Lokalt

Svindler snuppede Jyttes opsparing, og der var ingen hjælp at hente fra banken

TV 2 Østjylland logo
I samarbejde med TV 2 Østjylland

En 78-årig kvinde blev i juli frastjålet knap 140.000 kroner fra sin konto. Banken vil ikke hjælpe hende, selvom de tidligere har sagt anderledes.

I sommers blev 78-årige Jytte Andersen ringet op af Thomas Hauser fra Nets. Eller det var i hvert fald, hvad hun troede.

Ifølge manden i den anden ende af røret var Jyttes konto ved at blive hacket. Han skulle derfor bruge nogle oplysninger, så han kunne hjælpe den ældre kvinde med at undgå at blive snydt.

- Han lød meget kultiveret. Jeg spurgte ham, om han var hacker. Det var han ikke, sagde han og bad mig tage det stille og roligt, så vi kunne løse problemet, siger Jytte Andersen til TV2 ØSTJYLLAND.

Stjal fra hendes opsparing

Jytte Andersen udleverede sit personnummer, sin adgangskode til NemID og nummeret fra nøglekortet, der gav ham adgang til hendes netbank.

Jeg synes godt, at banken kunne tage og hjælpe mig. Jeg har været deres kunde i omkring 35 år. Så jeg mener, der er noget, der hedder etik og moral. De svigter mig

Jytte Andersen, Ebeltoft

Her stjal han 138.000 kroner. 15.000 fra hendes dankort og resten fra hendes bankbog. Penge, som skulle være en sikkerhed for Jytte, der er pensionist.

- De penge betyder meget som pensionist. For eksempel til bilen, hårde hvidevare eller tandlæge, siger Jytte Andersen, der bor i Ebeltoft.

Jytte Andersen kontaktede med det samme sin bank Sparekassen Kronjylland. De forsikrede hende om, at hun maksimalt hæftede for 8000 kroner. Det bekræftede de også over for TV2 ØSTJYLLAND i indslaget herover.

Jytte Andersen udleverede hendes personnummer, hendes adgangskode til NemID og nummeret fra nøglekortet, der gav svindleren adgang til hendes netbank.

Alligevel skriver de nu i et brev til Jytte, at hun hæfter for det hele selv, og at de ikke vil dække en krone.

- Jeg synes godt, at banken kunne hjælpe mig. Jeg har været deres kunde i omkring 35 år. Så jeg mener, der er noget, der hedder etik og moral. De svigter mig. De svigter en gammel kunde. Det bryder jeg mig ikke om, siger Jytte.

Det er moralsk forkert

Hendes søn, Erik Andersen, der til daglig arbejder med it-sikkerhed, er stærkt utilfreds med afgørelsen fra Sparekassen Kronjylland. Han har kontaktet banken og indsendt en klage.