To millioner el-kunder snyder sig selv: Kan du spare pÄ regningen?

De store el-selskaber sidder tungt pÄ kunderne, for kun fÄ procent af kunderne skifter hvert Är. ForbrugerrÄdet TÊnk mener ikke, at markedet fungerer.

De el-selskaber, som har vundet kampen om at forsyne et bestemt omrÄde, fÄr adgang til hundredetusindvis af kunder.

Men pÄ trods af, at elmarkedet blev liberaliseret i 2003, sÄ sidder de store el-selskaber stadig pÄ langt de fleste kunder.

Forklaringen er ganske simpel: Rigtig fĂ„ kunder skifter el-selskab. 

Det er pĂ„ trods af, at der for mange af elkunderne kan vĂŠre penge at spare. Derudover er det ganske frit at vĂŠlge el-selskab.

Men det er et fÄtal af danskerne, som rent faktisk gÞr skifter. IfÞlge den seneste undersÞgelse pÄ omrÄdet, sÄ er det kun cirka 30 procent af kunderne, som aktivt vÊlger at skifte.

Det betyder, at op mod 2 millioner danske el-kunder ikke gÞr brug af de tilbud, som el-selskaberne giver til nye kunder. Det pÄ trods af, at antallet af kundeskift slog rekord sidste Är, hvor omkring 200.000 kunder skiftede.

TĂŠnk: Skyldes ikke-dynamisk marked

IfÞlge chefÞkonom hos ForbrugerrÄdet TÊnk, sÄ skyldes den lave andel af kundeskift, at der er langt til et dynamisk og velfungerende elmarked.

- Vi ser ikke de store selskaber falde over hinanden i forsÞget pÄ at kapre hinandens kunder. MarkedsfÞringspengene bliver brugt pÄ at hive nogle kunder tilbage igen. Man kunne godt tÊnke sig en mere aggressiv strategi med bedre og billigere produkter, siger Martin Salamon til TV 2.

Omkring 6-7 procent af de 2,8 millioner danske private elkunder, skifter selskab hvert Ă„r.

IfÞlge brancheforeningen Dansk Energi er der flere gengangere i blandt de skiftende elkunder, hvilket er grunden til, at det kun er en ud af tre, der pÄ et tidspunkt aktivt har skiftet selskab.

Ifþlge Dansk Energi har det historisk set véret de kunder med et meget hþjt forbrug, som har skiftet – men flere af de skiftende kunder har nu et relativt almindeligt forbrug.

- Det er opmuntrende, at der sker noget, siger Martin Salamon.

- Men sammenligner man med eksempelvis telemarkedet, da det var under udvikling, sÄ er det stadig et meget lavt antal. Kun 7,2 procent af de private elkunder skiftede elleverandÞr i 2015, og de store selskaber sidder stadig tungt pÄ kunderne, siger han.

Nemt at skifte

De el-selskaber, som forsyner et bestemt omrÄde, fÄr lov til det efter at have vundet et udbud ved at vÊre billigst.

Det er isÊr de el-selskaber, som i hÞj grad holder pÄ kunderne. Det viser beregninger fra Copenhagen Economics, der anslÄr at selskaberne beholder cirka 81 til 83 procent af kunderne.

IfÞlge Martin Salamon, sÄ er det ganske simpelt at skifte el-selskab, sÄ sÄdan behÞver det ikke at vÊre.

- Det er ikke noget der tager flere timer at skifte. Det bliver samtidig mere enkelt, sÄ vi hÄber der kommer noget markedsfÞring, der kan vÊre med til at vise kunderne, hvor meget de kan spare, siger Martin Salamon.

Han henviser til nye regler pĂ„ elmarkedet, som trĂŠder i kraft 1. april. Regler, som blandt andet kan gĂžre, at kundeskiftene tage endnu et hop opad – det skal nemlig vĂŠre nemmere, at vĂŠre elkunde.

Lige nu fÄr kunder, som vil have billigere el blandt andet to regninger. SÄdan har det vÊret hidtil, nÄr kunder har skiftet selskab, men det slutter den 1. april, og el-selskaberne tror, at de nye regler kan betyde et mindre boom i kundeskift.

Halvdelen af 23 adspurgte el-selskaber siger til Dansk Energi, at de tror reglerne vil give flere eller langt flere skift af el-selskab.

Kan du fÄ billigere el?

IfÞlge ForbrugerrÄdet TÊnk kan det sagtens lade sig gÞre at fÄ billigere el. Men det krÊver, at man som forbruger er aktiv og opsÞgende.

- Vi anbefaler, ligesom med alle andre typer abonnementsbaserede udgifter, at man gennemgÄr sine udgifter og tjekker markedet en gang hvert halve Är, siger chefÞkonom Martin Salamon fra ForbrugerrÄdet TÊnk.

SĂ„dan skifter du elselskab:

  • Skab dig et overblik over, hvilke selskaber der leverer el i dit omrĂ„de.
  • Sammenlign priser og betingelser hos de forskellige selskaber. Fra 1. april kan du bruge elpris.dk, der viser produkter og priser pĂ„ elmarkedet. Du kan tjekke priser og produkter pĂ„ elpris.dk
  • VĂŠlg tilbuddet, som passer bedst.
  • Tilmeld dig den nye leverandĂžr. Din tidligere leverandĂžr vil automatisk fĂ„ besked om dit skifte.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 

Det skyldes, at el-selskaberne, som man kender det fra telebranchen, giver introduktionsrabatter – sĂ„ man for eksempel har en nedsat pris det fĂžrste halve Ă„r. Derfor kan man sagtens fĂ„ billigt el, hvis man ellers selv aktivt opsĂžger det.

Hvor meget af din elregning gÄr egentlig til strÞm?

Ren elprisGebyrer og afgifter
TrÊk i hÄndtaget for at give dit bud.Dit bud: 0 procent gÄr til gebyrer og afgifter.
Se om du ramte rigtigt
Dit bud: procent
Det rigtige svar: procent gÄr til gebyrer og afgifter.
Ren strĂžm
Elafgifter og moms
Transport
Abonnementer
Elprisen kan opdeles i fire hovedelementer: 1. Prisen pÄ kommerciel strÞm (ren strÞm). 2. Abonnementer til leverandÞren og netselskabet. 3. Betaling for transport af el samt betaling af tarif, der gÄr til det overliggende elnet. 4. Afgifter og moms. Momsen udgÞr 20 procent, elafgifterne 38 procent og PSO-afgiften er pÄ 11 procent.
Se fordelingen (5)