Lokalt

Bedstefar og barnebarn i konfirmations-kaos: Teltfirma snød os

TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

Lars Thygesen fra Søborg har betalt 4.000 kroner i depositum for et festtelt, som aldrig kom. Og han er langtfra alene.

Storebededagsweekenden er højsæson for konfirmationer - også i Søborg hos Lars Thygesen.

Fredag var festens midtpunkt hans barnebarn, konfirmanden Lea.

- Vi skal nok få en rigtig god fest nu. Nu er der styr på det hele igen, lød det fra Lars Thygesen, da TV 2 Lorry talte med ham fredag - 20 minutter inden gæsternes ankomst.

I onsdags stod han, barnebarnet og den øvrige familie ellers midt i et kaos med brudte løfter og en fortvivlet familie.

Lars Thygesen havde nemlig bestilt et stort festtelt inklusive gulv, borde, stole, bestik og service hos firmaet luksusteltudlejning.dk.

Et firma, der, ligesom ham selv, har adresse i Søborg.

- Jeg bestilte det i god tid, tjekkede virksomheden på Trustpilot, og der havde de virkelig fine anmeldelser. Jeg betalte 4.000 kroner i depositum, forklarer Lars Thygesen til TV 2 Lorry.

Men da folkene fra luksusteltudlejning.dk onsdag skulle sætte teltet op i haven, skete der intet.

Jeg ringede flere gange uden held, og til sidst tog jeg ud på deres firmaadresse

Lars Thygesen, Søborg

- Jeg ringede flere gange uden held, og til sidst tog jeg ud på deres firmaadresse, der fremgår af hjemmesiden.

Andre havde været forbi

Men på Sydmarken 32 i Søborg var der ikke skyggen af hverken teltudlejning, service eller bestik. Til gengæld mødte Lars Thygesen bygningens ejer, der kunne fortælle, at flere andre uforstående teltkunder havde været forbi for at få fat på virksomheden.

Ad flere omveje lykkedes det Lars Thygesen at få fat på en person, der kaldte sig Jonas fra luksusteltudlejning.dk. Han fortalte, at teltet var på vej.

- Han kom med en masse sludder og vrøvl. Og han lovede, at de straks ville få rettet op på fejlen.

Men der skete intet, og selvom Lars Thygesen har bedt om at få sine penge retur, har han intet hørt.

Jeg frygter, at de har snydt virkelig mange mennesker

Peter Vilhelmsen, Luksustelte.dk

Da det stod klart for Lars Thygesen, at han der intet telt kom, stod han med et stort problem. Hvor skulle barnebarnets konfirmation nu holdes?

- Jeg ringede rundt til alle teltudlejningsfirmaer og endda til en eventmager, men det var helt umuligt at få fat i noget. Heldigvis lykkedes det at finde en kantine, vi kunne låne.

Langt fra alene

Fra en ærgerlig mand i Søborg til en anden i Tune ved Roskilde.

Peter Vilhelmsen ejer virksomheden luksustelte.dk, og det har han gjort siden 2015. Han er de seneste dage blevet kontaktet af vrede kunder, som ikke kunne forstå, hvor deres bestilte telte blev af.

- Og så har de bestilt hos det andet firma, luksustelteudlejning.dk. Vi havde faktisk godt set det komme. Allerede for nogle måneder siden blev vi gjort opmærksom på siden, som jo har det samme koncept som os og næsten samme navn. Men ser man efter, hænger billeder og pris slet ikke sammen. Det er alt for billigt. Så vi fik færten af fup og fidus, siger Peter Vilhelmsen til TV 2 Lorry.

- Det er jo mega-ubehageligt. Først gibber det i os, fordi vi frygter, at vi har lavet en fejl. Og når vi så opdager, at det er fupselskabets kunder, får vi mere ro på, men det gør kunderne jo desværre ikke. Vi har været udsolgt i over fire måneder til denne weekend, og vi har ikke en jordisk chance for at hjælpe dem.

Inden for de seneste dage er Peter Vilhelmsen blevet kontaktet af tre kunder, der føler sig snydt.

- Vi kan jo desværre ikke gøre så meget. Vi har kontaktet Trustpilot for flere måneder siden, som lagde en advarsel på firmaet. Og så kan vi gå til medierne og advare på selskabet. Men ellers kan vi ikke gøre mere, lyder der ærgerligt fra Peter Vilhelmsen.

På forbrugersiden Trustpilot.dk skriver flere kunder, at de også er blevet snydt af luksustelteudlejning.dk.

- Jeg frygter, at de har snydt virkelig mange mennesker. Vi har som sagt været helt booket op i mange måneder nu, og hvis selskabet bare har taget bestillinger ind og forlangt depositum, kan det være et virkelig højt beløb og rigtig mange mennesker.

Har haft nogle fejl

Tilbage i Søborg er Leas konfirmation reddet. Det samme kan man ikke sige om Lars Thygesens 4.000 kroner.

- Nej, de penge er tabt. Det regner jeg desværre med. Men nu har jeg anmeldt sagen til politiet. Og så må vi se, hvad der sker.

TV 2 Lorry har siden fredag forsøgt at få en kommentar fra luksusteltudlejning.dk. De reagerede i første omgang ikke på telefon eller mail.

I en mail oplyser en person, der underskriver sig med Jonas A, dog nu:

- Vi har desværre haft nogle fejl og mangler i firmaet i år, hvorfor det er gået galt med ca. 15 procent af vores kunder. Vi har 85 procent tilfredshed, men dem har du selvfølgelig ikke hørt fra. Vi kan dog garantere, at alle de kunder, som ikke har fået vores service og ydelse, modtager deres penge retur hurtigst muligt.

TV 2 Lorry har været i kontakt med Københavns Vestegns Politi, der fredag ikke havde været i stand til at undersøge, om de har modtaget en anmeldelse i sagen.

TV 2 Lorry er siden blevet kontaktet af adskillige borgere i hovedstadsområdet, der beskriver, at de også har haft skuffende oplevelser med luksustelteudlejning.dk.