Trustpilot: Sådan spotter vi fupanmeldelserne

16x9

<p><em> Peter Holten Mühlmann fra Trustpilot hilser Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer om brugeranmeldelser på nettet velkommen.

Peter Holten Mühlmann fra Trustpilot hilser Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer om brugeranmeldelser på nettet velkommen. Foto: Scanpix

Nettet vrimler med brugeranmeldelser af hoteller, restauranter og butikker – også falske.

Derfor har forbrugerombudsmanden sendt nye retningslinjer for brugeranmeldelser på nettet i høring i forsøget på at komme fupanmeldelserne til livs.

LÆS OGSÅ: Ombudsmand: Vigtigt at man kan stole på anmeldelser

Trustpilot, der har anmeldelser af 70.000 virksomheder, er et af de sites, som er plaget af falske anmeldelser og her udvikler man intelligente systemer, der skal spotte svindlen.

- Vi har en hel masse algoritmer, som kan ud fra statistik og det historiske mønster i anmeldelserne kan spotte mistænkelig adfærd. Det fungerer ligesom, når banken spærrer dit kreditkort, fordi kortet bliver brugt i Kina 30 minutter efter, at du har betalt med det i den lokale Netto: Det kan jo ikke lade sig gøre. Hvis en virksomhed i Silkeborg eksempelvis pludselig får en masse anmeldelser fra Bangladesh eller Indien, er det udsædvanligt, og så tager vi et nærmere kig på det, siger direktør Peter Holten Mühlmann, Trustpilot, til tv2.dk.

- Derudover har vi millioner af besøgende hver måned, og de fortæller os, hvis de ser en anmeldelse, der ser mærkelig ud. De kontakter os også, hvis de eksempelvis ved, at den person, som har skrevet anmeldelsen, faktisk er direktør i selvsamme virksomhed.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Brug Facebook for at undgå fupanmeldelser

Trustpilot oplever typisk to former for snyd med anmeldelser: Ansatte, der udgiver sig for at være kunder og opdigter rosenrøde kommentarer, og virksomheder, som beder kunder om at skrive positive anmeldelser mod belønning.

- Det er rigtig godt, at virksomhederne beder om feedback, men hvis de siger til kunderne, at de får en god flaske rødvin, hvis de giver fem stjerner, så er det ikke okay. Heldigvis er det ofte kunderne selv, der tager fat i os, hvis de modtager en email med en sådan opfordring, fordi det strider mod deres moral, siger Peter Holten Mühlmann og understreger, at 99 ud af 100 virksomheder dog er reelle og følger reglerne.

Der er ifølge direktøren flere ting, du kan kigge efter, når du vil sikre dig, at en anmeldelse er oprigtig.

- Det gælder om at se, om der er et usædvanligt mønster. Hvis alle anmeldelserne er skrevet med Google Translate, er det mærkeligt. Vi ser også ret ofte en sjov vane med, at de folk, der laver falske anmeldelser, skriver, hvilket produkt de har købt, og beskriver, hvor meget bedre end konkurrentens det er, siger han og kommer med følgende tip til forbrugerne:

- En anden ting, der er super afgørende, er, hvordan virksomheden svarer, når den får en negativ anmeldelse. Det siger ofte meget mere end en positiv anmeldelse. Går virksomheden i krig med den utilfredse kunde, eller er den ked af det og vil måske endda give noget for at gøre det godt igen?