Fairtrade trodser finanskrisen

16x9

Trods finanskrisen køber danskerne flere såkaldte fairtrade_produkter

Trods finanskrisen køber danskerne fle­re såkaldte fairtrade-produkter, og den tendens vil fortsætte. Fairtrade står for retfærdig handel og 19 pro­cent af danskerne vil købe mere fair­trade i år, viser en ny undersøgelse foretaget af Capacent Epinion for Dansk Erhverv.

I undersøgelsen har over 1000 danskere svaret på deres fairtrade-vaner, og den viser, at det især er de unge mellem 18 og 34 år, der vælger at købe fairtrade-produkter. Samtidig er de un­ge mere bevidste om, at de vælger fair­trade-vare frem for konventionelle.

"Tallene viser, at ansvarlighed ikke er en døgnflue, da forbrugerne selv i en recessionstid fortsat køber ansvarlige produkter. Det er endda muligt, at vi vil se, at der faktisk bliver rum for et større ansvarligt forbrug, da nogle forbrugere vælger at stoppe op i deres traditionelle forbrugsmønstre, og det kan give plads til mere fairtrade og mere økologi," siger direktør Kim Munch Lendal fra Dansk Erhverv.

Som bagrunden for at købe flere varer med fairtrade-mærket svarer 31 procent, at det er på grund af større troværdighed. Også større kendskab til fairtrade og større tilgængelighed ligger høj på listen over grundene til at vælge fairtrade-produkter.