Lokalt

Horsensianer fik annulleret ”uforståelig” parkeringsbøde, men sidder tilbage med undren

TV Syd logo
I samarbejde med TV Syd

Tine Hvam Sørensens parkeringsbøde er nu annulleret, men hun mistænker, at det ikke er et udtryk for, at Europark har lavet en fejl.

“Vi har nu gennemgået din sag og kan meddele dig, at kontrolgebyret er blevet annulleret og skal derfor ikke betales. Vi beklager den ulejlighed, det har medført.”

Sådan står der i en mail, som Tine Hvam Sørensen modtog onsdag fra Europark.

Jeg sidder med en oplevelse af, at mediedækningen har haft en indflydelse

Tine Hvam Sørensen

Det sker, efter at hun har klaget til dem over en parkeringsbøde på 795 kroner, som hun fik forrige søndag på parkeringspladsen ved Jysk i Horsens.

På kontrolafgiften – som i folkemunde også kaldes en parkeringsbøde – udstedt af Europark, der hører under Apcoa, stod der med ganske små bogstaver, at hun havde parkeret bilen uden for båsen.

Hun erkendte da, at bilens snude ganske vist var et par centimeter uden for båsen, men da det ikke var en lukket bås, var hun uforstående overfor, at det kunne udløse en bøde.

Efter at TV SYD og TV 2 gik ind i sagen, kom der flere henvendelser fra borgere, som mente, at de havde modtaget parkeringsbøder på uretfærdige grundlag.

Derfor besluttede Tine Hvam Sørensen at klage over sin parkeringsbøde, og nu – ti dage senere – har hun modtaget besked om, at den annulleres.

- Jeg er lettet, og det er rart, at de erkender, at det har været en fejl, siger hun.

Skyldes det mediedækning?

TV SYD bragte 20. november en artikel om Tine Hvam Sørensens oplevelse med kontrolafgiften.

Jeg synes, at det kunne være fint, hvis de havde mod på at melde ud, om de nu laver deres praksis om

Tine Hvam Sørensen

Efter at have forholdt Apcoa til Tine Hvam Sørensens kritik, svarede firmaet skriftligt, at det havde gennemgået sagerne omkring parkering uden for parkeringsbås på den pågældende plads i Horsens.

- Vi har ved denne gennemgang konstateret, at nogle kontrolgebyrer desværre er blevet pålagt på baggrund af en misforståelse af interne retningslinjer. Disse annulleres, og berørte parkanter får direkte besked, skrev Apcoa til TV SYD.

Nu har Tine Hvam Sørensen fået sin parkeringsbøde annulleret, men hun kan ikke lade være at stille spørgsmålstegn ved, om Apcoa rent faktisk mener, at det har udstedt afgiften på forkert grundlag.

Tine Hvam Sørensen har mistanke om, at parkeringsbøden måske kun er blevet annulleret, fordi sagen er blevet omtalt i medierne.

- Jeg sidder med en oplevelse af, at mediedækningen har haft en indflydelse, og jeg undrer mig over, om det er det, der skal til, siger hun og tilføjer:

- Jeg kan kun håbe, at den var blevet annulleret alligevel.

Kender ikke årsagen

Årsagen til, at Apcoa har valgt at annullere parkeringsbøden, kender Tine Hvam Sørensen ikke.

Derfor vil hun gerne vide, om annulleringen er et udtryk for, at Apcoa og dermed Europark nu stopper med at udstede parkeringsbøder i tilfælde som hendes.

- Jeg synes, at det kunne være fint, hvis de havde mod på at melde ud, om de nu laver deres praksis om. Så tror jeg, at mange ville blive lettede, siger hun.

TV SYD har rettet henvendelse til Apcoa og spurgt, hvor mange berørte parkanter det har konstateret, at der er tale om. Og om annulleringen af parkeringsbøderne betyder, at firmaet nu vil ændre dets interne retningslinjer for netop at undgå lignende misforståelser.

TV SYD har endnu ikke fået svar fra Apcoa.