Farvel til et stykke danmarkshistorie efter 147 år: - Det er en trist beslutning

16x9
Siden 14. maj 1963 har færgerne fragtet tog mellem Lolland og Femern. Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix / TV 2 Øst

I samarbejde med TV2 ØST

DSB vil ikke længere sende tog ombord på færgerne mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Det er et stort stykke danmarkshistorie, der lørdag aften sejler bort.

Her bliver der sat punktum for 147 års sejlads med tog i dansk farvand, når DSB’s EuroCity-tog 39 sejler med Scandlines' færge Prinsesse Benedikte fra Puttgarden til Rødbyhavn og ruller ind på perronen klokken 20.13 på Lolland.

DSB har nemlig besluttet at flytte togtrafikken fra Østersøen til Storebælt, fordi der de næste cirka ti år og frem til åbningen af den faste Femern Bælt-forbindelse kommer til at være massivt sporarbejde på Sydsjælland, Lolland-Falster og i Slesvig-Holsten.

- Det arbejde, der foregår med at få elektrificeret jernbanen på dansk og tysk side, betyder, at der er nogle meget, meget store sporarbejder. Det har der allerede været i år og tidligere år, men arbejdet bliver yderlig intensiveret over de kommende år, siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

- Det betyder, at vi ikke har mulighed for at opretholde det, som ifølge os er et ordentligt produkt for kunderne – altså et produkt, hvor man ikke skal skifte for meget mellem tog, bus og færge, tilføjer han.

Derfor kører togene fra søndag 15. december, hvor DSB’s nye køreplan træder i kraft, mellem København og Hamborg i stedet via den danske grænseby Padborg i Sønderjylland.

Det er en trist beslutning, som DSB har taget i samarbejde med Deutsche Bahn

Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines

Færre afgange mellem Lolland og Falster

For togpendlerne mellem Rødbyhavn og Nykøbing betyder ændringen i køreplanen, at der fremover bliver færre afgange på strækningen.

Inden ændringen i køreplanen kørte der ni tog i hverdagene og otte tog i weekenderne, mens det i fremtiden bliver ændret til seks tog i hverdagene og fem tog i weekenderne.

Fugleflugtslinjen, den faste jernbane- og færgeforbindelse mellem København og Hamborg via Rødbyhavn og Puttgarden, indvies i Rødbyhavn 14. maj 1963.
Fugleflugtslinjen, den faste jernbane- og færgeforbindelse mellem København og Hamborg via Rødbyhavn og Puttgarden, indvies i Rødbyhavn 14. maj 1963. Foto: Peer Pedersen/Ritzau Scanpix / TV 2 Øst

- Til gengæld vil der være væsentlige gevinster, når arbejdet er færdigt, for så vil der være meget hurtigere tog mellem Sjælland, Lolland-Falster og Tyskland, tilføjer han.

Hos DSB forventer man at barbere over to timer af rejsetiden mellem København og Hamborg, når Femern-forbindelsen efter planen åbner som tunnel i 2028, og togene atter kan krydse Østersøen.

Fugleflugtslinjen, den faste jernbane- og færgeforbindelse mellem København og Hamborg via Rødbyhavn og Puttgarden, indvies i Rødbyhavn 14. maj 1963.
Fugleflugtslinjen, den faste jernbane- og færgeforbindelse mellem København og Hamborg via Rødbyhavn og Puttgarden, indvies i Rødbyhavn 14. maj 1963. Foto: Peer Pedersen/Ritzau Scanpix / TV 2 Øst

Den nuværende rejsetid med færgeoverfarten varer cirka fire timer og 45 minutter. Men i fremtiden ventes togturen mellem København og Hamburg at vare to timer og 30 minutter.

- Det kommer til at knytte Sjælland og Lolland-Falster tættere sammen med resten af Europa, siger Tony Bispeskov.

Mister 200.000 passagerer

Hos Scandlines, der driver færgeruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden, ærgrer man sig over, at der ikke længere skal togvogne med på overfarterne.

- Det er en trist beslutning, som DSB har taget i samarbejde med Deutsche Bahn. Nu har der været tog på denne overfart, siden den åbnede i 1963, og det betyder, at vi har transporteret tæt på 40 millioner passagerer. De har fået en pause, nydt udsigten, fået noget at spise, benyttet toiletterne og handlet ombord, siger Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines.

- Vi har været glad for transportere de passagerer, selvom det har været en udfordring at få DSB’s stramme tidsplan til at stemme overens med vores stramme tidsplan. Togene har også været en belastning for de enkelte færger og slidt på dem, fordi togene er ret tunge. Derfor har vi skiftet rundt på færgerne og fordelt belastningen – så på nogle områder bliver det lettere, tilføjer hun.

De har fået en pause, nydt udsigten, fået noget at spise, benyttet toiletterne og handlet ombord

Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses den danske kong Frederik IX i selskab med den vesttyske forbundspræsident Heinrich Lübke.
Her ses den danske kong Frederik IX i selskab med den vesttyske forbundspræsident Heinrich Lübke. Foto: Peer Pedersen/Ritzau Scanpix / TV 2 Øst

Ifølge Scandlines vil rederiet, som hvert år fragter cirka seks millioner passagerer mellem Rødbyhavn og Puttgarden, årligt miste 200.000 passagerer, fordi toget ikke længere skal med på overfarten.

Derfor vil Scandlines nu forsøge at afsætte den kapacitet til anden side.

- Det drejer sig først og fremmest om lastbiler, men det kan også være busser, som i forvejen kører på strækningen og leverer et konkurrencedygtigt produkt i forhold til togforbindelsen, siger Anette Ustrup Svendsen.

Scandlines forventer på nuværende tidspunkt ikke at afskedige nogen medarbejdere efter beslutningen om lade de internationale toge køre over Fyn og Jylland i stedet for at sejle med færgen over Østersøen.