46 svar om skat: Ja, du kan trække 40.000 kroner fra

Mandag er √•rets store skattedag. Her bliver √•rsopg√łrelsen officielt sluppet fri til de danske skatteydere.

I den forbindelse har TV 2 haft bes√łg af to skatte-eksperter, som har svaret p√• sp√łrgsm√•l om skatten.

Interesseren har v√¶ret enorm ‚Äď for hvilke fradrag er man egentlig berettiget til ‚Äď og hvorn√•r?

De to skatteeksperter fra revisionsselskabet Deloitte, Niels Sonne og Anders Zitawi, giver dig svarene herunder.

Sp√łrgsm√•l

Lasse Nielsen:

Jeg arbejder som Disc Jockey i weekenden og har i den forbindelse ladet mig fort√¶lle, at man kan tr√¶kke diverse ting fra i skat, da det h√łrer ind udner underholdningsbranchen. Bl.a. computer, USB og andet udstyr. Kan i forklare mig hvordan det h√¶nger sammen?

Svar:

Hej Lasse,

Mulighederne for at fradrage arbejdsudstyr m.v. afh√¶nger som udgangspunkt af, om du kan anses som enten selvst√¶ndig erhvervsdrivende, honorarmodtager eller l√łnmodtager.

Hvis du arbejder for samme arbejdsgiver som DJ vil du som udgangspunkt v√¶re l√łnmodtager med meget begr√¶nsede muligheder for at tage fradrag for dit udstyr.

Hvis du arbejder for mange forskellige spillesteder kan du anse dig selv som erhvervsdrivende og dermed kunne fradrage diverse driftsudgifter i din virksomhed. Dyrt udstyr kan ikke n√łdvendigvis fratr√¶kkes p√• en gang - men skal muligvis g√łres over en √•rr√¶kke.

Sp√łrgsm√•l

Brian Ketelsen:

Hej jeg vil lige h√łre om der er andet end renter man kan tr√¶kke fra i forbindelse med husk√łb ?? T√¶nker ikke h√•ndv√¶rkerfradrag ol, men alle de tinglysninger, advokat eller andet i forbindelse med k√łb...! Vh Brian

Svar:

Hej Brian,

Der er desv√¶rre ikke fradrag for k√łbsomkostninger s√• som advokat, tinglysningsudgifter m.v.

Sp√łrgsm√•l

Marie:

Hejsa. Har solgt bolig 2015 som er p√•f√łrt med ejendomsv√¶rdiskat reguleret i forhold til antal dage vi har boet i huset. Har samtidig k√łbt byggegrund og flyttet ind i nybygget hus december 2015. Skal vi indberette noget her? Der er oprettet nyt l√•n og stillet bankgaranti, men s√łrger banken ikke for at indberette s√•danne oplysninger?

Svar:

Hej Marie,

Bankerne vil som udgangspunkt s√łrge for at indberette jeres fradragsberettigede renter.

Mht. jeres nybyggede hus er det f√¶rdigmeldelsesdatoen, der er afg√łrende for, fra hvorn√•r I skal betale ejendomsv√¶rdiskat. Hvis huset er f√¶rdigmeldt efter 1. oktober 2015, skal I f√łrst betale ejendomsv√¶rdiskat fra og med 2017.

Sp√łrgsm√•l

Robert:

Hej . Kan man tr√¶kke vindues pudsning fra og er det fulde bel√łb eller er det minus momsen ?

Svar:

Hej Robert,

Du kan godt tr√¶kke udgifter til arbejdsl√łn ved vinduespudsning fra som h√•ndv√¶rkerfradrag.

Hvis du eks. har fået en regning på 400 kr. + moms, og således har betalt 500 kr. i alt, skal du indtaste 400 kr., når du registreret dette på tastselv. Men du får fradrag for de fulde 500 kr.

Sp√łrgsm√•l

Torben:

Jeg har gulplade firmabil til rådighed da jeg har skiftende arbejdssteder rundt om i Jylland. Ved i princippet om morgenen, ikke hvor jeg ender henne til middag/aften. Da jeg ikke har mulighed for at have madpakke med, da den så skal ligge i en varm bil, har jeg så mulighed for at trække diæter fra?

