Hver femte dansker stoler ikke på sin bankrådgiver

16x9

Seks ud af ti danskere nærer ikke stor tillid til deres bankrådgiver. "Det er et problem for bankerne," lyder det fra eksperter.

Når danskerne går i banken får at få rådgivning i deres privatøkonomi, stoler en ud af fem ikke på, hvad bankrådgiveren siger, er bedst for deres økonomi.

Derudover svarer fire ud af ti danskere, at de kun "i nogen grad" stoler på den rådgivning, som deres bankrådgiver giver. Det betyder, at det samlet er seks ud af ti danskere, der ikke ubetinget stoler på deres bankrådgiver.

Det viser en undersøgelse foretaget af Megafon for TV 2.

Og de tal kan bankerne ikke ignorere, lyder det fra John Norden, der er ejer og stifter af bankportalen mybanker.dk.

- Undersøgelsen har klarlagt et kæmpe problem, som bankerne må tage alvorligt, siger John Norden.

Peter Løchte Jørgensen, der er professor ved Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet, mener, at der kan ligge mange årsager til grund for danskernes svar i Megafon-undersøgelsen.

Har man tabt penge på en investering, kan det eksempelvist være grund til, at man har svaret negativt i undersøgelsen, siger han.

Det ændrer dog ikke på, at det ikke ser godt ud, set fra bankernes side af.

- Det er et problem for banken. Det er noget, som enhver bank gerne vil gøre noget ved. Bland andet arbejder Danske Bank meget på at pleje deres image, siger Peter Løchte Jørgensen.

Det er derfor noget, som bankerne bør tage alvorligt.

- Man skal som virksomhed altid arbejde på sit image og sin tillidsfaktor blandt kunderne, siger han.

Finansforbundet: Det er rystende
Hos Finansforbundet, der er fagforening for de ansatte i den finansielle sektor, læser næstformand Michael Budolfsen tallene med bekymring:

- Det er faktisk lidt rystende, siger han om de 20 procent af danskerne, der ikke stoler på deres bankrådgiver.

Michael Budolfsen kalder det for ekstremt vigtigt, at der er tillid til bankrådgiverne og siger, "at tillid er det, bankerne lever af".

Han henviser til en undersøgelse, som Finansforbundet selv lavede for et par år siden, der viser, at i de tilfælde, hvor der er forskel på at varetage kundens og bankens interesse, der vælger bankrådgiveren at agere ud fra kundens bedste.

Derfor kommer det bag på ham, at så mange danskere ikke stoler på deres rådgiver.

- Så de 20 procent, dem er jeg faktisk temmelig overrasket over. Det er jo noget af det, som man til stadighed skal gøre noget ved, siger han.

Michael Budolfsen nævner selv kommunikation som et vigtigt indsatsområde, hvis flere danskere skal stole på deres bankrådgiver.

Han nævner, at Finansforbundet har gjort meget for at oplyse om de forskellige lovgivningskrav, der er forbundet med bankrådgivning. Bl.a. at bankrådgiveren ikke må sælge et produkt, som kunden ikke har brug for.

Michael Budolfsen siger også, at mange kunder fejlagtigt tror, at bankrådgiveren er provisionslønnet. Og at det derfor fortsat er vigtigt, at kunderne bliver oplyst om, at de er i sikre hænder.

- Ikke en uvildig rådgivning
For John Norden og Peter Løchte Jørgensen er det dog ikke kun et spørgsmål om bedre kommunikation, hvis tilliden til bankrådgiverne skal forbedres.

- Flere af bankerne har en præstationsmåling på kunderådgiverne. Og så bliver du altså fyret, hvis du ikke præsterer. Du bliver simpelthen vejet og målt, og så bliver du udskilt, siger John Norden.

- Man kan sammenligne det med at gå til frisør eller til cykelhandleren. Man skal se det i lyset af, at de alle gerne vil sælge dig noget. Frisøren vil altid sige, at du trænger til at blive klippet, og cykelhandleren vil spørge, om du ikke trænger til en ny cykel, siger Peter Løchte Jørgensen og anbefaler, at man altid allierer sig med en uvildig rådgiver i 'betydningsfulde' banksager.

- Den rådgivning, man får nede i banken, er ikke uafhængig rådgivning, slår han fast.

Positivt kunderne er kritiske
Men selvom det ikke er godt nyt for bankerne, er det ikke et problem, når danskerne ikke stoler blindt på deres bankrådgiver, lyder det fra Peter Løchte Jørgensen.

Fordi at bankrådgivningen ikke er uvildig, mener han, at det et sundhedstegn, at så mange giver udtryk for, at de forholder sig kritisk til de råd, de får i banken.

Stolede danskerne blindt på deres bankrådgiver, var der grund til bekymring, mener professoren.

- I udgangspunktet synes jeg aldrig, at man skal stole blindt på sin bankrådgiver. Man skal naturligvis lytte til sin rådgiver, men man skal være klar over, at han også har mindst to herrer, som han eller hun skal tjene. Bankrådgiveren er først og fremmest ansat af banken, og han skal sælge nogle produkter, siger Peter Løchte Jørgensen.

Har du oplevet konkrete episoder, der gør, at du ikke stoler på din bankrådgiver? Skriv til journalist Morten Nielsen på mori@tv2.dk