Penge

Kunder i oprør over prishop: Nu svarer Nykredit kunderne

Koncernchef i Nykredit svarer nu på kundernes spørgsmål, efter realkreditinstituttet igen har hævet bidragssatserne.

Næsten en halv million danskere har fået et ærgerligt brev ind af brevsprækken.

Her står, at Nykredit og Totalkredit igen hæver bidragssatserne, som er det gebyr, realkreditinstitutterne tager sig betalt for at håndtere dit lån. 

Forhøjelsen lyder for en af kunderne - i kroner og ører - på 6.600 kroner om året, i alt 150.000 kroner i de 23 år, lånet varer. 

- Jeg havde aldrig drømt om, at jeg skulle stå med en stigning på 300 procent, siger Anders Larsen fra Ikast til TV 2, som har et 3-årigt tilpasningslån med variabel rente. 

Hvor mange procent, bidragssatserne stiger, varierer fra kunde til kunde. Ifølge Nykredit betyder stigningen, at kunderne i gennemsnit skal betale 107 kr. ekstra om måneden pr. lånt mio. kr. 

Og Anders Larsen er langtfra den eneste kunde, som er utilfreds med, at det nu bliver dyrere at låne penge hos realkreditinstitutterne. 

På Nykredits Facebook-side har realkreditinstituttet lavet et opslag, hvor de forklarer stigningen og hvor koncernchef Michael Rasmussen lover at svare på spørgsmål fra brugerne i dag mellem klokken 8.30 og 10.00.

Det opslag havde klokken 08.25 155 kommentarer.  

Kunder kræver svar

Flere brugere har spurgt til, hvorfor de rammes af de hævede bidragssatser, når de har valgt det mest sikre og fornuftige lån.

- Har det mest "kedelige" og sikre 2.5% obligationslån med 100% afdrag og stiger også i bidragssats. Det giver ingen mening det der står i brevet vi har fået. Kan ikke se hvorfor jeg som god betaler skal straffes med en stigning på 19%, er temmelig utilfreds!!!, skriver Pia Jensen som spørgsmål til Nykredit.

Her svarer Nykredit:

- Jeg forstår godt din reaktion. Du har valgt det rigtige lån, og alligevel rammes du af prisjusteringen. Jeg vil dog gøre opmærksom på, at det er lige præcis dit type lån, der stiger mindst. Men desværre har vi været nødt til at hæve priserne for alle typer af lån. Det skyldes, at nye og skærpede lovkrav stiller Nykredit ved en skillevej. Vi kan enten skære helt ind i vores kerneforretning. Det ville bl.a. betyde markant større prisstigninger, end dem du oplever i dag. Alternativt kan vi børsnotere Nykredit, og det er det, vi har valgt at gøre, fordi vi mener, det er den bedste løsning for vores kunder.

Hænger sammen med renten

Brugeren Thomas Helgesen mener, at Totalkredits justering af bidragssatsen hænger sammen med renten: 

- Den eneste grund til, at I hæver bidragsatsen, er kun fordi I har ondt i røven, fordi vi har en historisk lav rente. Og fordi I bevidst vil genere de lønsvage boligejere. Ufattelig der ikke er blevet grebet ind for lang tid siden. 

Det afviser koncernchef Michael Rasmussen:

- Jeg kan love dig for, at vi ikke gør det for bevidst at genere nogen. Vi gør det kun fordi, vi vurderer, at det er nødvendigt. Bidragsforhøjelsen har faktisk ikke noget at gøre med den lave rente. Realkreditlån fungerer på den måde, at vi som realkreditinstitut får bidragssatsen, mens investorerne (altså dem der køber realkreditobligationerne) får renten, skriver direktøren.

Vil ikke give garantier

Flemming Mortensen vil gerne vide, hvordan det hænger sammen, at kunderne skal betale flere penge nu - og på sigt få flere penge tilbage. Og om der vil være garanti på, at man som kunde får pengene tilbage senere hen.  

- Kan du forklare, hvorfor I er nødt til at hæve bidragssatserne nu og så efterfølgende sætte dem ned igen efter børsnoteringen? Det virker som lidt frem og tilbage med de "samme" penge. Og hvorfor skriver i ikke dette i jeres brev til os kunder istedet for at gemme jer bag ekstra polstring - en polstring I i øvrigt tilsyneladende ikke ved hvor stor skal være da kravene endnu ikke er kendt! Er I parat til at give en garanti for at det bliver billigere at være kunde hos jer efter børsnoteringen og dermed garanterer, at vi som jeres kunder får pengene igen? Ser frem til at læse dine svar, tror du får travlt, skriver han på Facebook.

Nogen garantier vil koncernchefen dog ikke love: 

- Jeg kan ikke sige noget om bidragssatsernes fremtidige størrelse. Det må vi ikke for konkurrencemyndighederne. Men det, jeg kan sige, er, at vi arbejder benhårdt for at introducere en fordelsmodel for vores kunder i forbindelse med børsnoteringen. Vi kalder det KundeKroner, og det betyder, at du som kunde i Totalkredit og Nykredit vil opleve kontante fordele. Du vil opleve at få tilbageført penge. Det er vores mål at få introduceret KundeKroner så hurtigt, som det overhovedet er muligt, skriver Michael Rasmussen.

Stikpille fra Jyske Bank

Nykredit og Totalkredits hævede bidragssatser er heller ikke gået ubemærket hen hos konkurrenten Jyske Bank, som i dag, tirsdag, præsenterede årsregnskab.

Forinden præsentationen havde banken sendt et brev ud til sine Totalkreditlån-kunder med en noget anden ordlyd end Nykredits brev, skriver Finans.dk, som er i besiddelse af brevet. 

Overskriften lyder “Bliver dit boliglån dyrere på grund af en højere bidragssats” og humlen er, at banken ikke - modsat Nykredit - vil hæve priserne på bankboliglånene og at banken kan hjælpe med en billigere løsning.

Og det er en oplagt stikpille af sende afsted fra Jyske Bank, mener ekspert på området. 

- Det er jo en typisk Anders Dam (Jyske Banks ordførende direktør, red.), det her. Jeg har hele tiden haft på fornemmelsen, at han ville udnytte, at Totalkredit har hævet prisen så meget, som tilfældet er,« siger John Norden, partner og adm. direktør i Mybanker.dk til Finans.dk.