Lokalt

Det skete der, da to passagerfærger næsten kolliderede ved Bornholm

Her ses de to hurtigfærger tæt på midnat. TV 2/Bornholm
TV 2/Bornholm logo
I samarbejde med TV 2/Bornholm

De to hurtigfærger Express 1 og Express 2 var i juli ude i en usædvanlig situation.

4. juli 2020 omkring midnat foregik et drama.

Det udspillede sig i Østersøen, hvor Bornholmslinjens to hurtigfærger, Express 1 og Express 2, begge var nødt til at lave undvigemanøvre, da de to færger passerede hinanden tæt.

I Søfartsstyrelses rapport, som TV 2/Bornholm har fået aktindsigt i, kan man få en fornemmelse af, hvad der skete ombord på de to færger, og hvordan to overstyrmænd oplevede den nat i juli.

Højrøstet kaptajn: - De er ved at sejle ind i os

Episoden mellem de to hurtigfærger bliver beskrevet som en såkaldt 'near miss'. I Søfartsstyrelsens rapport forklarer en overstyrmand på Express 1, hvordan han oplevede situationen.

Her beskriver overstyrmanden, hvordan han efter afgang fra Rønne Havn tog plads i centerstolen og styrede Express 1 ud af havnen. I samråd med skibets kaptajn satte han en kurs.

Da Express 1 er kommet op i fart, får overstyrmanden lov til at gå ned for at hente noget at drikke, og dermed overtager kaptajnen styringen af hurtigfærgen.

- Efter et toiletbesøg og afhentning af noget at drikke returnerer jeg til broen. Her opholder jeg mig på agterparten af broen. Mens jeg befinder mig her, hører jeg pludselig højrøstet tale fra kaptajnen, og jeg spørger, hvad sker der? Han siger: "De er jo ved at sejle ind i os". Jeg spørger til hvem? Han svarer: "Express 2".

Kaptajnen foretager med det samme et drej mod bagbord.

Overstyrmand: - Den er helt gal

Express 2's overstyrmand beskriver også episoden og forløbet, hvor Express 1 og Express 2 foretog en kraftig manøvre for at undgå at komme for tæt på hinanden.

- Kort før mødet med Express 1 skar vi atter ud fra kursen, og jeg meldte til skibsføreren, at "jeg skifter til håndstyring", og jeg gav hårdt styrbord ror for at komme tilbage på kursen.

- Omtrent samtidig blev jeg klar over, at den var helt gal og meldte dette ud, og skibsføreren lukkede skovlene på de styrbords jet, hvilket yderligere forstærkede drejehastigheden – samtidig blev vi klar over, at Express 1 havde indledt et bagbordsdrej.

Derfor fortsatte Express 2 sit styrbordsdrej, hvor farten blev taget af. Bagefter, da situationen var afklaret, fortsatte man sejladsen mod Rønne.

Express 1 og Express 2 møder hinanden og foretager en undvigemanøvre.

Styrelse har ikke kunnet konstatere overtrædelse

Efter episoden gik Søfartsstyrelsen ind i sagen. Det skete, da man anså sejladsen som "ikke normalt". Styrelsen har dog afsluttet sine undersøgelser af hændelsen mellem Express 1 og Express 2 tilbage i juli.

Sådan her lød det fra styrelsen 7. september:

- Der var tale om en near miss, hvor der glædeligvis ikke er sket en ulykke, og vi har ikke kunnet konstatere en overtrædelse af søvejsreglerne som sådan, skriver synschef hos Søfartsstyrelsen Per Sønderstrup og fortsætter:

- Når det er sagt, skal skibe jo ikke komme i situationer, hvor det er nødvendigt at manøvrere så hårdt for at undgå en kollision. Søfartsstyrelsen har derfor bedt rederiet om at forebygge lignende situationer. Rederiet har på den baggrund skærpet deres procedurer.

De to færger passerede hinanden med et sted mellem 250 og 300 meter mellem hinanden.