Forbud mod elefantoverhalinger har haft en effekt

TV2 √ėST logo
I samarbejde med TV2 √ėST

I mange år har der været overhalingsforbud for lastbiler på flere motorvejsstrækninger. Effekten er til at se, mener Vejdirektoratet.

Du k√łrer 130 kilometer i timen p√• motorvejen, men pludselig bliver du n√łdt til at bremse brat op, fordi en lastbil k√łrer ind foran dig i overhalingsbanen.

Den skal overhale en anden lastbil, der ligger i den inderste vognbane.

En sådan såkaldt elefantoverhaling kan bremse hele trafikken, og det kan skabe forsinkelser for trafikanterne.

Vi har snakket med trafikanterne, og de er meget tilfredse med overhalingsforbuddet

NIELS BOESGAARD LAURIDSEN, CIVILINGENI√ėR I VEJDIREKTORATET

Derfor har der i mange år været et overhalingsforbud for lastbiler i visse tidsrum på flere motorvejsstrækninger i Danmark. Og den seneste udvidelse af forbuddet kom i 2019. For de fleste strækninger gælder forbuddet i myldretiden fra klokken 06.00-09.00 og 15.00-18.00.

Det kan godt give anledning til uheld, hvis der er nogle, der er lidt uopmærksomme

NIELS BOESGAARD LAURIDSEN, CIVILINGENI√ėR, VEJDIREKTORATET

Og hos Vejdirektoratet kan de mærke, at forbuddet har haft en effekt.

- Lastbilernes gennemsnitshastighed er faldet med en til halvanden kilometer i timen, og der er ogs√• sket et ret stort fald i antallet af lastbiler i venstre vognbane, siger Niels Boesgaard Lauridsen, der er civilingeni√łr i Vejdirektoratet, og forts√¶tter:

- Vi har snakket med trafikanterne, og de er meget tilfredse med overhalingsforbuddet, fordi de oplever, at det giver en mere glidende trafikafvikling, og der er færre forsinkelser for dem, siger han.

Langsom acceleration

N√•r lastbiler overhaler hinanden bliver det betegnet som elefantv√¶ddel√łb, fordi lastbiler bliver liggende side om side over l√¶ngere str√¶k.

- Hastighedsforskellen mellem lastbiler er ikke s√• stor. Det tager derfor l√¶ngere tid for lastbiler at overhale hinanden, da de m√• k√łre 80 kilometer i timen, siger Niels Boesgaard Lauridsen.

Overhalingsforbuddet er prim√¶rt p√• de motorveje med den h√łjeste trafikintensitet. Vejdirektoratet kan ikke direkte sige, om der sker f√¶rre ulykker med lastbiler i forbudszonerne, da lastbiler if√łlge Vejdirektoratet ofte ikke bliver registreret som v√¶rende part i et uheld af politiet.

Niels Boesgaard Lauridsen mener, at overhalende lastbiler på motorvejene i nogle tilfælde kan have betydning for trafikken.

- Noget, der kan ske, er, hvis en lastbil tr√¶kker ud, og der er t√¶t trafik, s√• skal personbilerne ofte bremse ned, og det giver en effekt i r√¶kken, hvor man skal bremse h√•rdere og h√•rdere op, s√• man ikke k√łrer ind i ham foran. Det kan godt give anledning til uheld, hvis der er nogle, der er lidt uopm√¶rksomme, siger Niels Boesgaard Lauridsen.

Forbud udvidet af flere omgange

Overhalingsforbuddet blev i 2019 udvidet med op til 270 kilometer motorvej i hele landet. Det g√¶lder firesporede motorveje, hvor der k√łrer flere end 20.000 biler i d√łgnet.

Det kunne blive en realitet, fordi Finansloven for 2019 havde afsat midler til udvidelser af overhalingsforbud for lastbiler og lastbilvogntog på udvalgte motorvejsstrækninger.

Tiltaget er en overbygning til et allerede eksisterende overhalingsforbud, som bestod af cirka 230 kilometer i hele landet. Det giver b√łdestraf, hvis man trodser forbuddet.