10 års fødselsdag: Kan du huske det gamle Facebook?

I dag for 10 år siden blev Facebook født som et digitalt mødested for Harvard-studerende.

I dag for 10 år siden blev Facebook født som et digitalt mødested for Harvard-studerende. Der er sket rigtig meget siden da.

Tidslinjer, cover-billeder, apps, grafssøgning og statusopdateringer er nu en del af en af verdens mest besøgte websider, men sådan har det ikke altid været.

Herunder er et tilbageblik på Facebook fra 2004 og frem til i dag.

2004: Thefacebook
[image:fid:44708]

1 million brugere

Facebook hed i sine unge dage Thefacebook, og var et netværk dedikeret til studerende på udvalgte universiteter i USA. Der var ikke newsfeeds, men man hoppede fra profil til profil.

2006: Newsfeed
[image:fid:44709]

12 millioner brugere

Thefacebook.com bliver til Facebook, og bliver offentligt for hele verden, og ikke kun amerikanske studerende. Første form for newsfeed bliver sat i gang, og det var nu muligt at fortælle - dog med visse begrænsninger - hvad du foretog dig.

2008: Apps

100 millioner brugere

2008 blev året hvor Facebook blev større end det tidligere ’største online netværk’, Myspace. Det var desuden det år, hvor applications blev indført, og sociale spil blev hurtigt et hit. Det var også her, at opdateringsbaren blev bygget, så man nemmere og hurtigere kunne fortælle netværket, hvad man lavede.

2009: Fan-sider

350 millioner brugere

2009 gav muligheden for kendisser og firmaer at lave pages, fan-sider, som man som bruger ’liker’. Det var også det år, hvor mere end 1,8 millioner danskere gjorde Danmark til et af de mest Facebook-brugende lande i verden. Gennemsnitsalderen for de danske brugere var da 29,2 år.

Det var også i 2009, at et af de mest spillede Facebook-spil, Farmville, kommer til verden.

2010: Redesign
[image:fid:44710]

500 millioner brugere

Facebook ændrede for første gang rigtigt deres udseende. Med banner-billeder over ens profil, blev Facebooks brugere rigtig kreative. Det var også her, hvor man fremviste hvem ens familie var, og hvor man kunne se, hvilke venner man har tilfælles med hinanden.

2011: Tidslinje
[image:fid:44711]

750 millioner brugere

Dette er muligvis den mest diskuterede opdatering til Facebook nogensinde. Mange var absolut ikke vilde med Facebooks nye profilopsætning, som trækker en tidslinje, deraf navnet, hvor opdateringer, billeder og videoer bliver placeret. Bannerbillederne blev også udskiftet med cover-billeder.

2012: Flere reklamer

En milliard brugere

2012 blev året, hvor antallet af aktive brugere på Facebook rundede en milliard. Det var også året, hvor Facebook blev børsnoteret, og reklamemængden steg.

2013: 'Grafsøgning' og nyt design
[image:fid:44712]
[image:fid:47984]

1,2 milliarder brugere

I begyndelsen af året blev den avancerede søgefunktion 'Grafsøfning' rullet ud til brugerne. Og i marts præsenterede Mark Zuckerberg og resten af Facebook-holdet et nyt og forbedret Facebook-design med fokus på større billeder, der er mere gennemgående fra mobile enheder til computeren.

Men hvis du på nuværende tidspunkt ikke har fået det nye Facebook-design, er der meget, der tyder på, at du ikke skal regne med at få det foreløbig. I december kom det nemlig frem, at udrulningen mere eller mindre er gået i stå, mens Facebook fortsat arbejder på at forbedre designet ud fra feedback fra brugerne.

Du kan se, hvordan Facebook ser ud i dag, ved at klikke her.