Svar:

Hej Torben,

Det lyder ikke p√• din forklaring som om, at du kan anses for at v√¶re p√• rejse. En rejse skal have en varighed p√• minimum 24 timer, f√łr reglerne om rejsefradrag finder anvendelse og skal v√¶re med overnatning.

Sp√łrgsm√•l

LYKKE ANDERSEN:

Hejsa. Vi har haft h√•ndv√¶rker p√• vores tidligere lejem√•l, men da vi ikke kan se antal timer og arbejdsl√łn p√• fakturaen, hvordan g√łr jeg s√•? Mvh Lykke

Svar:

Hej Lykke,

Du kan kun f√• fradrag for dokumenteret udgift til arbejdsl√łn. S√• her skal du nok kontakte h√•ndv√¶rkeren og bede ham sende en specificeret regning.

Sp√łrgsm√•l

Elly christiansen:

Jeg er en pensionist p√• 91 √•r og betaler for reng√łring 675 kr om m√•neden Kan det ikke tr√¶kkes fra og i s√• fald hvor g√łr man det???

Svar:

Hej Elly,

Det kan du godt tr√¶kke fra som h√•ndv√¶rkerfradrag. Du skal selv s√łrge for at indberette udgiften via tast-selv - herunder reng√łringsfirmaets cvr-nummer eller reng√łringspersonens cpr-nummer.

Sp√łrgsm√•l

Mark:

Hvorn√•r er √•rsopg√łrelse for selvst√¶ndig v√¶re klar?

Svar:

Hej Mark,

Hvis du har selvst√¶ndig erhvervsvirksomhed skal du aktivt selvangive f√łr √•rsopg√łrelsen dannes. De fleste √•rsopg√łrelser frigives lige efter du har selvangivet - men enkelte forsinkes pga. manuel behandling hos SKAT, hvis der eksempelvis er komplekse forhold eller indkomst fra udlandet m.v.

Sp√łrgsm√•l

S√łren Kristensen:

Min k√¶reste er flyttet fra Australien til Danmark og lejer hendes ejerlejlighed i Australien ud. Vi mener at vi skal opgive overskuddet, alts√• hvad der er tilbage n√•r afdrag og renter p√• l√•n og udgifter til udlejningsfirmaet er betalt, er det rigtigt? Hvilken rubrik skal det opgives i? Mvh S√łren Kristensen

Svar:

Hej S√łren,

Det er korrekt, at din k√¶reste er skattepligtig til Danmark af al indkomst - ogs√• af overskud af udlejningsvirksomheden i Australien. Men v√¶r opm√¶rksom p√•, at det ikke er muligt at fratr√¶kke afdrag p√• l√•n.

Sp√łrgsm√•l

Trine Hall:

Hvis man har et forbrugsl√•n p√• 400000kr m rente p√• ca 10% hvor meget kan man man tr√¶kke fra i kroner og √łrer?

Svar:

Hej Trine,

Du kan trække de faktiske renter fra. Hvis du betaler 10% af 400.000 kr. kan du fradrage 40.000 kr. årligt som renteudgift.

Sp√łrgsm√•l

Michael Nielsen :

Kan man tr√¶kke k√łrsel fra n√•r man har en ryg der ikke altid vil som en selv. Har et flexjob og f√•et handikapskilt. Har Ca 8 til jobbet hver vej.

Svar:

Hej Michael,

Der findes særlige regler for fradrag, hvis man er kronisk syg eller lign (ligningslovens §9D). Dette skal dog vurderes konkret fra sag til sag.

Sp√łrgsm√•l

Jonas:

hvordan fungere k√łrselsfradrag, alts√• hvis jeg skal af med, lad os sige 1000kr til skat, men mangler at indberette noget k√łrselsfradrag af et par tusinde, hvordan p√•virker det s√• den endelige opg√łrelse?

Svar:

Hej Jonas,

Befordringsfradrag har en skatteværdi på ca. 29% (2015). Dvs. et fradrag på 1.000 kr. bliver til reduktion af din skat på ca. 290 kr.

