Penge

Sådan sparer du på værkstedsregningen

De danske bilister er blevet mindre loyale, når det gælder om at sende bilen i retningen af de autoriserede bilværksteder.

De autoriserede værksteder er stadig den klare favorit, når danskerne skal vælge, men flere bilister har valgt at køre den modsatte vej.

Et stigende antal danskere vælger at lade ikke-autoriserede værksteder tage sig af reparationen af bilen, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.

55 procent svarer i undersøgelsen, at de altid vælger de autoriserede værksteder, når bilen skal serviceres, mens omkring hver tredje svarer, at de altid bruger et ikke-autoriseret værksted.

Der bliver udført godt og dårligt arbejde begge steder.

Allan Skytte, forbrugerøkonom hos FDM

De er bare billigere

Resultatet overrasker ikke Allan Skytte, der er forbrugerøkonom hos FDM.

- Det er en meget naturlig udvikling. For de biler, som vi har set, der bliver solgt mange af - faktisk siden 2007 – har været de små eller helt små biler. Det er biler, der koster fra 60.000 og op til 150.000 kroner, og når man står med en bil, der ikke er så meget værd, så begynder man at blive opmærksom på, hvad reperationen koster ud af de samlede udgifter til bilen, siger FDM's forbrugerøkonom til TV 2.

Og de ikke-autoriserede værksteder er generelt billigere. Det har flere prisundersøgelser vist, lyder det.

Nederst i artiklen kan du se en liste over de tricks, som mekanikerne bruger for at lokke penge ud af dig.

De er lige så gode

Ifølge Allan Skytte er der flere årsager til, at de autoriserede værksteder typisk er de dyreste.

- Typisk ligger mærkeværkstederne, som vi kalder dem, i forbindelse med nyvognsforhandlerne - det vil sige, at også de ligger 'de gode steder', hvilket alt andet lige betyder højere huslejepriser. Og så bruger de konsekvent godkendte reserverdele fra producenterne, der bærer det rigtige mærke, og det koster også, fortæller Allan Skytte.

De ikke-autoriserede mekanikere kan godt finde på at bruge reservedele, der ikke er originale. Det gør det billigere, men det betýder ikke, at deres service generelt er dårlig.

Ifølge forbrugerøkonomen er der ikke noget, der indikerer, at det er bedre at sende bilen på et autoriseret værksted frem for et, der ikke bærer bilproducentens eget mærke.

- Der bliver udført godt og dårligt arbejde begge steder, siger han.

Sådan skal du gøre

Det kan være svært at vælge, hvilken vej man skal køre: Skal man vælge et autoriseret eller et ikke-autoriseret værksted?

Hvis man bare kører ned til den mekaniker, som man altid har gjort, så snyder man sig selv.

Allan Skytte, forbrugerøkonom hos FDM

Det anerkender FDM's forbrugerøkonom. Der er dog en del, man kan gøre selv for at slippe bedst og billigst fra sin værkstedsregning, lyder det.

- Hvis bilen bare skal til service, er det sådan set let nok. Der er kun én rigtig måde at lave service på, og det er efter fabrikkens forskrifter. Det bør både mærkeværkstederne og ikke-mærkeværkstederne kunne finde ud af. 

- Det er bare vigtigt bare, at man får værkstedet til at dokumentere, hvad de vil gøre vil bilen, inden de går i gang, og man får dem til skrive, at de vil udføre service efter fabrikkens forskrifter. På den måde er man mere sikker på, at det bliver udført korrekt, siger Allan Skytte.

Endeligt bør man bede om at få en garanti på det, der er blevet lavet på bilen, og det hele skal være på skrift. Vil mekanikeren ikke garantere for kvaliteten af sit arbejde, bør man overveje at finde en andet andet sted, lyder rådet.

Her kan du se, hvordan få kilometer kan spare dig penge:

Prisen kan man gøre noget ved

Er man god til at afsøge markedet for gode tilbud, og er man villig til at køre et stykke vej, er der penge at spare - også selvom man bruger et autoriseret værksted.

- Hvis man bare kører ned til den mekaniker, som man altid har gjort, så snyder man sig selv, siger Allan Skytte.

-  Der er store prisforskelle på reparationer og service fra værksted til værksted. Vi anbefaler derfor, at man ringer rundt eller bruger søgemaskiner og sammenligner de priser, der kommer ind fra de forskellige værksteder. Her er det igen vigtigt, at man undersøger, hvad de tilbyder at reparere. Ellers kan man ikke sammenligne tilbuddene, siger Allan Skytte.

Rådet gælder også for de bilister, der er glade for den mekaniker, de allerede benytter.

- Selvom man er glad for sin mekaniker, kan man godt tillade sig at bruge sin viden til at presse ham ned i pris. Man kan jo spørge ham, om han kan matche de andre tilbud, siger forbrugerøkonomen.

Her er mekanikerens seks prisfælder

  1. Unødvendige udskiftninger

    Virksomheden autobutler har spurgt 50 forskellige mekanikere, hvilke tricks de bruger for at lokke penge ud af kunderne. Her er et sammendrag af deres svar.

    Hvis du skal have skiftet en enkelt reservedel, kan værkstedet finde på at skifte flere dele, end du har bedt om. Hvis du for eksempel skal have skiftet et dæk, så vil du ofte høre mekanikeren forklare, at du nok også bør skifte dæk på et af de andre hjul.

  2. Afgiftstricket

    Får du en faktura fra dit værksted, hvor der figurerer en række selvstændige poster som ”miljøafgift” og ”returafgift”, skal du være på opmærksom. I mange tilfælde er der tale om enten voldsomt opskruede priser eller en opfunden afgift, som kun findes på det pågældende værksted. 

    I videoen ovenover kan du få råd til, hvordan du sparer penge, når bilen skal på værksted.

  3. Unødvendig påfyldning af væsker

    Fylder dit værksted sprinklervæske og kølevæske på din bil, kommer du til at betale for det. Og du betaler en overpris i forhold til det, du ville betale, hvis du selv fyldte på bilen. Det er enkelt selv at påfylde bilens sprinkler- og kølervæsker. Gør det, inden du kører bilen på værksted.

  4. Udskiftning af luftfilter

    Aftal altid, hvad der skal laves på din bil, inden du sender den på værkstedet.

    Et luftfilter skal kun skiftes, hvis det står på serviceskemaet, eller hvis det er fyldt med skidt. Kræv altid at se det gamle luftfilter, hvis din mekaniker vil skifte det ud med et nyt.

  5. Overpriser for reservedele

    På mange værksteder skruer man prisen på reservedele op. Det er ikke usædvanligt at se priser, der er to eller tre gange højere, end den reelle pris. Det bør du være opmærksom på.

  6. Fredag før fyraften

    Når fyraftenensøllen kalder, kan det være, at din mekaniker skynder sig lidt for meget.

    Sørg for at sende bilen på værksted, så mekanikeren har tid til at lave bilen. Fredag eftermiddag er ikke et godt tidspunkt at få din bil på værksted. Selv om mekanikerne ikke nødvendigvis snyder dig, så kan du være sikker på, at han har travlt med at blive færdig, så han kan holde fyraften. Det giver ofte reparationer, som ikke nødvendigvis er blandt de bedste.