¶gge deres indk√łb. Vi ligger helt i bund, og for de unge er tallene ekstremt lave, sammenlignet med de andre lande vi har unders√łgt til bogen. I Danmark handler hver femte unge kvinde handler ind dagligt. N√•r der bare skal laves et hurtigt indk√łb, s√• virker butikkerne ofte uoverskuelige at komme igennem, og d√©t, at skulle handle en liter m√¶lk, bliver en besv√¶rlig oplevelse, fort√¶ller Dorte Wimmer, der er director for Retail Institute Scandinavia og ekspert i nutidens og fremtidens detailhandel og forbrugsm√łnstre. Desuden udkommer hun i slut august med en ny bog, der netop ser n√¶rmere p√• danskernes manglende entusiasme, n√•r det kommer til at fylde f√łdevarer i indk√łbskurven