Fris√łrer tager corona-gebyr for at klippe dig: Dyrt at smittesikre

16x9
Fris√łrer landet over fik fra mandag 20. april lov til at gen√•bne deres saloner, hvis de kunne leve op til en r√¶kke sundhedsm√¶ssige retningslinjer for at undg√• smittespredning. Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

I samarbejde med TV 2 √ėstjylland

Flere fris√łrer har lagt et till√¶g p√• deres service for at kunne d√¶kke udgifterne til v√¶rnemidler, sprit og ekstra reng√łring.

Visirer, mundbind, håndsprit, desinficerende spray og engangslag.

Det er bare nogle af de remedier, som Janni Hastrup, ejer af Klippehuset i Randers, har indk√łbt i store m√¶ngder for at kunne sikre kunder og personale mod risikoen for smittefare med covid-19.

I alt l√łber regningen allerede nu op i 6000 kroner, og Janni Hastrup regner med, at det bliver dyrere endnu.

Janni Hastrup (√łverste til venstre) og hendes syv ansatte var mandag igen klar til at tage imod kunder i salonen Klippehuset i Randers. Alle behandlinger till√¶gges et corona-gebyr p√• 20 kroner.
Janni Hastrup (√łverste til venstre) og hendes syv ansatte var mandag igen klar til at tage imod kunder i salonen Klippehuset i Randers. Alle behandlinger till√¶gges et corona-gebyr p√• 20 kroner. Foto: Klippehuset

- Jeg synes, det er et stort bel√łb, og det er jo ikke sikkert, at det overhovedet er nok, for corona forsvinder jo ikke s√•dan lige med det samme, siger Janni Hastrup til TV2 √ėSTJYLLAND.

Janni Hastrup har i forvejen set fem ugers arbejdsfortjeneste g√• i vasken p√• grund af nedlukningen. Det imens hun fortsat har skullet betale den del af l√łnnen til sine syv medarbejdere, som l√łnkompensationsordningen ikke d√¶kker.

Men vi har valgt at tage en tyver, for at folk ikke bliver alt for sure

Janni Hastrup, ejer, Klippehuset

Og selvom den seneste uge har v√¶ret travl i fris√łrsalonen, er det ikke s√•dan at indhente det tabte, n√•r kun hver anden fris√łrstol kan v√¶re i brug ad gangen for at sikre to meters afstand.

Derfor har Janni Hastrup valgt at tillægge alle behandlinger et gebyr på 20 kroner.

- Det hele koster, og den eneste, der er tilbage til at betale for det, er kunden. 20 kroner per kunde er ikke nok for at dække mine udgifter. Så skulle det nok nærmere ligge på 40-50 kroner. Men vi har valgt at tage en tyver, for at folk ikke bliver alt for sure. Nu må vi se tiden an. Det her er til at dække de værste omkostninger lige nu, siger Janni Hastrup.

Der er sat h√•ndsprit op ved indgangen i fris√łrsalonen. Desuden afsprittes stole, vaske og arml√¶n og v√¶rkt√łjer efter hver kunde.
Der er sat h√•ndsprit op ved indgangen i fris√łrsalonen. Desuden afsprittes stole, vaske og arml√¶n og v√¶rkt√łjer efter hver kunde. Foto: Janni Hastrup / Privat foto

Flertallet vælger at tage gebyr

If√łlge formanden for Danmarks Organisation for selvst√¶ndige Fris√łrer og Kosmetikere, DOFK, er Janni Hastrup langt fra den eneste salonejer, der har valgt at tage ekstra betaling for behandlinger, efter fris√łrerne med gr√łnt lys fra regeringen og myndighederne igen kunne √•bne i mandags.

