Fik p-afgift selvom p-skiven stod rigtigt
Carina Lundberg fik en p-afgift, selvom hendes p-skive stod korrekt. Facebookopslag afslører, at flere kunder boykotter centeret af samme årsag.
Tirsdag var Carina Lundberg i biografen i Broen shoppingcenter i Esbjerg, men efter en hyggelig eftermiddag med sin datter fik hun sig en kedelig overraskelse.
I forruden lå den velkendte gule lap papir, vi alle kender. P-afgiften lød på 795 kroner med den begrundelse, at der var angivet tre forskellige tidspunkter for parkering.
Det første Carina Lundberg gjorde, var at tjekke sin elektroniske p-skive, der viste det korrekte tidspunkt for parkering.
Men på indersiden af forruden oven på instrumentbordet i førersiden lå en seddel, som p-vagten tilsyneladende har tolket som parkeringstider.
- En dag skulle jeg skrive mine mødetider ned. Jeg havde fået dem på telefonen, og så skulle jeg lige skrive dem ned, og så har jeg fået lagt papiret op i forruden, forklarer Carina Lundberg til TV SYD.
Carina Lundberg har forsøgt at ringe til EuroPark, der har udstedt kontrolafgiften, men de har i stedet opfordret hende til at sende en mail med sin klage.
- Når jeg har glemt at sætte min p-skive, så skal jeg nok æde den bøde, det giver. Men denne her gang der havde jeg stillet den rigtigt, så den synes jeg ikke, jeg vil betale for, siger Carina Lundberg.
TV SYD har forsøgt at få en kommentar fra EuroPark, der står for parkeringskontrollen ved Broen, men det har ikke været muligt.
Kunder boykotter Broen
Carina Lundberg er på ingen måde tilfreds med at have fået en parkeringsafgift, når nu hun ikke holdt ulovligt. Og hun forstår slet ikke, hvordan parkeringsvagten kunne være i tvivl.
- Hvis sedlen havde ligget lige ved siden af p-skiven, så kunne jeg forstå det, men det gør den ikke. Den ligger helt inde i midten af ruden, så det, synes jeg, er meget mærkeligt, siger Carina Lundberg.
Episoden fik hende til at lave et opslag på Facebook, hvor hun spurgte til andre med lignende oplevelser. På under et døgn kastede det over 200 kommentarer af sig.
Flere skrev, at de ikke længere handler i shoppingcentret på grund af p-vagterne. Og en af dem, der ikke længere kommer i Broen, er Kirsten Høj Sandager fra Grimstrup.
- Jeg kan finde tøj andre steder, jeg kan finde sko andre steder, og der er også Matas andre steder i byen, så det betyder bare, at jeg ikke kommer her mere. Og det er udelukkende på grund af parkeringen, siger Kirsten Høj Sandager til TV SYD.
Også Philomena Talbot tænker sig om en ekstra gang, inden hun parkerer i Broen, efter at hun i maj fik en p-bøde ved et besøg i centret.
- Hvis jeg en anden gang skal i Broen, så kommer jeg nok til at tage cyklen, for 800 kroner er alligevel mange penge, siger Philomena Talbot til TV SYD.
Shoppingcenter dropper p-vagter
Også ved Esbjerg Storcenter i den nordlige del af byen har flere oplevet at få en p-bøde, men her valgte centeret i juni at opsige aftalen med p-selskabet.
- Med vores placering uden for byen og vores mange p-pladser vurderede vi, at vi ikke havde behov for tidsbegrænset parkering og derfor heller ikke ønskede at uddele p-bøder til de af vores kunder, som ikke huskede at sætte p-skiven, skriver Esbjerg Storcenter i et skriftligt svar til TV SYD.
Særligt de mange tyske gæster, der besøger Esbjerg, har ifølge centerchef i Esbjerg Storcenter Verner Thomsen lidt under p-vagternes færden.
- Tyskerne har ikke samme system som os med p-skiver, og så snakkede jeg med en tysk mand i centeret for nylig. Han havde fået tre p-bøder ude hos os, men kom her stadig og skulle bare lige høre, om det var rigtigt, at der nu var fri parkering, siger Verner Thomsen til TV SYD og fortsætter:
- Vi er rigtig glade for, at aftalen blev opsagt. Det gav simpelthen ingen mening at have p-vagter ude hos os.
Selvom de i Broen er kede af, at kunderne har irriterende oplevelser med at parkere hos dem, så kommer de ikke til at efterligne Esbjerg Storcenter.
- Alene i Broen er der over 600 medarbejdere, og vi har lige godt 600 parkeringspladser. Og hele byens arbejdspladser mangler også parkering. Så med vores beliggenhed kan vi simpelthen ikke tilgodese fri parkering til vores kunder, siger centermanager i Broen Janni Baslund Dam til TV SYD.
Dog understreger hun, at Broen som det eneste sted i centrum af Esbjerg tilbyder fire timers gratis parkering, så længe man husker at stille sin p-skive.
Janni Baslund Dam opfordrer i øvrigt kunder til at kontakte centeret, hvis de mener, de har fået en p-afgift uberettiget.