Boksen hele reklamebranchen frygter

Hvad ville du sige til at surfe på nettet uden at støde på en eneste reklame, pop-banner eller lignende?

Hvad ville du sige til at surfe på nettet uden at støde på en eneste reklame, pop-banner eller lignende? Sikkert en drøm for den enkle websurfer, men for reklamebranchen og ikke mindst alle websteder, der lever af reklame-indtægterne (ja også os) er det et mareridt.

Den fransk netleverandør Free kommer nu med en opdatering kaldet Freebox Revolution til deres routere, som over 5 millioner kunder i øjeblikket benytter sig af i Frankrig. Opdateringen vil gøre det muligt at surfe et næsten bannerfrit internet. 

Hvor effektivt opdateringen til routeren fungerer, har websiden Arstechnica.com testet, og her viser det, at i hvert fald deres egne annoncer på siden bliver fjernet, mens bannere på eksempelvis Facebook ikke nødvendigvis forsvinder. 

Rammer gratis websider

Den blokerer firmwaren direkte, så også fremtidige annonce- og banner-påhit skulle komme med i blokeringen. Hvis kunderne gerne vil have annoncerne på igen, så skal de ind og aktivt slå filteret fra i routerens indstillinger. 

Flere franske websider er ikke underligt meget oprørte over den nye funktion, som de mener tager deres levebrød fra dem. Samtidig er reklamebranchen også i oprør over hvad det vil betyde for internettets fremtidige udvikling.

- Vi mener, at Free's valg [at aktivere bannerblokering] er farligt og uansvarligt, der [som] standard aktiverer blokeringen for annoncer uden at informere brugeren og uden selv at tilbyde en 'whitelist'-funktion til at vælge websteder, hvor brugeren ønsker at beholde reklamer. Her løber Free en risiko for at bringe tusindvis af indholdsudgivere på nettet i fare. De fleste gratis sites er afhængige af reklamer til at finansiere sig selv. Uden reklamer, ville de ikke længere eksisterer, har en debattør skrevet på Free's eget forum.

Kilde: Clubic.com via ITavisen.no