Penge

32.000 danskere snydt: Nej, du kan ikke vinde en Arne Jacobsen-stol

Når Facebook-siden Møbelhuset Nordsjælland udlover Arne Jacobsens ikoniske lænestol Ægget, sker det højst sandsynligt for at tjene penge på annoncer.

Når Facebooksiden ’Møbelhuset Nordsjælland’ i en konkurrence er den glade giver af Arne Jacobsens lænestol 'Ægget' til en værdi af 94.000 kroner, så bliver du og en masse andre Facebook-brugere snydt. Konkurrencer som disse har nemlig kun et formål: At få penge op af din lomme.

Facebook-siden blev slettet her til formiddag, men på de to døgn opslaget lå online, var der over 36.000 personer, der havde trykket ’synes godt om’ opslaget, mens det var blevet delt over 32.000 gange.

Ifølge databasen over danske virksomheder, CVR-registeret, eksisterer der ikke noget firma ved navn ’Møbelhuset Nordsjælland’. Derudover blev det første indlæg på siden lavet 30. januar – dagen før det omtalte konkurrence-indlæg blev oprettet.

Ekspert: Det handler om at få følgere

Derfor var siden og konkurrencen efter alt at dømme fup. Hvad bagmændene får ud af et opslag som det omtalte, har den digitale chef hos Geelmuyden Kiese, og ekspert i sociale medier, Benjamin Rud Elberth, et bud på.

Han understreger, at han ikke med 100 procent sikkerhed kan sige, om siden er falsk, men at meget tyder på det.

- Der er penge i det. På et eller andet tidspunkt bruger de den rækkevidde, som de har opnået på deres opslag. De har fået 8000 følgere på cirka to døgn. Derfra kan de tjene penge på at guide folk rundt til andre sider. For eksempel vil de forsøge at guide de nye følgere ind på sider, hvor der for eksempel er reklamer, siger Benjamin Rud Elberth.

Gik fra at udlove Ægget til at udlove kaffemaskine

I tilfældet med den omtalte Facebook-konkurrence har bagmændene bag siden da også fulgt netop dén opskrift.

I et nyt opslag på siden, der er lagt op 23 timer efter konkurrencen med Ægget-stolen, fremgår det nu, at de har ’et samarbejde med en deres sponsorer’, hvorfor siden udlover en Nespresso-maskine til 5000 kroner. Som den første kommentar til det nye opslag ligger der også et link til en hjemmeside.

Linket fører til Udvalgte-vinder.com, hvor du kan deltage i konkurrencen om en kaffemaskine, mod at give tilladelse til at firmaet Planet49 må sende dig ’relevante tilbud’ via telefon, email, sms og/eller post. 

Udvalgte-vinder.com er oprettet af et tysk firma – ligesom Planet49 er det. Sidstnævnte tyske firma har tidligere været i de danske medier - blandt andet BT, da det var netop dette firma, som har udlovet gavekort på Facebook til danske dagligvarebutikker.

Det er Facebook, som har fjernet Møbelhuset Nordsjællands Facebookside, efter at være blevet anmeldt af brugerne.

For at undgå for mange konkurrencer og ’støj’ på Facebook-brugernes tidslinjer, oprettede Facebook i 2009 nogle regler for konkurrencer på siden. Her fremgår det blandt andet, at man ’ikke må kræve, at deltagerne i konkurrencer tagger sig selv eller sine venner. 

Ifølge Benjamin Rud Elberth fungerer hjemmesidens fællesskabsregler dog kun, hvis brugerne anmelder de opslag, der er forbudte på Facebook. Der kan derfor gå flere dage, før ’forbudte’ opslag bliver fjernet, lyder det.