Lokalt

Kvinde dræbt af tog – bom kommer næste år

TV Midtvest logo
I samarbejde med TV Midtvest

En kvinde mistede tirsdag livet ved en jernbaneoverkørsel. Banedanmark lover, at der kommer bom op på stedet i 2022.

En jernbaneoverkørsel på Funderholmevej ved Silkeborg var tirsdag centrum for en tragisk ulykke, hvor en 35-årig kvinde i en bil blev ramt af toget og siden afgik ved døden.

Vi har de seneste år nedlagt eller sikkerhedsopgraderet omkring 400 usikrede overkørsler, så der i 2021 er 10 tilbage på landsplan.

Martin Harrow, områdechef, Banedanmark

Banedanmark oplyser, at der i løbet af næste år kommer jernbanebom op ved overkørslen.

- De fleste sikrede overkørsler uden bomanlæg bliver nedlagt eller opgraderet i forbindelse med udrulningen af Banedanmarks nye signalsystem. I den forbindelse er overkørslen ved Funderholmevej planlagt til at blive opgraderet med bom i 2022, lyder det fra myndigheden.

Hvad skal du gøre, når du nærmer dig en jernbaneoverkørsel?

• Når du nærmer dig en jernbaneoverkørsel, skal du afpasse hastigheden, så du kan nå at standse, hvis der kommer et tog.

• Du må aldrig krydse en jernbaneoverkørsel, hvor lyset blinker, klokken lyder, eller hvor bommen er nede eller på vej ned. Heller ikke selvom du synes, der går lang tid, før toget kommer – eller hvis du bliver utålmodig, efter toget er kørt forbi. Der kan komme et tog mere.

• Du må først krydse jernbanen, når bommene er helt oppe, og når lyset er holdt op med at blinke.

• Hvis du skal krydse en usikret overkørsel (det vil sige en overkørsel uden advarselslys, klokke eller bomme), skal du stoppe op og se og lytte efter tog, før du krydser sporet.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik 

Klokke og blink

Overkørslen mellem Silkeborg og Funder er en såkaldt sikret overkørsel med klokke og blink. Men altså uden bom.

Der findes ifølge Banedanmark cirka 80 af denne type overkørsler på det statslige jernbanenet i Danmark.

Det mener Dansk Jernbaneforbund ikke er godt nok.

- Der skal være bomme, før en overkørsel er sikker. Lyd kan være svært at høre, og lys kan være svært at se, så vi vil have, at der skal være bomme, siger Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbaneforbund, til TV 2 ØSTJYLLAND.

Nedlægger alle usikrede overkørsler

Banedanmark forsikrer dog om, at man tager sikkerheden alvorligt.

Jeg er ret ked af, at det blev lovet, at alle jernbaneoverkørsler ville være sikret i 2018, men at de stadig ikke er blevet det, nu hvor vi står i 2021.

Preben Steenholdt Pedersen, næstformand, Dansk Jernbaneforbund

- Vi er i fuld gang med at gennemføre det, der politisk blev besluttet med aftalen om en grøn transportpolitik i 2009, nemlig nedlæggelse af samtlige usikrede overkørsler på det statslige jernbanenet, lyder det i et skriftligt svar fra Martin Harrow, områdechef i Banedanmark, til TV 2 ØSTJYLLAND.

- Vi har de seneste år nedlagt eller sikkerhedsopgraderet omkring 400 usikrede overkørsler, så der i 2021 er 10 tilbage på landsplan, fortsætter han.

Havarikommissionen skal nu undersøge ulykken i Silkeborg nærmere.

Tre dødsulykker på fire år

Netop gårsdagens ulykke vakte dårlige minder hos Preben Steenholdt Pedersen fra Dansk Jernbaneforbund.

De seneste fire år har der nemlig været tre ulykker over jernbaneoverkørsler, hvor i alt fem personer har mistet livet.

Og det på trods af den folketingsbeslutning som Banedanmark refererer til.

I 2009 blev det besluttet, at alle usikrede overkørsler skulle være nedlagt eller sikrede i 2018. Arbejdet er dog blevet voldsomt forsinket, og derfor er man fortsat ikke færdig.

- Jeg er ualmindelig skuffet over, at endnu en ulykke er fundet sted. Jeg er ret ked af, at det blev lovet, at alle jernbaneoverkørsler ville være sikret i 2018, men at de stadig ikke er blevet det, nu hvor vi står i 2021, siger Preben Steenholdt Pedersen.

I 2018 omkom to personer i Sig ved Varde. I 2019 omkom en ung norsk familiefar og hans søn i en tragiske ulykke ved Trustrup på Djursland. Og i går var det altså en ung kvinde, der blev dræbt ved Silkeborg.