Lokalt

Rødglødende linjer til corona-test: Smidt af 43 gange

TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

Sundhedsstyrelsens opfordring om at teste flere for covid-19 giver markant øget travlhed på hovedstadsområdets hospitaler.

”Velkommen til podeklinikken på Hvidovre Hospital. Et øjeblik”.

Sådan lød beskeden til vores kollega på TV 2 Lorry Christina Gerion, da hun fredag forsøgte at ringe ind for at bestille tid til test for coronavirus. Men et øjeblik blev i stedet til 43 mislykkede opkald og fem timers venten.

Hver gang blev hun efter få sekunder smidt af linjen, for der har været meget travlt, siden Sundhedsstyrelsen i onsdags reviderede deres retningslinjer, så patienter, der kun har milde symptomer på covid-19-sygdommen, også kan blive testet.

Først efter 43 mislykkede opkald kom Christina Gerion igennem på linjen, og derefter ventede der hende efterfølgende yderligere 43 minutter i telefonkø, inden hun kunne bestille en tid på det telefonnummer, som hendes egen praktiserende læge havde henvist hende til tidligere på dagen.

Fra Hvidovre Hospital beklager man den lange ventetid fredag, der foruden travlhed ved telefonerne også skyldtes tekniske problemer.

Det er jeg rigtig ked af på patienternes vegne. Det er patienter, der er urolige og har brug for at få et svar

Bettina Filtenborg-Barnkob, ledende overlæge på podeklinikken, Hvidovre Hospital

- Det er jeg rigtig ked af på patienternes vegne. Det er patienter, der er urolige og har brug for at få et svar på, hvilken situation de sidder i. Det er ikke meningen, de skal vente så længe, siger Bettina Filtenborg-Barnkob, der er ledende overlæge på podeklinikken på Hvidovre Hospital.

Hen over natten var hospitalet nødt til at flytte kommandocentralen, hvor patienterne ringer ind, for at få plads til at teste flere af gangen. Den flytning gav fredag formiddag nogle udfordringer med hospitalets it, men i løbet af eftermiddagen var puklen af patienter i telefonkø igen væk.

- Det hele er oppe at køre nu. Heldigvis. Lige nu er der faktisk pauser mellem opringningerne, og hvis der er kø, er den ganske kort.

- Jeg er dybt imponeret over personalet. Det er helt utroligt, som de har lagt sig i selen for at få det her til at lykkes så godt, lyder det fra Bettina Filtenborg-Barnkob.

Christina Gerion oplyser, at det til gengæld gik enormt effektivt med at få foretaget selve testen, da hun endelig kom igennem på telefon til Hvidovre Hospital. Hun fik tid en time senere, og på hospitalet tog det blot tre minutter at få foretaget en podning, inden hun igen kunne køre hjem.

Online bookingsystem på vej

Sundhedsstyrelsens opfordring om at teste flere for coronavirus har de seneste dage givet markant øget travlhed hos alle fire akuthospitaler, der har podningscentre, i Region Hovedstaden. Det viser en rundringning. Foruden Hvidovre Hospital er det Rigshospitalet, Herlev Hospital og Nordsjællands Hospital.

I Region Hovedstaden skal der fremadrettet testes mellem 6000 og 7000 borgere i døgnet, oplyser sundhedsudvalgsformand for Region Hovedstaden Christoffer Buster Reinhardt (K), og det kræver store omstillinger for hospitalerne.

- Jeg er glad for, at Sundhedsstyrelsen har skruet op for ambitionerne om at teste flere, for det giver tryghed og afklaring, at man kan få taget en test. Det er et stort setup, og det giver startvanskeligheder, men personalet knokler på livet løs, siger Christoffer Buster Reinhardt.

Proceduren for, hvordan patienterne får tid til undersøgelse, er foreløbig vidt forskellig for hospitalerne.

På Nordsjællands Hospital valgte man efter enorm travlhed på telefonerne torsdag at forstærke bemandingen med personale fra klinisk biokemisk afdeling, der er vant til at tage sig af tidsbestillinger af blodprøver. Det har gennem fredagen holdt telefonkøen nede på maksimalt otte patienter.

På Rigshospitalet oplyser presseafdelingen, at man slet ikke tager imod tidsbestilling fra private borgere, men i stedet modtager henvisninger direkte fra de praktiserende læger, hvorefter patienten får en tid tilsendt i sin e-boks samme dag eller dagen efter, alt efter hvornår man har været i kontakt med sin læge.

I sådan en situation er der ikke altid mulighed for at lave store forkromede retningslinjer, men vi må lære af hinanden

Christoffer Buster Reinhardt, sundhedsudvalgsformand for Region Hovedstaden (K)

Ifølge sundhedsudvalgsformand Christoffer Buster Reinhardt arbejder man på at oprette et online bookingsystem, så patienter under alle omstændigheder slipper for at sidde i lange telefonkøer.

- Vi har møde i regionen hver dag på tværs af hospitalsledelserne og lader os selvfølgelig inspirere af hinanden. Vi har ikke prøvet at skalere så hurtigt op på den måde før. I sådan en situation er der ikke altid mulighed for at lave store forkromede retningslinjer, men vi må lære af hinanden og opfordre til tålmodighed, for vi arbejder på højtryk, siger han.

Alene på Hvidovre Hospital foretog man i løbet af fredagen 400 podninger for covid-19, mens flere patienter måtte henvises til at få foretaget testen i løbet af lørdag.