Spilekspert: Derfor går folk amok over PlayStation 4

16x9

<p>Han er en af de allermest privilegerede spilnørder.Morten Skovgaard fra spilmagasinet gameplay-online.dk fik fat i en PlayStation 4 nogle uger før

Han er en af de allermest privilegerede spilnørder.Morten Skovgaard fra spilmagasinet gameplay-online.dk fik fat i en PlayStation 4 nogle uger før spillekonsollens lancering.

Dermed slap han for det drama, mange PlayStation-entusiaster lige nu gennemlever, hvor der er venteliste i forretningerne og auktions-lignende tilstande på eksempelvis Den Blå Avis, hvor der lige nu er annoncer med priser op til 3.000 kroner over butikprisen. Mange vil nemlig have fat i den længe ventede konsol fra Sony, og det er ikke så underligt, mener Morten Skovgaard:

- Det er først og fremmest ideen om PlayStation, det handler om. Sony har hele tiden haft et image, der handler om, at det er spillere, der laver spil til spillere. Mange af dem, der vil have en PlayStation i dag, er jo ikke kun teenagere, men også folk i 30’erne og 40’erne, der har været med fra starten, siden den første PlayStation udkom. Der har været fantastiske spiloplevelser op gennem tiden, og det er det, folk vil belønne, siger han.

Nemme at hidse op
Dermed handler det ikke nødvendigvis om, at PlayStation 4 byder på gode spiloplevelser lige nu. For ifølge Morten Skovgaard er lancerings-spillene decideret dårlige. Men for de inkarnerede PlayStation-fans handler det om at have konsollen, så man er klar, når de gode spil lander.

Det handler også om simpel psykologi, forklarer han.

- Hypen er selvforstærkende. Lige så snart, den kommer til salg på Den Blå Avis, til en dyrere pris end den ville have i butikken, så får folk automatisk en bevidsthed om, at det er eftertragtet.

- Det har en kæmpestor psykologisk effekt på folk. Spillere som folkefærd er meget nemme at hidse op. Det er jo folk, der køber mulighed for at blive begejstret, siger Morten Skovgaard om grunden til, at nogle er klar til at betale overpris for at få fat i konsollen.

Styrket af fjendens fiasko
PlayStation er et stort og kendt varemærke, der er indprentet i forbrugernes bevidsthed. Så PlayStation 4 bare er noget, man skal have, forklarer Morten Skovgaard.

Men det er også en sand PR-fiasko fra konkurrenten Microsofts side, der har skubbet spændingen omkring PlayStation i den helt rigtige retning.

- Microsoft var så uheldige, at gjorde et rigtig dårligt stykke PR-arbejde på messerne, da de skulle præsentere deres konsol, Xbox One. Ved det samme arrangement var Sony jo ikke sene til at pege på alt det, der var dårligt ved Xbox One. Sony brugte hamrende kynisk Microsofts nedtur – og Microsoft havde gjort det samme, hvis de havde haft muligheden, siger Morten Skovgaard og tilføjer, at den forsinkede lancering af Xbox One i Danmark også er en faktor, der har givet PlayStation 4 frit spil.