Lokalt

FDM revser forslag om at sænke fartzoner i København

TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

FDM mener, at Københavns Kommune misbruger en forsøgsordning, hvis kommunen sænker hastigheden i hele København.

Der er en større kollision undervejs mellem Københavns Kommune og interesseorganisationen FDM, der varetager bilisternes interesser.

Årsagen skal findes i, at Teknik- og Miljøforvaltningen vil sænke hastighederne på de fleste københavnske veje med 10 kilometer i timen over de kommende tre år. De fleste steder skal fartgrænsen helt ned på enten 30 eller 40 km/t.

- Problemet er, at man ødelægger fremkommeligheden i et forsøg på at genere bilisterne mest muligt, siger chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange, til TV 2 Lorry.

Beslutningen om at sænke hastigheden flere steder i hovedstaden er mulig som led i en forsøgsordning, hvor 16 udvalgte kommuner kan sætte hastigheden ned i udvalgte zoner.

Skal få folk til at lade bilen stå

Teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL) lægger ikke skjul på, at hastighedsnedsættelserne sker som et led i, at det skal være mindre attraktivt at være bilist i København fremover.

Men det skal hun ikke regne med, vil ske, siger Dennis Lange, der mener, kommunen misbruger ordningen:

- De folk, der kører i København, gør det jo ikke for sjov. De gør det, fordi de har et ærinde af den ene eller anden årsag, og de kører i bil, fordi det er det, der er den bedste transportmiddel til den konkrete opgave, de skal løse.

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til projektet på et udvalgsmøde 30. maj. Bliver det vedtaget, kommer projektet til at koste knap 90 millioner kroner at gennemføre. Blandt andet skal der opsættes nye skilte, og nogle veje skal ombygges med chikaner og bump.

Se hastighedszonerne

Hvis projektet vedtages, så forventer forvaltningen at implementeringen af hastighedszonerne påbegyndes i Valby i slutningen af 2022.

Hastighedsnedsættelserne bliver implementeret ude fra og ind mod centrum af byen, og forventes at være helt køreklar i 2025.