Danskere scorer halv milliard

16x9

To fynske iværksættere har solgt deres firma til et stort amerikansk netfirma for en halv milliard kroner

Jimmy Maymann og Claus Moseholm kan nu kalde sig tidligere ejere af firmaet Go Viral, som distribuerer videoreklamer på nettet. De to kompagnoner har nemlig solgt deres firma til det amerikanske internetfirma AOL med fed fortjeneste.

Prisen endte på 96,7 millioner dollars - som omregnet til dansk valuta giver et beløb lige omkring den halve milliard kroner. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Kæmpe vækst
Jimmy Maymann fra Gislev og Claus Moseholm fra Faaborg - han er søn af billedhuggeren Keld Moseholm - mødte hinanden på Syddansk Universitet i Odense, hvor de begge læste økonomi i slutningen af 1990'erne.

Go Viral stiftede de dog først i slutningen af 2005, da de så, at der var et marked for at distribuere reklamefilm på nettet. Succesen tilskriver de to ikke mindst, at de gik i gang, før Youtube for alvor blev populær.

Go Viral hjælper firmaer med at få deres marketingbudskaber ud gennem viral markedsføring ­ det vil sige ved, at folk 'smitter' hinanden med budskabet ved at dele filer på nettet. Og det har været den rigtige idé på det rigtige tidspunkt, da firmaet er vokset med cirka 100 procent om året.

Fortsætter i firmaet
Selvom Jimmy Maymann og Claus Moseholm nu er mangemillionærer, har de forpligtet sig til at fortsætte i ledende roller i Go Viral.

"Vi har drømt om at lave en global virksomhed, og det vil jeg stadig gerne være en del af. Men selvfølgelig er jeg entreprenør, så jeg finder nok på noget nyt bagefter," siger Jimmy Maymann til Fyens Stiftstidende.