Nu bliver det dyrere at parkere i København

16x9
Den nye budgetaftale for Københavns Kommune medfører markante prisstigninger på beboerlicenser til parkering. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen / Ritzau Scanpix

I samarbejde med TV 2 Lorry

Ny budgetaftale i Københavns Kommune medfører dyrere parkering. Til gengæld bliver det gratis at timeparkere el-biler.

Københavnske bilejere går en dyrere fremtid i møde.

Fra næste forår stiger prisen på en beboerlicens til parkering markant, mens prisen for timeparkering stiger en smule.

Det fremgår af den netop færdigforhandlede budgetaftale for Københavns Kommune næste år.

En beboerlicens gør det muligt for borgere med bil at parkere på offentlige parkeringspladser i deres nærområde til en reduceret pris, som varierer alt efter biltype.

Forligsparterne bag det nye budget, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre, SF, Alternativet og Venstre, er blevet enige om, at en beboerlicens på de mest forurenende biler i energiklasserne C til G skal stige fra små 1600 kroner i dag til 4000 kroner om året.

For de mindre forurenende biler stiger prisen til 1000-2000 kroner. I dag ligger prisen på det halve eller mindre.

Gratis timeparkering for el-biler

For borgere med en el-bil koster det i dag en flad tier for en beboerlicens, men det stiger nu til 200 kroner om året. Dog bliver det gratis at timeparkere i byen, hvis man har en elbil, hvorimod prisen for andre stiger med en krone i timen.

- I sammenlignelige storbyer som Stockholm og sågar i vores egne byudviklingsområder betaler beboerne væsentligt mere for at parkere end den nuværende pris for en beboerlicens, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

- Med aftalen for næste års budget tager vi nu første skridt til at udligne forskellen, så vi gør det mere attraktivt at bruge delebiler, cykel og kollektiv transport fremover, siger hun.

De borgerlige partier konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, som i ugens løb forlod budgetforhandlingerne i protest, har blandt andet udtrykt kritik af, at det nu bliver dyrere at parkere.

- Det undrer mig, at man hæver prisen på beboerlicenser, når man samtidig taler om, at det skal være billigere at bo i København. Det rammer almindelige mennesker og især børnefamilier, siger de konservatives gruppeformand, Jakob Næsager, til TV 2 Lorry.

Nødvendigt for at få en renere by, mener Å

Alternativets gruppeformand, Fanny Broholm, erkender, at der er tale om en høj procentuel stigning. Men hun mener, at prisen på en beboerlicens fortsat er lav, hvis man sammenligner med, hvad en kvadratmeter koster i byen.

- Uanset om man er en rig eller fattig familie, så bliver vi nødt til at skabe nogle incitamenter for at få folk til at købe grønnere transportmidler.

- For det første er der fairness-princippet i det, og for det andet er der hele aspektet i forhold til trængsel, CO2 og luftforurening. Vi vil jo rigtig gerne bevæge os mod en kraftig reduktion af biltrafikken i København for at nå vores klimamål og få renere luft og plads, siger Fanny Broholm til TV 2 Lorry.

Jakob Næsager mener dog, at de hævede parkeringspriser ikke kommer til at batte noget i forhold til klimaet.

- Beboerlicenser er jo for at holde bilen parkeret - og ikke for at køre i den. Så det udleder jo ikke noget, siger han.

Yderligere begrænsninger af biltrafikken

Ifølge en pressemeddelelse fra teknik- og miljøborgmesteren er de hævede beboerlicenser ikke det eneste tiltag i budgetaftalen, som skal forsøge at begrænse biltrafikken.

Blandt andet skal en analyse give et overblik over mulighederne for at begrænse biltrafikken yderligere ved at ændre på indretningen af veje, nedlægge parkeringspladser og lukke gader for biltrafik.

Kommunen vil i dette arbejde have særligt fokus på løsninger, der kan gennemføres med skiltning og midlertidige afspærringer og ændringer af vejenes indretning.

- Enhedslisten havde gerne set, at vi var gået skridtet videre og allerede nu havde taget hul på at nedlægge parkeringspladser og lukke veje for biler. Men det blev en bred budgetaftale, og derfor er de dele, der for alvor skal gøre det mindre attraktivt at køre i bil, udskudt til kommende års forhandlinger, siger Ninna Hedeager Olsen.

Indtægterne fra de dyrere beboerlicenser går ifølge Fanny Broholm til at finansiere et løft på blandt andet børne- og socialområderne.