Lokalt

Forsøg: Intelligent lyskryds kan spare danskerne for 16 millioner timer i kø

Her ses krydset ved Vallensbæk Torvevej og Park Allé, hvor den intelligente lysregulering er blevet afprøvet. Gate 21 / TV 2 Lorry
TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

Et forsøg med en intelligent lysregulering i Vallensbæk har givet vilde resultater.

De færreste mennesker nyder at tilbringe flere minutter end nødvendigt i deres bil. De fleste vil bare gerne fra A til B så hurtigt som muligt.

Et nyt forsøg i Vallensbæk er lykkedes med netop det: at få bilisterne hurtigere frem.

På Vallensbæk Torvevej har man testet en ny slags lysregulering, hvor man har styret lyssignalet udelukkende ved hjælp af GPS-data fra bilerne.

Trafik og trængsel tager ikke hensyn til kommunegrænser, så det er oplagt at få løsningen afprøvet i en større skala og på tværs af kommuner

Lise Søderberg, projektleder på Den Regionale Datahub

Og det har vist sig at have vilde resultater: Bilisterne fik mindsket deres transporttid på strækningen med 21 procent.

Og ikke nok med det, så er CO2-udledningen reduceret med, hvad der svarer til 1,5 tons CO2 om året. Det viser en uvildig analyse foretaget af trafikanalysevirksomheden Hermes Traffic.

Den smarte lysregulering er udarbejdet i samarbejde med Gate 21, der er et partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder, og vidensinstitutioner i Greater Copenhagen, der arbejder for det fælles mål at accelerere den grønne omstilling og vækst.

Den smarte lysregulering er udarbejdet i samarbejde med Gate 21, der er et partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner i Greater Copenhagen.

Kan blive udbredt i hele landet

It- og softwarevirksomheden KMD har set på tallene og fundet ud af, at hvis forsøget bliver landsdækkende, vil danskerne kunne spare mange timer i bilen.

- KMD’s beregninger viser, at hvis løsningen udbredes til hele landet, vil det årligt kunne spare bilisterne for 16 millioner timer i kø og klimaet for næsten 7000 ton CO2. Alene de samfundsøkonomiske gevinster ved den kortere transporttid kan løbe op i nærheden af fem milliarder kroner årligt, fortæller Lise Søderberg, projektleder på Den Regionale Datahub, der er en del af Gate 21.

Derfor er næste skridt at få prototypen modnet, så den kan afprøves over et større område og på tværs af kommunegrænser. I første omgang på Sjælland.

- Trafik og trængsel tager ikke hensyn til kommunegrænser, så det er oplagt at få løsningen afprøvet i en større skala og på tværs af kommuner, for det er for alvor dér, at løsningen vil vise sit værd, vurderer Lise Søderberg.

Projekt fortsætter i Vallensbæk

I Vallensbæk Kommune har kommunen valgt at udvide løsningen, og derfor vil den smarte lysregulering blive implementeret på hele strækningen mellem Holbækmotorvejen og Park Allé.

- Med forsøget i Vallensbæk har vi formået at gøre vores i forvejen gode infrastruktur grønnere. Vi skaber grønne bølger for bilisterne, og vi sparer miljøet for en masse CO2, når ikke vi skal holde i kø på vej til arbejde, siger Henrik Rasmussen, borgmester i Vallensbæk.

Rettelse: TV 2 Lorry har tidligere vist billeder af et forkert lyskryds, nemlig lyskrydset ved Sønder Ringvej og Vallensbæk Torvevej. Det var forkert. Der er tale om lyskrydset ved Park Allé og Vallensbæk Torvevej.