IC4-tog hænger i en tynd tråd

Det er endnu ikke sikkert, at de skandaleombruste IC4-tog bliver fast inventar på de danske togskinner.

Senest i slutningen af maj skal den italienske leverandør Ansaldobreda levere mindst et fejlfrit togsæt, og både DSBs administrerende direktør Søren Eriksen og trafikminister Lars Barfoed er bekymrede.

"Vores bekymring går på, at der er et stykke vej endnu, og der er en hel del fejl på de IC4-tog, vi har fået leveret," siger Søren Eriksen til TV 2 NEWS.

"Jeg er bekymret, det er klart. I mange år er det gået dårligt med leverancerne af IC4, som ikke er sket til tiden eller med den forventede kvalitet. Med den historik må man være bekymret," siger trafikminister Lars Barfoed til Jyllands Posten.

Koldt, varmt og meget larm
Der kører i øjeblikket to IC4-tog på strækningen mellem Aalborg og København. Som passager kan man ud over et højt støjniveau opleve at fryse i den ene ende af toget, mens man nærmest sveder i den anden ende.

På trods af bekymringerne vil DSB-direktøren dog ikke fælde dommen over Ansaldobreda endnu.

"Det er for tidligt at sige, hvad udgangen på det her ultimatum bliver. Det kan vi først gøre op til maj måned. Vi er nået op på otte togsæt og vi skal have 14. Derudover skal vi have et sæt, der er typegodkendt til sammenkobling. Så der er et stykke vej og et stykke tid endnu, før vi kan gøre op, om Ansaldobreda har overholdt det her ultimatum," siger Søren Eriksen.

De seneste år er passagertallet steget med op til to procent om året hos DSB.

Det pres stigningen skaber, skulle de nye tog afhjælpe, men hvis de ikke kommer ud at køre, må passagererne finde sig i at sidde en smule mere klemt de kommende år.