Penge

Mobilepay kan blive dyr for Danske Bank

Danskerne bruger i stor stil Mobilepay privat, men bruger det i langt mindre grad i butikkerne. Det kan blive dyrt for Danske Bank, siger ekspert.

Danske Banks Mobilepay har taget de private kunder med storm, dog kniber det med at få danskerne til at benytte den mobile betalingsservice i butikkerne. Betalingsekspert vurderer, at det kan blive dyrt for storbanken, der selv anser sin store erhvervssatsning som en succes.

Det skriver Berlingske Business.

- Idet Danske Bank indtil videre ikke har haft nogen indtægter på person-til-person transaktionerne, der udgør langt over 90 pct. af alle MobilePay-transaktioner, kan den voldsomme satsning på Mobilepay risikere at give økonomisk bagslag for Danske Bank, siger Henning N. Jensen, ekspert på betalingsområdet og seniorpartner i PlusCON, til Berlingske Business.

Danske Bank har netop offentliggjort de seneste tal for Mobilepay Business, hvoraf det fremgår, at der i december 2015 blev foretaget 449.000 Mobilepay-transaktioner i butikkerne, hvilket svarer til fire promille af månedens i alt 116 mio. Dankort-betalinger.

I de seneste år har Danske Bank investeret massivt i betalingsløsninger til butikker, der blandt andet er solgt videre til butikskæder som Rema1000 og Dansk Supermarked. Derudover har banken indgået et samarbejde med DIBS Payment Services, der arbejder på at sætte yderligere fart i e-handel.