Glem smartwatch: Her er smart-skoene der viser vej

16x9

<p><em>Til september rammer Bluetooth-skoene Lechal markedet.

Til september rammer Bluetooth-skoene Lechal markedet. Foto: Ducere Technologies

Navigation direkte i skoene. Det er snart virkelighed.

Det indiske startup Ducere Technologies har nemlig udviklet et par vibrerende Bluetooth-sko, og de kan meget vel kan blive den næste store ting i den hurtigtvoksende kategori ’wearable’ – altså gadgets, man kan bære på kroppen.

LÆS OGSÅ: Guldager: Google-ur får smartwatches til at vokse

Skoene, der har fået navnet Lechal, som betyder ’tag mig med’ på hindi, kan synkroniseres med en app på mobilen, som bruger Googles populære korttjeneste Maps, og ved hjælp af vibrationer i henholdsvis højre og venstre sko kan de fortælle, hvor brugeren skal dreje for at nå sin valgte destination.

- Skoene er en natulig forlængelse af menneskekroppen. Du kan godt finde på at forlade dit hjem uden ur eller armbånd, men du vil aldrig forlade dit hus uden dine sko, siger firmaets medstifter Krispian Lawrence til Wall Street Journal.

Han og kollegerne havde oprindeligt udviklet skoene som en hjælp til blinde, der er afhængige af blindestokke. Men de indså hurtigt, at skoene har et langt større potentiale og kan bruges af alt fra løbere over mountainbikeryttere til turister, der har brug for vejvisning uden at skulle tjekke telefonen undervejs.


Firmaet har også udviklet et par Bluetooth-indersåler, der kan lægges i almindelige sko. Foto: Ducere Technologies

Skoene, der også findes som Bluetooth-kompatible indersåler, som ifølge firmaets webside passer ned i de fleste almindelige sko, kan også måle distance og antallet af forbrændte kalorier.

LÆS OGSÅ: Nyt fitness-armbånd: Pjæk fra træning - og få stød

Lechal er designet og udviklet i Indien, men produceret i Kina. De kommer i rød eller sort og får en pris på mellem 100 og 150 dollar, mellem 555 og 832 danske kroner uden moms, når de rammer udvalgte butikker i september. Hvorvidt det bliver muligt at få skoene sendt til Danmark til den tid, er uvist.

Ifølge Wall Street Journal har det indiske firma allerede fået ordrer på 25.000 par sko og forventer at have solgt 100.000 par inden marts næste år. Du kan se skoene i aktion i præsentationsvideoen herunder.

Skal du have fingre i et par?