Klar besked til forsigtige butikker: I skal modtage kontanter
Coronakrisen har fået flere butikker til udelukkende at tage imod elektronisk betaling - men den går ikke, siger forbrugerombudsmanden.
Butikker i storcentre må holde åbent igen, og mange forretningsdrivende holder ekstra godt fast i en række ekstra forsigtighedsprincipper. For nogle måske for fast.
I hvert fald modtager Forbrugerombudsmanden i øjeblikket mange klager fra forbrugerne over butikker, der ikke vil tage imod kontanter. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har coronavirus skabt en ekstraordinær situation, hvor mange virksomheder har taget væsentlige tiltag for at nedringe smitterisikoen, når man færdes i butikker.
Det har betydet, at flere butikker har opsat skilte om, at man ikke tager imod kontanter.
Men det må man ikke. Kontantreglen, der er en del af betalingsloven, er nemlig ikke suspenderet på grund af coronavirus. Heller ikke selvom man modtager både kort- og mobilbetalinger.
Coop oplever fald i kontantbetalinger - men modtager gerne sedlerne
Hos Coop, der tæller dagligvarebutikkerne Dagli’ Brugsen, Superbrugsen, Fakta, Irma og Kvickly, har der ikke været lokale røster, som har stillet spøgsmålstegn ved at modtage kontanter, lyder det fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen.
- Vores holdning er, at vi skal tage imod kontanter som altid. Der er en gruppe af befolkningen, som fortsat bruger kontanter som primær betaling, siger han til TV 2 Lorry.
Til gengæld har Coop oplevet en stor nedgang i antallet af kontanter den seneste tid.
- Før coronavirus kom til Danmark, havde vi en kontantandel på 27 procent, men nu ligger den på 17 procent, siger Jens Juul Nielsen.