Naboer til metro frygter kriminalitet - har fået overvågning og sikkerhedsdøre

16x9
Metrostationen Københavns Hovedbanegård få dage før åbningen af den nye Cityring. Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

I samarbejde med TV 2 Lorry

- Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred, lyder det fra nabo til metroen.

I årevis har byggeriet af Københavns nye metrolinje stået på, men søndag åbner Cityringen.

Dermed venter en ny virkelighed for naboerne til metroen, når 17 nye stationer ser dagens lys, og naboerne frygter for øget kriminalitet i lokalområdet.

Ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg har Ole Møller og 100 andre beboere eksempelvis sat overvågningskameraer op og indkøbt tunge sikkerhedsdøre, fordi de mener, at den korte vej ned til metroen og væk fra gerningsstedet kan give indbrudstyve gode idéer.

- Stationen ligger lige ud for nummer 14, hvor jeg bor. Det vil måske friste svage sjæle til at stjæle, siger Ole Møller til TV 2 Lorry.

Det rene Sodoma og Gomorra

Ved Marmorkirken frygter Maia Ingvardson for flere cykeltyverier i området.

Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred

Maia Ingvardson, beboer ved Marmorkirken

- Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred. For området vil pludselig være sådan et sted, hvor organiseret cykeltyveri kommer til at foregå, siger Maia Ingvardson.

Og ved nedgangen til stationen Københavns Hovedbanegård i Stampesgade bekymrer Nils Engelbrecht sig for udviklingen i området, der i forvejen huser mange misbrugere.

- Jeg kunne godt forestille mig, at det bliver det rene Sodoma og Gomorra (byer i Bibelen, der blev ødelagt af Gud på grund af indbyggernes ondskab, ugudelighed og usædelighed, red.) med ludere, junkier og stjålne cykler, siger han til TV 2 Lorry.

Råd: Sådan kan kriminalitet ved metrostationer forebygges

Hos Det Kriminalpræventive Råd siger udviklingskonsulent Hans Peter de Place, at trafikstrømme og hverdagsrutiner i byrummet bliver ændret, når der dukker nye metrostationer op.

- Det har væsentlig betydning. Der vil være forøgede muligheder for kriminalitet, hvor der er metrostationer, siger Hans Peter de Place til TV 2 Lorry.

Han mener ikke, at der bør være fare for flere indbrud i nærheden af metrostationer, mens cykeltyverier og lommetyverier ses oftere ved togstationer.

Den nye Cityring åbner efter mere end otte års byggeri. Cityringen strækker sig over 15,5 kilometer. I august blev samtlige af stationerne udsat for hærværk på kabler, der styrer eksempelvis rulletrapper og elevatorer.

Sådan forebygges kriminalitet ved metrostationer:

Kan man mindske indbrud?

Kan man undgå lommetyveri?

Kan min cykel være i fred?

Kan handel med stoffer undgås?