Danskerne kender ikke deres "Ă OP"

Deres hvad?... Hvis du heller ikke ved, hvad "à OP" er for en stÞrrelse, sÄ er du ikke alene. En ny undersÞgelse, som Forbrugerstyrelsen har gennemfÞrt blandt 300 danskere med forbrugslÄn, viser nemlig, at danskerne ikke ved hvad à OP er - de ved med andre ord ikke, hvad de betaler for at lÄne penge til forbrug.
UndersÞgelsen viser, at 44 procent af forbrugerne ikke kender de samlede Ärlige udgifter til deres lÄn - den sÄkaldte à OP. Samtidig ved 29 procent af forbrugerne slet ikke, hvad à OP er for noget.
Det betyder, at omkring 70 procent af de danske forbrugere ikke aner, hvad de betaler for deres lÄn. Det svarer godt og til, at det kun er hver fjerde forbruger, der kan svare pÄ, hvad de samlet betaler for de penge, der har lÄnt.
Forbrugerstyrelsen anbefaler Ă OP
Den kendsgerning, at forbrugerne ikke kender à OP, skaber bekymring hos Forbrugerstyrelsen. à OP er nemlig den kategori, som styrelsen anbefaler, man bruger til at sammenligne priser pÄ lÄn, nÄr man skal undersÞge lÄnemarkedet og sikre sig et lÄn til den bedste pris.
Fordelen ved à OP som mÄl er, at à OP gÞr vidt forskellige lÄn sammenlignelige. à OP inddrager nemlig alle omkostninger til lÄn - dvs. bÄde renter, gebyrer og andre omkostninger. Det betyder, at lÄn med forskellige rentesatser og forskellige omkostninger umiddelbart kan sammenlignes via à OP.
à OP kan for eksempel afslÞre, at et givent lÄn med en lav rente og hÞje omkostninger samlet set meget vel kan vÊre dyrere end et lÄn med en hÞjere rente og lave omkostninger. Det kan ellers vÊre svÊrt at gennemskue, hvis man blot sammenligner rentesatserne pÄ de to lÄn.
KĂŠmpe forskel i omkostningerne
Forbrugerstyrelsens undersÞgelse viser, at der er kÊmpestor forskel pÄ, hvad et lÄn koster. Som forbruger kan man derfor virkelig spare nogle penge ved at sammenligne à OP%u2019er pÄ forskellige lÄnetilbud.
For eksempel kan à OP variere fra 5,1 procent til 59,7 procent pÄ et lÄn pÄ bare 5.000 kroner. Omregnet til kroner og Þre svarer det til, at det kan koste mellem 265 og 2.855 kroner at lÄne de 5.000 kroner.
Forbrugerministeren efterlyser gennemsigtighed
Danskernes uvidenhed om lÄnepriserne et tilsyneladende et problem pÄ trods af, at det er lovpligtigt for lÄneudbyderne at skilte med en hel rÊkke prisoplysninger - herunder à OP, der altsÄ afspejler de samlede Ärlige omkostninger i procent.
Forbrugerminister Lars Barfoed vil nu sÊtte gang i en rÊkke tiltag for at styrke forbrugernes engagement i lÄntagning.
Det fĂžrste ministeren vil gĂžre er at undersĂžge om de erhvervsdrivende opfylder deres oplysningspligt.
Ministeren mener desuden, at forbrugerne selv har et ansvar for at undersÞge lÄnemarkedet, men forudsÊtningen for, at forbrugerne kan pÄtage sig deres ansvar er, at de erhvervsdrivende skilter med priserne, lyder det fra ministeren.
- Jeg vil dels styrke indsatsen overfor de erhvervsdrivende, sÄdan at vi sikrer, at alle erhvervsdrivende giver forbrugerne de oplysninger, som de skal have - det er jo en forudsÊtning. Derudover skal vi have mere forbrugerinformation blandt andet pÄ nettet om, hvad det er for nogle krav, forbrugerne har overfor de erhvervsdrivende i forhold til at fÄ information, og hvad det egentlig er for nogle priser, der er gÊldende pÄ markedet, siger Lars Barfoed til TV 2/Finans.
Ministeren er dermed pÄ linje med Forbrugerstyrelsen, der ogsÄ efterlyser, at forbrugerne engagerer sig mere i deres lÄntagning og undersÞger markedet, ligesom de efterlyser adgang til overskuelige og sammenlignelige oplysninger om lÄneudbydere, lÄnetyper og priser.
Bliv klogere
Via linket til hÞjre kan du lÊse mere om Forbrugerstyrelsens undersÞgelse. Desuden kan du i tekstens tabel 3.1 se en rÊkke priseksempler og beregninger af omkostningerne for forskellige lÄnetyper.