Hver anden fris√łrstol er taget ud af drift i Klippehuset, for at der kan holdes to meters afstand.
Hver anden fris√łrstol er taget ud af drift i Klippehuset, for at der kan holdes to meters afstand. Foto: Janni Hastrup / Privat foto

Faktisk har et flertal af fagorganisationens medlemmer valgt at g√łre det, og DOFK har ogs√• valgt at melde ud til deres medlemmer, at det er lovligt og helt i orden, at de till√¶gger et gebyr:

- Selvom der har v√¶ret flotte hj√¶lpepakker, s√• er der ogs√• stadig en egenbetaling, og n√•r der nu tilmed kommer ekstra omkostninger oveni til forskellige remedier, s√• er der i sidste ende kun √©n til at d√¶kke dem ‚Äď og det er kunden, siger Connie Mikkelsen, formand for DOFK til TV2 √ėSTJYLLAND.

Branchen skal nok komme igennem det, men det bliver ikke uden skrammer. Og det er dem, vi skal fors√łge at afb√łde

Connie Mikkelsen, formand for DOFK

Hun tilf√łjer, at gebyret er forskelligt fra fris√łr til fris√łr, alt efter hvad de har haft af udgifter. Nogle fris√łrer har valgt at s√¶tte priserne op p√• behandlinger generelt i stedet for.

- Branchen skal nok komme igennem det, men det bliver ikke uden skrammer. Og det er dem, vi skal fors√łge at afb√łde.

Connie Mikkelsen, formand for DOFK, fortæller, at flertallet af fagorganisationens medlemmer har valgt at tillægge deres behandlinger et gebyr.
Connie Mikkelsen, formand for DOFK, fortæller, at flertallet af fagorganisationens medlemmer har valgt at tillægge deres behandlinger et gebyr. Foto: DOFK

Stor forståelse fra kunderne

Det er bestemt ikke sure kunder, der har m√łdt Janni Hastrup og hendes medarbejdere i Klippehuset, n√•r de er blevet m√łdt af en regning, hvortil der er lagt 20 kroner til i corona-gebyr.

- Alle kan forst√• det, og vi har ikke haft nogen, der har v√¶ret utilfredse med det. Det er jo ogs√• for deres skyld, at vi g√łr det. Folk ringer og sp√łrger, om det nu ogs√• er sikkert nok at komme, og s√• fort√¶ller vi dem, om alle de ting vi g√łr, og s√• g√łr det dem trygge at vide, at der er godt styr p√• det, siger Janni Hastrup.

Der har v√¶ret godt med fart p√•, siden salonen √•bnede i mandags. B√•de fordi kunderne er str√łmmet ind, men ogs√• fordi det tager tid at holde alting rent og afsprittet.

Vi bruger oceaner af remedier og tid p√• det, og tid er jo penge. Det er jo et k√¶mpe arbejde, men jeg har heller ikke r√•d til at vente og se tiden an. Vi skulle bare i gang. Der var ikke noget at g√łre

Janni Hastrup, ejer, Klippehuset

Alle stole, vaske og arml√¶n og v√¶rkt√łjer afsprittes efter hver kunde.

- Vi bruger oceaner af remedier og tid p√• det, og tid er jo penge. Det er jo et k√¶mpe arbejde, men jeg har heller ikke r√•d til at vente og se tiden an. Vi skulle bare i gang. Der var ikke noget at g√łre, siger Janni Hastrup.

Foruden indk√łb af forskellige v√¶rnemidler har salonen ogs√• f√•et opsat et telt udenfor, hvor de kan tage imod kunder, og Janni Hastrup er i √łjeblikket ved at indhente tilbud p√• plexiglas-afsk√¶rmning, s√• alle ansatte fris√łrer igen kan komme op p√• fuld arbejdstid.

Salonen tilbyder nu også bundfarve to-go, hvor kunden kan medbringe eget håndklæde, få smurt farven i håret, og så selv tage hjem og skylle den ud. Det sparer ventetid i salonen og skaber mere plads til andre kunder.

Med styr p√• sikkerheden og gang i butikken igen er Janni Hastrup derfor ogs√• mere fortr√łstningsfuld nu, end hun var inden √•bningen:

- I mandags havde jeg ondt i maven over at skulle √•bne. Men nu er jeg mere fortr√łstningsfuld. Vi har v√¶ret lagt ned i den her uge og har v√¶ret helt h√łje, fordi folk har v√¶ret s√• s√łde, siger Janni Hastrup.