Efter dødsulykke: Nu er der bomme ved letbaneoverkørsel

16x9
Nu er der kommet bomme op ved overkørslen i Trustrup på Djursland. Foto: Ernst Van Norde / Ritzau Scanpix

I samarbejde med TV 2 Østjylland

Mandag blev der sat bomme op ved den letbaneoverkørsel ved Trustrup, hvor en nordmand og hans søn mistede livet tidligere på året.

Det er nu fortid med jernbaneoverskæringer uden bomme ved mange af letbaneoverkørslerne.

Mandag blev en af de allersidste bomme sat op ved de overkørsler, hvor der indtil nu blot har været advarselssignaler.

Der er tale om overkørslen i Trustrup på Albøgevej, hvor en 34-årig nordmand og hans syvårige søn blev dræbt under en kollision med et letbanetog 6. juli i år.

Signalerne virker ikke ordentligt, lyder det. Letbanen afviser kritikken. Video: TV 2 Østjylland

På det tidspunkt var overkørslen kun sikret med lys og lyd, men nu er der bomme, og det glæder direktøren for Aarhus Letbane.

- Det er jo en halvanden år gammel plan, vi har haft med Banedanmark. Nu er den blevet fulgt til dørs, og det er vi fint tilfredse med, siger Michael Borre til TV2 ØSJTYLLAND.

Det er et såkaldt halvbom-anlæg, der er blevet sat op ved overkørslen. Det vil sige, at bommen ikke dækker begge vejbaner, men kun højre vejbane.

Letbanen skal køre hurtigere

Der skal i alt sættes syv bomme op på jernbaneoverkørsler, hvor Letbanen kører, og næsten alle er sat op nu.

Det er dog ikke den tragiske dødsulykke i juli, der er årsag til, at der nu er kommet bomme op.

Det har hele tiden været planen, og Banedanmark oplyser overfor TV2 ØSTJYLLAND, at hensigten med de nye bomme udelukkende er, at togene fremover skal kunne køre 100 kilometer i timen. Sådan lyder det også fra Letbanens direktør.

- Det har hele tiden været sikkert ikke at have bomme på den strækning, men når hastigheden bliver sat op, er det ikke sikkert længere, siger Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.

Fra Ryomgård til Grenaa har letbanen indtil nu måttet køre 75 kilometer i timen, men nu hvor der er kommet bomme op, må de køre 100 kilometer i timen. Det betyder, at turen bliver fem minutter hurtigere.

- Lige siden vi åbnede Grenåstrækningen, har vi haft problemer med forsinkelser, men så snart vi må sætte hastigheden op, kan vi indhente forsinkelserne, så det ser vi frem til, siger Michael Borre.

Samtidig bliver det også muligt at have to letbanetog i gang på én gang, fordi der bliver bygget et krydsanlæg ved Trustrup, så togene får mulighed for at krydse hinanden.

Aarhus Letbane forventer, at dette anlæg står færdigt i slutningen af 2019, og at hastigheden vil blive sat op i 2020.

Lige nu er det Banedanmark, der har ansvaret for jernbaneovergangene på letbanens strækning, men fra 1. oktober overdrages ansvaret til Aarhus Letbane.

- Det er fint for os, at vi ikke har anlæg uden bomme, når det er os, der får ansvaret. Jeg mener nu, at det hele tiden har været sikkert uden bomme, men nu stilles der spørgsmålstegn ved dem, så det er fint, vi ikke skal tage stilling til det, siger direktøren.

Letbanens direktør, Michael Borre, mener, at det kan have en psykologisk betydning for borgere, at der nu er sat bomme op, men sikkerhedmæssigt har det ingen betydning, siger han. Video: TV 2 Østjylland