Lokalt

Cykelbro til over 100 millioner skaber kaos

TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

En ny cykelbro, som kun har været tilgængelig i en uge, har fået en hård medfart.

Det vælter ind med kritik af den nye cykelvej over Dybbølsbro i København.

Den rekordbrede cykelbro har efter sin åbning i forrige uge haft en politibetjent stående til at guide forvirrede cyklister, og nye afmærkninger er henover natten blevet lavet for at afhjælpe problemerne.

Man lytter ikke til cyklisterne, før man laver sådan noget som det her. Jeg synes simpelthen, det er en skandale

Carsten Holt, cyklist

Men cyklister oplever stadig forvirring og kaos på vej til og fra broen.

- Jeg tænker, at det er klamphuggeri af værste skuffe. Man lytter ikke til cyklisterne, før man laver sådan noget som det her. Jeg synes simpelthen, det er en skandale, siger Carsten Holt, da TV 2 Lorry møder ham på vej hjem fra arbejde ved cykelbroen.

Han bakkes op af flere af de andre cyklister på ruten.

- Ærligt talt, så ved jeg ikke, hvor man skal køre, siger Tilde Broge-Starck og fortsætter:

- Det er helt tåbeligt. Man kan bare vente på, at der er nogen, der bliver kørt ned.

Problemet er det fembenede kryds, hvor cyklister skal med rundt i retning mod uret for at komme op på broen i retning mod Fisketorvet.

En løsning, der gør, at cyklisterne skal krydse fodgængerovergangen, og det skaber utryghed hos især de bløde trafikanter.

- Jeg har aldrig set så meget panik, som når man skal gå over gaden eller i det hele taget forbi, siger Michael Clausen, der krydser vejen til fods.

Kommune: Derfor har vi valgt denne løsning

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Københavns Kommune for at få dem til at besvare den massive kritik fra cyklisterne.

Her erkender kommunen, at der er problemer med den nye cykelbro, og at forholdene, som de er nu, er uholdbare.

Derfor har kommunen nu også lovet, at der hurtigst muligt kommer en løsning på problemerne.

Hvorfor har man ikke lavet to bredere cykelstier på hver side af kørebanen, så folk bare kunne cykle som normalt?

- Vi har sammen med vores rådgiver drøftet flere forskellige muligheder for, hvordan udvidelsen af Dybbølsbro skulle være, og der er flere årsager til, at vi er landet på at lægge cykelstien i midten og kørebanen til biler i siden, udtaler Henriette Hall-Andersen.

Københavns Kommune meddeler, at den arbejder på at kortlægge, hvilke konkrete tiltag der skal foretages for at skærpe sikkerheden ved og på den nye cykelbro.