Danskerne køber færre fladskærme og gadgets

16x9

<p><strong>BERLIN:</strong> Det er i år blevet betydeligt vanskeligere at være sælger i en elektronikforretning.</p>

BERLIN: Det er i år blevet betydeligt vanskeligere at være sælger i en elektronikforretning.

Danskerne er nemlig mere tilbageholdende end tidligere med at hive dankortet op fra lommen og fylde hjemmet med nye smarte apparater.

Således falder det samlede salg af forbrugerelektronik i år, og branchen vil kun nå en omsætning, der er på omkring 85 procent af, hvad den var sidste år.

Og selvom fladskærme i den grad dominerer på Europas største forbrugerelektronikmesse, der i disse dage har indtaget Tysklands hovedstad Berlin, bliver der i Danmark solgt langt færre af dem end tidligere.

Med et forventet salg på omkring 410.000 enheder i år, ligger niveauet på det samme som i 2006 – et fald fra hele 780.000 tilbage i storhedstiden i 2009. Sidste år blev der langet 590.000 fladskærme over disken i de danske butikker.

Det viser nye tal for Brancheforeningen ForbrugerElektronik (BFE), som fredag blev præsenteret for de danske journalister, der er til stede på IFA-messen. Og det er ikke kun finanskrisen, der får skylden:

- På grund af digitaliseringen af sendenettet i 2009, hvor analoge tv-signaler blev erstattet af digitale, har mange danskere jo købt tv i 2009 eller 2010. Og vi har jo traditionelt været vant til, at et fjernsyn skal holde i 10 år, men i dag er et fjernsyn snarere en computer eller en stor smartphone, som jo bliver skiftet ud hyppigere, siger Laila Kelp Rasmussen, der er direktør i BFE.

Prognosen viser, at stort set alle produktkategorier i 2013 er på tilbagetog – lige fra MP3-afspilleren over spillekonsollen til bilradioen. Der er dog to undtagelser: Nemlig tablets, hvis omsætning er i vækst, og mobiltelefoner, som formår at holde sig på samme niveau som sidste år med 1,5 millioner solgte enheder.