Lokalt

Naboer til metro frygter kriminalitet - har fået overvågning og sikkerhedsdøre

Metrostationen Københavns Hovedbanegård få dage før åbningen af den nye Cityring. Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix
TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

- Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred, lyder det fra nabo til metroen.

I årevis har byggeriet af Københavns nye metrolinje stået på, men søndag åbner Cityringen.

Dermed venter en ny virkelighed for naboerne til metroen, når 17 nye stationer ser dagens lys, og naboerne frygter for øget kriminalitet i lokalområdet.

Ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg har Ole Møller og 100 andre beboere eksempelvis sat overvågningskameraer op og indkøbt tunge sikkerhedsdøre, fordi de mener, at den korte vej ned til metroen og væk fra gerningsstedet kan give indbrudstyve gode idéer.

- Stationen ligger lige ud for nummer 14, hvor jeg bor. Det vil måske friste svage sjæle til at stjæle, siger Ole Møller til TV 2 Lorry.

Det rene Sodoma og Gomorra

Ved Marmorkirken frygter Maia Ingvardson for flere cykeltyverier i området.

Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred

Maia Ingvardson, beboer ved Marmorkirken

- Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred. For området vil pludselig være sådan et sted, hvor organiseret cykeltyveri kommer til at foregå, siger Maia Ingvardson.

Og ved nedgangen til stationen Københavns Hovedbanegård i Stampesgade bekymrer Nils Engelbrecht sig for udviklingen i området, der i forvejen huser mange misbrugere.

- Jeg kunne godt forestille mig, at det bliver det rene Sodoma og Gomorra (byer i Bibelen, der blev ødelagt af Gud på grund af indbyggernes ondskab, ugudelighed og usædelighed, red.) med ludere, junkier og stjålne cykler, siger han til TV 2 Lorry.

Råd: Sådan kan kriminalitet ved metrostationer forebygges

Hos Det Kriminalpræventive Råd siger udviklingskonsulent Hans Peter de Place, at trafikstrømme og hverdagsrutiner i byrummet bliver ændret, når der dukker nye metrostationer op.

- Det har væsentlig betydning. Der vil være forøgede muligheder for kriminalitet, hvor der er metrostationer, siger Hans Peter de Place til TV 2 Lorry.

Han mener ikke, at der bør være fare for flere indbrud i nærheden af metrostationer, mens cykeltyverier og lommetyverier ses oftere ved togstationer.

Den nye Cityring åbner efter mere end otte års byggeri. Cityringen strækker sig over 15,5 kilometer. I august blev samtlige af stationerne udsat for hærværk på kabler, der styrer eksempelvis rulletrapper og elevatorer.

Sådan forebygges kriminalitet ved metrostationer:

Kan man mindske indbrud?

Det Kriminalpræventive Råd fortæller, at 80 procent af alle indbrud sker i enfamilieshuse. Og de kender ikke til, at den nuværende metro har ført flere indbrud i lejligheder med sig. Men de kan ikke udelukke det. Eksempelvis hvis lejligheden har store værdier:

- Hvis overvågning og sikkerhedsdøre kan give folk tryghed, kan det være en udmærket investering at gå sammen om. Men det er svært at vurdere, om metroen har betydet noget for sandsynlighed for indbrud. Det kan en undersøgelse sige noget om, siger Hans Peter de Place, udviklingskonsulent hos Det Kriminalpræventive Råd.

Kan man undgå lommetyveri?

Nye stationer giver flere mennesker, der kommer og går. Og det øger risikoen for kriminalitet, siger Det Kriminalpræventive Råd. Men der skal være en mulighed for tyven, og det kan man selv forhindre, at han eller hun får:

- Det er vigtigt ikke kun at være opmærksom på sig selv, men også at være opmærksom på folk omkring en og sige til, hvis tasken står åben, eller der rent faktisk sker noget kriminelt lige for næsen af en, siger Hans Peter de Place.

Kan min cykel være i fred?

Det er næsten uundgåeligt, at der sker cykeltyverier ved stationer, siger Det Kriminalpræventive Råd. Men det kan hjælpe, hvis cykelparkeringen holdes ved lige og er godt indrettet. Buske og ukrudt skal være ordnet, der må ikke være affald, det skal være muligt at låse sin cykel fast, og det skal være rart at være der:

- Men det bedste, ejeren af stedet kan gøre, er at sætte eksempelvis en isbod eller kaffebar op. Det betyder, at der er flere mennesker, der holder øje. Og så skal den, der eksempelvis ejer en dyr cykel, selvfølgelig tænke over, om det er smart at parkere den ved en metrostation, siger Hans Peter de Place.

Kan handel med stoffer undgås?

Trafikerede banegårde og stationer er mere anonyme end villaveje og er derfor mere udsat for handel med stoffer. Derfor gælder det om at skabe byrum, der er attraktive for mange forskellige grupper af mennesker, så ”overvågningen” bliver naturlig:

- Hvad er den lokale situation, er der ønsker fra beboere og handlende om en særlig aktivitet, giver det mening at placere en legeplads, caféer eller bistader på stedet? Det kan være med til at afgøre, hvilke mennesker som aktivt vil vælge at opholde sig her, siger Hans Peter de Place.