Taliban i Afghanistan

Dansk pilot om sidste evakuering: - Vi var ved at lukke flyet, da de sagde, "der kommer lige en mere"

TV2 Nord logo
I samarbejde med TV2 Nord

Både første og sidste evakuering fra lufthavnen i Kabul havde Gir som pilot, og den sidste passager nåede med i allersidste øjeblik.

I sidste uge blev der sat endeligt punktum for den danske evakueringsindsats i Afghanistan.

I alt blev 988 personer evakueret, og mange arbejdede på højtryk, så det kunne lade sig gøre.

En af dem er danske Gir, som er pilot og major i flyvevåbnet.

Han fløj både det første og det sidste danske evakueringsfly til og væk fra hovedstaden Kabul. Han fortæller, at der samlet var 119 mennesker ombord på det sidste fly.

- Det var flere, end vi plejede at have med. Men lige i den her situation, hvor vi fik at vide, at det var den sidste evakuering, havde vi også fået besked på, at vi skulle gøre det, der skulle til, fortæller Gir.

Gir er hans pilotnavn. Forsvaret råder ansatte til ikke at opgive deres rigtige navne.

Desperate afghanere har forsøgt at komme væk fra Taliban, efter at den islamistiske militante bevægelse har taget magten i Afghanistan.

Samtidig har vestlige regeringer kæmpet for at få deres landsmænd ud af Afghanistan, mens sikkerhedssituationen blev værre og værre.

- Vi var næsten ved at lukke bagporten, da de sagde: "Der kommer lige en mere". Så fik vi den sidste ombord og tog afsted. Så vi har simpelthen kæmpet til allersidste minut med at få så mange som overhovedet muligt med, fortæller Gir om den sidste flyvning ud af Kabul.

Risikabel indflyvning

Evakueringsmissionen startede lørdag 14. august.

- Man kunne godt se, at Taliban overtog Afghanistan noget hurtigere, end man havde regnet med, siger Gir, der var på tilkaldevagt den lørdag.

Lørdag aften fløj han og resten af missionsholdet først til Tyrkiet, hvor holdet fik et par timers søvn, mens diplomatiet i ministerierne arbejdede hårdt på at få tilladelser til at overflyve en række lande på den sidste del af turen.

Der var virkelig kaos og ikke nogen, der vidste, hvad der ville ske

Gir, pilot

De fløj direkte til Kabul for at evakuere ambassadens folk. Og selve indflyvningen var ekstremt farlig, fordi der ikke længere var folk i kontroltårnet eller på jorden til at guide flyene sikkert ned.

- Vi havde heldigvis hjemmefra fået en frekvens fra en amerikaner. Han fortalte os, at der var civile på banen, som de forsøgte at få væk. Imens lå jeg i et venteområde godt 20 kilometer derfra.

- Lige før, at jeg ikke havde mere brændstof til at kunne nå tilbage til Islamabad (hvor Danmark evakuerede folk til i første omgang, red.), kaldte han mig op og sagde, at jeg godt kunne lande, men at det var på mit eget ansvar, fortæller piloten.

Kørte i blinde

Da Gir havde landet Herkulesflyet midt om natten, kunne han se, at der løb afghanere rundt mellem landingsbanen og taxivejen ind til lufthavnen. På halvanden time fik de ambassadens folk på plads i flyet, hvorefter Gir kørte ud for at lette.

Inden han lettede, så han en del civile på taxivejen, og han kunne høre på radiokommunikationen, at amerikanerne havde problemer med at få dem væk.

- Når man står og kigger ned over en mørk bane, så håber man på det bedste, og at der ikke er nogen, der passerer banen, lige som vi letter, for det ville være katastrofalt, siger Gir.

Heldigvis skete der ikke noget, og da flyet landede i Islamabad i nabolandet Pakistan, var det med glæde og lettelse.

- Der var virkelig kaos og ikke nogen, der vidste, hvad der ville ske omkring Kabul Lufthavn på det tidspunkt. Så det var vigtigt, at vi fik evakueret ambassadens folk ud.

Konstant på vagt

Dagen efter blev det besluttet at flyve repræsentanter fra Forsvaret, Udenrigsministeriet, politiet og folk fra ambassaden til Kabul for at få evakueringen af danskere og afghanere, der havde arbejdet for Danmark, i gang.

- Men da vi nærmede os Kabul, var der simpelthen for mange civile på banen. Vi lå over lufthavnen i to timer, inden vi blev nødt til at vende om, siger Gir.

Da amerikanerne fik styr på sikkerheden omkring lufthavnen i Kabul, kunne evakueringen foregå under mere sikre forhold.

Endnu et Herkulesfly og to besætninger var også kommet til. Alligevel var intet ved evakueringen rutine. Mange lande skulle hente folk ud, og med forholdsvis kort varsel fik man tildelt en halv time, hvor man skulle lande inden for.

- Jeg aner ikke, hvor meget søvn jeg har fået, men det er ikke meget. Vi sov på hotel for at få mest muligt hvile, men telefonen lå altid ved siden af mig, så jeg var klar til at komme afsted.

I fredags landede Gir atter på Flyvestation Aalborg, stolt og voldsomt imponeret over, hvad han har været en del af.

- Sådan en operation plejer at kræve en del planlægning, men fordi alle smed, hvad de havde i hænderne, kunne det lade sig gøre.

- Man stiller op og gør, hvad man kan

Mens Gir fløj danskere og afghanere ud af Kabul, stod andre piloter klar i Islamabad til at flyve de evakuerede videre til Danmark.

En af dem var SAS-piloten Morten Bach, som TV 2 mødte i Islamabad søndag 22. august. Senere samme dag lettede piloten fra hovedstaden med evakuerede ombord på en Airbus 320.

Han har tidligere arbejdet med evakueringer fra kriseområder, blandt andet i 2002 hvor han evakuerede skandinaver fra Bali efter et terrorangreb. Men det var en helt speciel følelse at hjælpe med evakueringen fra Kabul, fortalte han.

- Dem her flyver vi hjem, for at de skal starte et helt nyt liv. Så det er da klart, at det er en af de episoder, som man altid vil huske, lød det fra piloten.

Stadig 41 personer tilbage på danskerlisten

I sidste uge offentliggjorde Udenrigsministeriet en liste over de evakuerede.

På listen står blandt andre 251 lokalt ansatte på den danske ambassade og 37 tolke, der har samarbejdet med det danske forsvar.

Danmark har dertil evakueret flere end 100 personer fra andre vestlige lande.

Selvom evakueringsindsatsen er afsluttet, oplyser Udenrigsministeriet, at der stadig står 41 personer på danskerlisten, som formentlig befinder sig i Afghanistan.

Udenrigsminister Jeppe Kofod (S) har tidligere sagt, at Udenrigsministeriet forsøger at danne et overblik over danskerlisten, og at det meget vel kan være, at der er personer på listen, som er kommet med andre fly ud af Afghanistan.