Lokalt

Gratis færger skaber lang kø - øboere strander på fastlandet

Torsdag måtte færgepersonalet på færgen mellem Orø og Holbæk efterlade 50 personer på fastlandet, fordi var var fyldt helt op. Det skaber store frustrationer blandt øboerne. Privatfoto / TV 2 ØST
TV2 ØST logo
I samarbejde med TV2 ØST

Færgen til Orø måtte efterlade 50 personer på fastlandet, fordi den var propfyldt af turister. Over hele landet meldes der om pres på færgerne.

Turisterne strømmer lige nu til de danske småøer, efter et bredt flertal i Folketinget fra 1. juli har gjort det muligt for gående og cyklister at sejle gratis på 53 færgeruter.

Jeg ved ikke, om jeg kan komme med færgen hjem

Rune Bigum, Orø

De gratis færgeruter er et led i den såkaldte sommerpakke, som Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet står bag. Den skal hjælpe turismeerhvervet, som er hårdt ramt af coronakrisen og udsigten til færre udenlandske turister.

Men gratisfærgerne skaber store problemer for øboerne, fordi færgerne fyldes op af turister.

Torsdag formiddag blev 50 personer, som skulle have været med færgen til Orø, eksempelvis efterladt på fastlandet, fordi der ikke kunne være flere passagerer ombord. Flere lokale har siden 1. juli desuden skrevet i den lokale Facebookgruppe for Orø, at de ikke kunne komme med den planlagte færge.

- Jeg kan ikke planlægge, hvornår jeg skal hjem. Jeg kan for eksempel ikke planlægge indkøb, fordi jeg ved ikke ved, om jeg kan komme med færgen hjem, siger Rune Bigum, der bor på Orø og arbejder hos Boligselskabet Sjælland i Holbæk.

- Det er først til mølle-princippet, og det er ikke holdbart for os fastboende ovre på Orø, tilføjer han.

Rune Bigum har ikke selv været tvunget til at vente en time til halvanden på en anden færge, fordi han ikke nåede med over. Men det er usikkerheden, der nager ham.

- Det er supergodt for øen, at der kommer turister, men jeg kan ikke planlægge min tid, siger han.

Færger presses over hele landet

Men det er ikke kun overfarten mellem Orø og Holbæk, der oplever en massiv stigning af passagerer. Over hele landet melder færgeruter om et stort rykind af turister.

Der var simpelthen ikke plads

Lars Wolfgang Hansen, overfartsleder for færgeruten Orø-Holbæk

- Den 31. juni havde overfarten til Livø i Limfjorden 54 passagerer. Den 1. juli var der 386 passagerer med. Det er otte gange så meget. Så jeg kan godt fortælle dig, når jeg snakker med kollegaerne, så har de eddermame travlt – og det har vi også hos os, siger Lars Wolfgang Hansen, der er overfartsleder for færgeruten Orø-Holbæk samt konstitueret formand for Småøernes Færgeselskaber.

Allerede inden Folketingets partier lancerede den skattebetalte sommerpakke med blandt andet gratis færgeoverfart, havde Småøernes Færgeselskaber advaret politikerne om risici.

- Vi oplever en flaskehalsproblematik, fordi færgerne er dimensioneret til småøer, så der er ikke ubegrænset kapacitet. For mit eget vedkommende måtte vi i dag klokken 11.30 efterlade tre biler og 40 mennesker på kajen i Holbæk, fordi der simpelthen ikke var plads, siger Lars Wolfgang Hansen.

- Der er regler for, hvor mange passagerer vi må have med af hensyn til sikkerheden og antallet af redningsveste. Hvis vi tager afsted med flere, så risikerer rederiet og skipperen at få en bøde, tilføjer han.

Forsøgte at stoppe gratisfærger

Hos Sammenslutningen af Danske Småøer ønskede man faktisk ikke, at gående og cyklister kunne sejle gratis med færgerne i skolernes sommerferie.

- Det er rigtig dejligt, at folk gerne vil ud til os – og forhåbentlig lægge nogle penge, så vores turisterhverv kan tjene nogle penge. Men det giver selvfølgelig nogle udfordringer og flaskehalsproblematikker, som vi også har påpeget over for politikerne, siger Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer.

Artiklen fortsætter under billedet.

Overfarten mellem Holbæk og Orø tager cirka 25 minutter. Men hvis passagerne ikke kommer med den planlagt færge, skal de vente en time til halvanden på den næste færge.

Inden sommerpakken blev lanceret, opfordrede interesseorganisationen politikerne på Christiansborg til at gøre færgeruterne gratis eller til nedsat pris i august og september – altså efter skolernes sommerferie.

- Vi ved af erfaring, at der i forvejen er rigtig mange, som gerne vil besøge os i juli måned. Og der er begrænset plads og overnatningsmuligheder på småøerne. Derfor gav det for os bedre mening, at man ville strække sæsonen til september og tjene flere penge, siger Dorthe Winther.

Øboere foreslår særordning til fastboende

Ifølge Lars Wolfgang Hansen er der ikke nok ledig færgekapacitet i hele Nordeuropa til at løse problemet med de propfyldte færger.

Derfor foreslår Rune Bigum og flere andre øboere, at færgepersonalet lader de fastboende på øerne komme med ombord først, hvorefter de resterende pladser kan fyldes op af turister.

- Det er jo meget nemt. Det kunne være ligesom i Tivoli, hvor dem med årskort står i den ene kø, og de betalende gæster står i den anden kø. Og det kunne man sagtens lave her, fordi vi har ø-kort til færgen, siger Rune Bigum.

Artiklen fortsætter under billedet.

Dorthe Winther er formand for Omø Beboerforening og Sammenslutningen af Danske Småøer.

Men det er ifølge Lars Wolfgang Hansen ikke lovligt.

- Jeg kan sagtens forstå forslaget, det er bare ikke lovligt. For et par måneder siden fik vi faktisk lavet en advokatundersøgelse, fordi det har været en problematik om sommeren, som er kommet op igen og igen, når der kommer mange turister, siger han.

- Hvis der kommer en passager fra Orø og en passager fra Glostrup, og jeg kun har en plads på færgen, så skal jeg tage den, som står først i køen – og det er ligegyldigt, om vedkommende har adresse på selve Orø, tilføjer Lars Wolfgang Hansen.

Udrykningskøretøjer som brandbiler eller ambulancer kommer dog foran i køen, ligesom elektrikere for eksempel gør det, hvis de skal over til øen for at reparere en nedbrudt transformatorstation.

Lars Wolfgang Hansen opfordrer i stedet folk til at komme jævnt fordelt over hele dagen og væbne sig med tålmodighed, når de skal med færgen.

- Det er ikke fordi, vi ikke vil sejle med dem. Vi vil bare gerne gøre det på en sikker og forsvarlig måde, siger han.

Det har været op til færgeselskaberne selv, om de vil udbyde gratis rejser. Hvis de deltager, får de efterfølgende den manglende billetindtægt dækket af staten.

Med sommerpakken blev partierne blandt andet også enige om at sætte en million ekstra billige Orange-billetter til salg og 50.000 rejsepas. Passene giver otte dages fri rejse med kollektiv transport. Alle rejsepas er udsolgt.