Lokalt

Med nye hastighedsgrænser kan 49 kilometer i timen koste kørekortet

TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

Københavns Kommune vil sænke hastigheden til 40 kilometer i timen, mens grænsen i Indre By skal helt ned på 30.

Snart kan det få store konsekvenser, hvis du kører 40 kilometer i timen i dele af Indre By i København.

Og endnu værre bliver det, hvis du trykker speedometeret op på 49 kilometer i timen. Så kan du nemlig risikere at skulle vinke farvel til dit kørekort.

Det står klart, efter at Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune mandag vedtog et projekt, der skal sænke fartgrænsen i dele af Indre By til 30 kilometer i timen, mens store dele af byen får en hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen.

Så hurtigt må du køre

Du risikerer et klip i dit kørekort, hvis du overskrider fartgrænsen på en given vej med mere end 30 procent. 

Hvis zonerne med 30 eller 40 km/t bliver en realitet, betyder det, at man ved at køre 40 kilometer i timen i en 30-zone og 53 kilometer i timen i en 40-zone får et klip i kørekortet.

Overskrider du den generelle hastighedsgrænse med mere end 60 procent, risikerer du at få en betinget frakendelse af kørekortet. 

Med de nye regler sker det, hvis du kører henholdsvis 49 eller 65 kilometer i timen.

Kilde: FDM

"Unaturligt" lav fartgrænse kan få konsekvenser

Ifølge chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange, vil det være svært for bilisterne at forholde sig til de nye grænser.

- Trafikanterne er bedst til at respektere de fartgrænser, der rent faktisk giver mening på det konkrete sted. Og det kan føles unaturligt med en fartgrænse på 40 eller 30 kilometer i timen, siger han til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Det betyder, at bilisterne er tilbøjelige til at overskride fartgrænsen. Og så får man ikke nogen effekt, hverken på den ene eller den anden måde.

Og det kan få konsekvenser for bilisterne.

- For den enkelte betyder det selvfølgelig, at man skal være ekstra opmærksom på at overholde fartgrænsen – det skal man naturligvis altid – men når hastighedsgrænsen er så lav, at det føles unaturligt, så kræver det selvfølgelig ekstra årvågenhed ikke at køre for stærkt og dermed få bøde eller det, der er værre, siger Dennis Lange.

Han understreger desuden, at det ikke kun er bilister, der skal være opmærksomme på de nye fartgrænser.

- Hastighedsgrænsen gælder alle, der er på vejen, så det er ikke kun biler, busser og lastbiler, det er også cyklister, der risikerer at bryde hastighedsgrænsen. Det bliver måske især relevant, hvis der kommer nogle zoner med 30 kilometer i timen.

Politiet skal godkende først

Selvom Københavns Teknik- og Miljøudvalg mandag vedtog projektet, så skal politiet godkende det, før det kan blive en realitet.

Hvis det sker, forventes implementeringen af hastighedszonerne at begynde i Valby i slutningen af året.

Hastighedsnedsættelserne bliver implementeret udefra og ind mod centrum af byen, og forventes at være helt køreklar i 2025.