Lokalt

Falske bankfolk ringer op: Spar Nord advarer kunder mod svindlere

  Spar Nord
TV2 Nord logo
I samarbejde med TV2 Nord

Kriminelle forsøger at lokke pinkoder og kontonumre ud af bankkunder.

Spar Nord oplever for tiden en stigende tendens i et udspekuleret svindelnummer mod bankens kunder.

- Svindlerne ringer og udgiver sig for at være fra bankens sikkerhedsafdeling og fortæller, at kundens konto er udsat for mistænkelige transaktioner, som de gerne vil være behjælpelig med at stoppe, siger Neel Rosenberg, der er presse og kommunikationskonsulent i Spar Nord.

Men det er ikke for at hjælpe kunden, at svindlerne ringer op, men derimod for at lokke pinkode, nøglekortnumre og kontonumre ud af kunden, så svindlerne derefter kan få adgang til kundens konto.

- Kunden tænker jo, at der er noget helt galt og bliver forskrækket. Og så tror man, at personen i røret vil hjælpe. Svindlerne spiller på kundens frygt, siger Neel Rosenberg.

Ligner ægte opkald

Det kan være svært for kunderne at vide, at det rent faktisk ikke er en Spar Nord-medarbejder, der er i røret, for svindlerne ”tager” Spar Nords nummer, så hvis kunderne tjekker deres display på telefonen, ser det ud som om, at det er et ægte opkald.

- Det er en metode, som kaldes spoofing og vhishing, siger Neel Rosenberg

Hun fortæller, at det er en fremgangsmåde, som branchen er bekendt med, og at svindelnumrene som regel varer et par uger for derefter at gå over i takt med, at der bliver informeret om dem.

- Det er en metode, som går på tværs af branchen og offentlige myndigheder, men kunderne skal vide, at vi aldrig vil bede om at få oplyst pinkode og nøglekortnumre fra kunderne, og det gælder også alle offentlige myndigheder, siger Neel Rosenberg.

Hun kender ikke det præcise antal Spar Nord-kunder, der er blevet offer for den udspekulerede form for svindel.

Seks råd, så du undgår at blive snydt

  1. Beskyt personlige oplysninger

    Udlever aldrig dine kontooplysninger, login til netbank eller nøglekortnumre til andre personer.

  2. Myndigheder spørger aldrig om oplysninger

    Din bank eller anden offentlig myndighed vil aldrig bede om at udlevere din kontooplysninger, nøglekortnumre eller dit login til netbank.

  3. Vær skeptisk

    Forhold dig altid kritisk til uventede henvendelser og om det giver mening, at du modtager opkaldet på det givne tidspunkt.

  4. Vær kritisk

    Hvis du føler, at henvendelsen er appellerende, truende eller kræver øjeblikkelig handling i form af eksempelvis en betaling, så forhold dig altid ekstra kritisk.

  5. Afslut opkaldet

    Er du usikker på opkaldets oprigtighed, så læg på og ring tilbage til myndigheden eller bankens telefonnummer. De vil kunne verificere opkaldet.

  6. Hold dig opdateret

    Gennem app’en 'Mit Digitale Selvforsvar' kan du løbende holde dig opdateret på digitale trusler og læse mere om, hvordan du sikrer dig bedst mod svindel eller misbrug.