Sp√łrgsm√•l

Niels:

Hej. Jeg har b-indkomst som Bistandsv√¶rge, kan jeg tr√¶kke indk√łb af mobil og lille b√¶rbar fra i Skat, n√•r jeg bruger det i mit erhverv ? Hilsen Niels

Svar:

Hej Niels,

Honorarmodtagere og selvst√¶ndige erhvervsdrivende kan fratr√¶kke relevante og n√łdvendige driftsudgifter, men det kr√¶ver en konkret vurdering.

Sp√łrgsm√•l

Mette:

Hvordan er det med pension? Hvilke ordninger kan man trække fra? Ratepension / Alderspension / kapital / og sker det automatisk? Har vist lavet nogle ordninger om i år!

Svar:

Hej Mette,

Der er fradrag for indskud p√• ratepensioner og oph√łrende livrenter op til 51.700 (efter AM-bidrag) og ubegr√¶nset fradrag for indskud p√• livvarige livrenter.

Indskud p√• alderspension/ aldersopsparing er ikke fradragsberettiget. Til geng√¶ld beskattes udbetalingerne fra ordningen heller ikke (og der sker lempelig beskatning af det l√łbende afkast p√• ordningen).

Det er ikke længere muligt at indskyde på en kapitalpension.

Sp√łrgsm√•l

Jacob Bisgaard:

Hej. Kan jeg f√• befordringsgodtg√łrelse n√•r jeg g√•r p√• h√łjskole og er hjemme i weekenderne? Jeg har ikke adresse p√• skolen, men bor der i hverdagene. Og i s√• fald, skal det s√• bestemmes p√• forh√•nd hvilke weekender jeg bliver og hvilke weekender jeg tager hjem?

Svar:

Hej Jacob,

Du kan desv√¶rre ikke tage fradrag for k√łrsel til h√łjskole. Der skal v√¶re tale om k√łrsel til indt√¶gtsgivende arbejde.

Sp√łrgsm√•l

Susanne:

Hej Hvis man er over 18 og ikke udnytter sit personfradrag kan det s√• overf√łres til n√¶ste √•r ?

Svar:

Hej Susanne,

Personfradraget kan desv√¶rre ikke overf√łres til efterf√łlgende √•r.

Sp√łrgsm√•l

Camilla J:

Hej eksperter. Jeg har været på SU i 2 år nu og har oplevet at skulle betale skat tilbage begge år. Sidste år skulle jeg betale knap 5000,- og i år skal jeg betale 860,- Jeg betaler det jeg skal i skat (39%), så jeg forstår ikke hvorfor jeg skal tilbagebetale? Jeg har ikke noget job/indtægt ved siden af.

Svar:

Hej Camilla,

Restskatten opst√•r, hvis din faktiske indkomst i √•ret er h√łjere end det, der er forskudsregistreret. Det kan derfor lyde som om, at du skal justere din foskudsopg√łrelse, hvis du fremover skal undg√• at betale restskat.

Sp√łrgsm√•l

Karl Olesen:

Det man kan fratr√¶kke i forbindelse med rejser for sm√•forn√łdenheder. G√¶lder de ogs√• hvis det er rejser hvor opholdet kun har v√¶ret 1 times k√łrsel v√¶k, men hvor jeg har skulle opholde mig p√• stedet i 3 dage i forbindelse med kursus? Offentlig virksomhed.

Svar:

Hej Karl,

Hvis rejsen har varet 3 rejsed√łgn som f√łlge af din arbejdsgivers instruks, s√• er du berettiget til fradrag uanset afstanden.

Sp√łrgsm√•l

Mette J. Hansen:

Ang. udgifter til sm√•forn√łdenheder n√•r man er p√• rejse: er det rigtigt forst√•et at man ikke er berettiget til 117,xx kr/d√łgn hvis arbejdsgiveren (statslig) betaler di√¶ter fremfor at d√¶kke faktiske udgifter efter regning?

Svar:

Hej Mette,

Dette er korrekt. Hvis arbejdsgiveren udbetaler fuld kost-sats som skattefri rejsegodtg√łrelse, s√• kan du ikke tage noget fradrag.

Sp√łrgsm√•l

Louise Trankjær:

Mht. fradraget p√• de 117,50kr/rejsed√łgn. Er d√łgn per 24timer man er afsted eller per kalender dag. Fx en rejse fra tirsdag kl. 14 til onsdag kl. 23. T√¶ller den for 1 eller 2 rejsedage?

Svar: