Penge

Er dit fly aflyst? Sådan er dine rettigheder

Er dit fly aflyst, er du ikke overladt til dig selv. Se alle dine rettigheder herunder.

Når dit fly er aflyst, har du en hel række af rettigheder, som kan hjælpe dig videre på din rejse. Ligeledes er der ofte mulighed for at få en økonomisk kompensation.

Du kan få ny billet eller pengene tilbage

Du må selv bestemme, om du vil have ombooket din billet til en anden afgang, eller om du vil have pengene tilbage, hvis dit fly bliver aflyst. Får du pengene tilbage, kan du muligvis komme hurtigere hjem med eksempelvis tog.

Mad og drikke mens du venter

Du kan købe mad og drikke i rimelige mængder til ventetidens længde. Du kan typisk gøre krav på forplejning efter to timers ventetid. I en dansk lufthavn kan du typisk købe mad og drikke for nedenstående beløb:

  • Morgenmad: 125 kroner
  • Frokost: 150 kroner
  • Aftensmad: 200 kroner

Husk at få en aftale med flyselskabet og sørg for at gemme kvitteringerne for din mad.

Derudover skal du have gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon, fax eller mail. Varer forsinkelsen i flere dage, har du ret til gratis indkvartering.

Du skal møde op i lufthavnen

Selvom du ved, at dit fly er aflyst, skal du møde op i lufthavnen, medmindre flyselskabet har kontaktet dig og givet andre instrukser.

Økonomisk kompensation

Hvis en aflysning af et fly skyldes forhold, som flyselskabet har indflydelse på, har du, udover at få pengene tilbage eller en ombyttet billet, også ret til økonomisk kompensation.

Kompensationen afhænger af rejsens længde, samt hvor tæt på afrejsedagen du modtager besked om aflysningen.

Som udgangspunkt har du ret til:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 kilometer.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 kilometer inden for EU.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 kilometer og 3.500 kilometer uden for EU.

Økonomisk kompensation ved forsinkelser

Hvis dit fly blot er forsinket, og ikke aflyst, kan du få kompensation, hvis dit fly er mere end tre timer forsinket til din destination.

Du har som udgangspunkt ret til:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 kilometer
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 kilometer inden for EU.
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 kilometer og 3.500 kilometer uden for EU.
  • 600 euro for flyvninger, der er længere end 3.500 kilometer uden for EU.

Ingen kompensation ved ekstraordinære omstændigheder

Ud over muligheden for at få pengene tilbage til billetten har du ikke ret til økonomisk kompensation, hvis aflysningen skyldes forhold, flyselskabet ikke har indflydelse på. Det kan være vejrforhold eller en strejke blandt selskabets ansatte.

Du kan heller ikke få erstatning, selvom forsinkelsen betyder mistet tid på rejsemålet, udgifter til hotel, billeje eller tabt arbejdsfortjeneste derhjemme.

Særlige forhold ved pakkerejse

Er flyrejsen en del af en pakkerejse, skal man kontakte det rejsebureau, man har købt rejsen hos. Principperne for erstatning er dog nogenlunde de samme, som hvis man har købt flybilletten for sig.

Her gælder reglerne

Ovenstående reglerne gælder, hvis du flyver til og fra lufthavne inden for EU.

De gælder ligeledes, hvis du flyver fra lufthavne uden for EU til Lufthavne inden for EU, så længe flyselskabet er fra EU.

Flypassagerrettighederne gælder både, hvis du udelukkende har købt flybilletter, og også hvis du har købt dem som en del af en pakkerejse.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

I tv-indslaget herunder kan du se, hvordan du er stillet, hvis dårligt vejr aflyser dit fly.