To millioner el-kunder snyder sig selv: Kan du spare på regningen?

De store el-selskaber sidder tungt på kunderne, for kun få procent af kunderne skifter hvert år. Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at markedet fungerer.

De el-selskaber, som har vundet kampen om at forsyne et bestemt område, får adgang til hundredetusindvis af kunder.

Men på trods af, at elmarkedet blev liberaliseret i 2003, så sidder de store el-selskaber stadig på langt de fleste kunder.

Forklaringen er ganske simpel: Rigtig få kunder skifter el-selskab. 

Det er på trods af, at der for mange af elkunderne kan være penge at spare. Derudover er det ganske frit at vælge el-selskab.

Men det er et fåtal af danskerne, som rent faktisk gør skifter. Ifølge den seneste undersøgelse på området, så er det kun cirka 30 procent af kunderne, som aktivt vælger at skifte.

Det betyder, at op mod 2 millioner danske el-kunder ikke gør brug af de tilbud, som el-selskaberne giver til nye kunder. Det på trods af, at antallet af kundeskift slog rekord sidste år, hvor omkring 200.000 kunder skiftede.

Tænk: Skyldes ikke-dynamisk marked

Ifølge cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, så skyldes den lave andel af kundeskift, at der er langt til et dynamisk og velfungerende elmarked.

- Vi ser ikke de store selskaber falde over hinanden i forsøget på at kapre hinandens kunder. Markedsføringspengene bliver brugt på at hive nogle kunder tilbage igen. Man kunne godt tænke sig en mere aggressiv strategi med bedre og billigere produkter, siger Martin Salamon til TV 2.

Omkring 6-7 procent af de 2,8 millioner danske private elkunder, skifter selskab hvert år.

Ifølge brancheforeningen Dansk Energi er der flere gengangere i blandt de skiftende elkunder, hvilket er grunden til, at det kun er en ud af tre, der på et tidspunkt aktivt har skiftet selskab.

Ifølge Dansk Energi har det historisk set været de kunder med et meget højt forbrug, som har skiftet – men flere af de skiftende kunder har nu et relativt almindeligt forbrug.

- Det er opmuntrende, at der sker noget, siger Martin Salamon.

- Men sammenligner man med eksempelvis telemarkedet, da det var under udvikling, så er det stadig et meget lavt antal. Kun 7,2 procent af de private elkunder skiftede elleverandør i 2015, og de store selskaber sidder stadig tungt på kunderne, siger han.

Nemt at skifte

De el-selskaber, som forsyner et bestemt område, får lov til det efter at have vundet et udbud ved at være billigst.

Det er især de el-selskaber, som i høj grad holder på kunderne. Det viser beregninger fra Copenhagen Economics, der anslår at selskaberne beholder cirka 81 til 83 procent af kunderne.

Ifølge Martin Salamon, så er det ganske simpelt at skifte el-selskab, så sådan behøver det ikke at være.

- Det er ikke noget der tager flere timer at skifte. Det bliver samtidig mere enkelt, så vi håber der kommer noget markedsføring, der kan være med til at vise kunderne, hvor meget de kan spare, siger Martin Salamon.

Han henviser til nye regler på elmarkedet, som træder i kraft 1. april. Regler, som blandt andet kan gøre, at kundeskiftene tage endnu et hop opad – det skal nemlig være nemmere, at være elkunde.

Lige nu får kunder, som vil have billigere el blandt andet to regninger. Sådan har det været hidtil, når kunder har skiftet selskab, men det slutter den 1. april, og el-selskaberne tror, at de nye regler kan betyde et mindre boom i kundeskift.

Halvdelen af 23 adspurgte el-selskaber siger til Dansk Energi, at de tror reglerne vil give flere eller langt flere skift af el-selskab.

Kan du få billigere el?

Ifølge Forbrugerrådet Tænk kan det sagtens lade sig gøre at få billigere el. Men det kræver, at man som forbruger er aktiv og opsøgende.

- Vi anbefaler, ligesom med alle andre typer abonnementsbaserede udgifter, at man gennemgår sine udgifter og tjekker markedet en gang hvert halve år, siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

Sådan skifter du elselskab:

  • Skab dig et overblik over, hvilke selskaber der leverer el i dit område.
  • Sammenlign priser og betingelser hos de forskellige selskaber. Fra 1. april kan du bruge elpris.dk, der viser produkter og priser på elmarkedet. Du kan tjekke priser og produkter på elpris.dk
  • Vælg tilbuddet, som passer bedst.
  • Tilmeld dig den nye leverandør. Din tidligere leverandør vil automatisk få besked om dit skifte.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 

Det skyldes, at el-selskaberne, som man kender det fra telebranchen, giver introduktionsrabatter – så man for eksempel har en nedsat pris det første halve år. Derfor kan man sagtens få billigt el, hvis man ellers selv aktivt opsøger det.

Hvor meget af din elregning går egentlig til strøm?

Ren elprisGebyrer og afgifter
Træk i håndtaget for at give dit bud.Dit bud: 0 procent går til gebyrer og afgifter.
Se om du ramte rigtigt
Dit bud: procent
Det rigtige svar: procent går til gebyrer og afgifter.
Ren strøm
Elafgifter og moms
Transport
Abonnementer
Elprisen kan opdeles i fire hovedelementer: 1. Prisen på kommerciel strøm (ren strøm). 2. Abonnementer til leverandøren og netselskabet. 3. Betaling for transport af el samt betaling af tarif, der går til det overliggende elnet. 4. Afgifter og moms. Momsen udgør 20 procent, elafgifterne 38 procent og PSO-afgiften er på 11 procent.
Se fordelingen (5)