Penge

Henrik blev snydt af el-sælger: Løgn, latin og afstumpet adfærd

Henrik Bendz fik nyt elselskab. Men det var ikke noget han havde bestilt.

Henrik Bendz er én af mange kunder, som er kommet i kløerne på sælgere, som handlede i mod hans ønsker. Direktør erkender: Det har kostet fyringer.

I august sidste år blev 69-årige Henrik Bendz en af de mange danskere, som endte i kløerne på aggressive sælgere.

Han blev ringet op, af hvad han kalder en ’meget aggressiv sælger, som var enormt hurtig på aftrækkeren’.

- Han spørger, om jeg har lyst til at tjene penge, og som pensionist er man jo lydhør. Men da jeg spørger ind til priser og betingelser, får jeg at vide, at det eneste jeg skulle vide var, at jeg kunne spare tusindvis af kroner, siger Henrik Bendz.

Den 69-årige pensionist takker nej, men får alligevel en sms med tilbud fra MyPower, der vil overføre ham som kunde. Henrik Bendz svarer aldrig, men begynder alligevel pludselig at få regninger.

Dem reagerer han ikke på, for han har ikke nogen kontrakt eller relation til firmaet. To regninger bliver det til, inden han får et inkassobrev fra en advokat.

- Jeg har aldrig godkendt noget, eller skrevet under på noget. Det er løgn og latin  - de har selv stået for overtagelsen, siger Henrik Bendz.

Han fortæller, at han er i kontakt med selskabet over flere omgange.

Sådan undgår du at blive snydt af elsælgere

  • Netselskaber, der leverer dit strøm, samarbejder ikke med andre elselskaber omkring kundeforhold og er ikke overtaget af andre selskaber – så ville du have fået besked.
  • Andre elselskaber kender ikke dit forbrug eller din nuværende elpris.
  • Vær opmærksom på, at 80 procent af din elregning er tariffer og afgifter, som du betaler uanset, hvilket selskab du er kunde hos.
  • Læs aftalen grundigt igennem – også det med småt – og tjek betalingsvilkårene. Der kan være stor forskel på, hvordan du er stillet .
  • Du har altid 14 dages fortrydelsesret.

Kilde: EnergiMidt

 - Jeg var gal, og jeg vil ikke finde mig i det. Det blev en rigtig svine-sag, fordi der sidder nogle oversmarte phonere i et selskab. Det er usmageligt. Jeg er i kontakt med firmaet flere gange, og de er meget ubehagelige – sådan var lovgivningen, og det måtte jeg finde mig i, siger Henrik Bendz.

MyPower: Vi har fyret folk på gråt papir

- Jeg kender til problematikken, siger administrerende direktør hos MyPower, Søren Bird Møller.

Han fortæller, at MyPower blev oprettet i februar sidste år, og at selskabet i opstartsfasen havde hyret et eksternt telemarketingbureau, som viste sig at være et problematisk bekendtskab.

- Vi fandt hurtigt ud af, at det her skulle lukkes ned. Det var møgirriterende. Vi konstaterede dengang, at sælgere der er provisionsaflønnede bliver alt for kreative. Indtil oktober sidste år havde vi en proces, hvor kunderne kunne godkende skift via en sms, fortæller Søren Bird Møller, med henvisning til den samme proces som Henrik Bendz var igennem.

Men for MyPower betød flere sager i det eksterne telemarketingsbureau, at selskabet måtte gøre noget.

- Der er masser af folk i systemet, der er blevet fyret på gråt papir på grund af det her. Det er ved Gud ikke vores ønske eller intentioner, at folk skulle opføres som kunder, uden de var helt sikre på betingelserne, siger Søren Bird Møller.

Er ikke alene: Elselskaber går imod sælgerne

Henrik Bendz’ historie er ikke enestående. Problemerne med elsælgere, som er lidt for smarte i deres markedsføring, har fået brancheforeningen for danske elselskaber, Dansk Energi, til at gå i bedene på elselskaberne.

De har anmeldt flere af selskaberne til Forbrugerombudsmanden. 

- Konkurrencen på elmarkedet er intens. Det er godt, fordi det giver lave priser og nye produkter. Men desværre giver det også et stigende antal eksempler på tvivlsom markedsføring, siger Kamilla Thingvad, afdelingschef i Dansk Energi.

Hos et af de største energiselskaber i Danmark, EnergiMidt, har man også samlet mange eksempler på kunder, som er blevet forsøgt kapret – og alle har det til fælles, at de føler, at sælgerne går over stregen.

- Det er ikke så meget omfanget der gør ondt. Det er mere metoderne, de bruger. De siger for eksempel til vores kunder, at de ringer på vegne af os, siger Jan Højlund, chef for kundeservice i EnergiMidt.